گروه بورس- جهش 5 واحدی شاخص فرابورس در اولین دقایق آغاز معاملات دیروز آن را تا 755 واحد بالابرد که در پایان معاملات 3 واحد از آن کاسته شد و رقم 752واحد برای آن نهایی شد. روز گذشته مالکیت قریب به 140 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از 1325 میلیارد ریال در بازار فرابورس جابه‌جا‌ شد. این در حالی است که بازار در روزهای پایانی سال با عرضه‌های اولیه روبه‌رو است و خبرهای رسیده حکایت از افزایش این روند تا پایان هفته دارد.
پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از احتمال عرضه‌های بزرگ در ۳ روز پایانی سال خبر داد. بنا براین گزارش به گفته وی این ۳ روز می‌تواند اتفاقات قابل توجهی را در بازار سهام رقم بزند.
روز گذشته نمادهای میدکو، خراسان، زاگرس و ذوب با بیشترین تاثیرات مثبت شاخص را افزایشی کردند، در حالی که در بین نمادهای پالایشگاهی نماد ۳ شرکت پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیرات را بر کاهشی شدن و تعدیل روند شاخص بر جای گذاشتند.
دیروز صف خرید برای ۳ بلوک ۳۰۰ هزار سهمی پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی به ارزش بیش از ۱۱۵۷ میلیارد ریال این اوراق را در صدر برترین تقاضا‌ها قرار داد. نماد کی‌بی‌سی و غمینو در این دسته‌بندی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. در همین حال ۱۲ هزار سهم دارو‌سازی سبحان به ارزش ۴۵۵ میلیون ریال صف فروش داشت. نماد بانک سرمایه در این دسته‌بندی در رتبه بعدی قرار گرفت.
دیروز در بازار بیشترین ارزش معامله به اوراق مرابحه ۲۰درصدی ۳ ماهه گلوکوزان اختصاص یافت که ۲۰۰ هزار برگه از این اوراق به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال فروخته شد.
نماد زاگرس در رتبه بعدی ۱۳۵ میلیارد ریال سهم را جابه‌جا‌ کرد. پتروشیمی جم نیز در این میان در رتبه سوم قرار گرفت و ۹۲ میلیارد ریال از سهام آن در بازار دست به دست شد. بیشترین حجم معامله نیز به نماد بانک دی اختصاص یافت که بیش از ۱۰ میلیون سهم در بازار فروخت. بازار به دنبال برداشته شدن محدودیت‌های فروش که طی ماه گذشته معاملات را با تعلل حقوقی‌ها در خرید همراه کرده بود، روزهای بهتری را تجربه می‌کند. این روند با افزایش عرضه‌های اولیه تشدید شده و حقوقی‌ها مجال یافته‌اند تا به امید فروش‌های بعدی، خریدهای بدون نگرانی را از سر بگیرند.
۲۰ درصد از سهام پتروشیمی ابن‌سینای همدان
در روز ۱۷ فروردین
دیروز خبرهای دیگری نیز در خصوص عرضه‌های اولیه منتشر شد. براساس اعلام رئیس اداره عملیات بازار فرابورس، اولین عرضه بلوکی فرابورس ایران، در سال ۹۳ توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام خواهد گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی با اعلام این مطلب و با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد ۲۰درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی ابن‌سینای همدان را روز ۱۷ فروردین ۹۳ عرضه کند، گفت: بلوک صنایع پتروشیمی ابن سینا متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار دارد و به‌‌صورت نقد یا نقد و اقساط از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رسد. به گفته محسنی موضوع فعالیت این شرکت تولید، فروش و صدور محصولات پتروشیمی است و قیمت پایه هر سهم آن ۴۳ هزار و ۴۷۹ ریال تعیین شده است.
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس درباره شرایط و مهلت پرداخت ثمن معامله این عرضه بلوکی یادآور شد: عرضه ۲ میلیون سهم شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینای همدان به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط با شرایط ۲۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۶ ساله با نرخ ۱۵ درصد انجام خواهد گرفت و مهلت پرداخت حصه نقدی و ارائه فرم خارج از پایاپای آن حداکثر ۲۰ روز کاری سازمان خصوصی‌سازی از تاریخ انجام معامله
است.
دو شرکت از فرابورس به بورس می‌روند
در جریان معاملات دیروز همچنین هیات پذیرش اوراق بهادار با پذیرش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در فهرست بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران موافقت کرد.
همچنین هیات‌ یاد‌شده، با پذیرش و انتقال شرکت‌های تامین مواد اولیه صبانور و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق از بازار فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران موافقت کرد که نهایی شدن انتقال آنها، منوط به طی کامل فرآیند انتقال با همکاری فرابورس ایران و شرکت بورس اوراق بهادار تهران است.