تسنیم- رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در واکنش به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ که از تخلفات دولت در امر واردات خودرو خبر داده بود، اعلام کرد: سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات خودرو طبق ضوابط و مقررات موجود عمل کرده است. ولی‌الله افخمی‌راد در رابطه با گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از تخلف دولتی‌ها در واردات خودرو، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت موظف است با اهرم تعرفه حمایت از صنعت داخلی را تنظیم و در عین حال ترتیبی اتخاذ کند تا فضای کشور در بخش تولید و تجارت رقابتی شود.

وی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات خودرو نیز طبق ضوابط و مقررات اقدامات لازم را انجام می‌دهد و امیدوارم با بهره‌گیری از تجارب گذشته این روند ادامه پیدا کند و فضا کماکان برای تولید‌کنندگان داخلی مناسب باشد. رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت درخصوص تخلف تعدادی از وارد‌کنندگان در تغییر مبنای محاسبه تعرفه واردات خودرو از ارز مبادله‌ای به ارز مرجع نیز گفت: قانونا این سازمان مسوول تنظیم تعرفه و ارائه آن برای تصویب به هیات دولت است و بر همین اساس هم کالاها به داخل کشور وارد می‌شود.

مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دوشنبه گذشته از سه تخلف محرز و آشکار دولتی‌ها در واردات خودرو خبر داد و گفت: پیشنهاد کردیم قوه‌قضائیه خارج از نوبت گزارش کمیسیون را بررسی و حکم نهایی را اعلام کند.

وی درباره نتایج گزارش کمیسیون افزود: کمیسیون در بررسی واردات خودرو با تخلف‌های محرز و متعددی روبه‌رو شده است، به‌عنوان نمونه قرار بود در اولویت بندی واردات کالاها ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی از جمله دارو اختصاص پیدا کند؛ اما متاسفانه با وجود آنکه واردات خودرو در اولویت ۱۰ اختصاص ارز قرار داشت ارز مرجع دریافت کرد.