گفت‌وگوی تاریخی اوباما-روحانی
شاید روزی که تماس میان حسن روحانی و باراک اوباما، روسای‌جمهوری ایران و آمریکا در فرودگاه جان اف کندی برقرار شد، کمتر کسی گمان می‎کرد که این مکالمه 15 دقیقه‎ای به نقطه عطفی در روابط دو کشور پس از 34 سال قطع رابطه تبدیل شود.
در ساعات پایانی روز جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ در شرایطی که حسن روحانی و هیات ایرانی شرکت‌کننده در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از فرودگاه جان اف کندی قصد بازگشت به ایران را داشتند، روحانی برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی با رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، باراک اوباما، از طریق مکالمه تلفنی هنگامی که در لیموزینی نشسته بود و به سوی فرودگاه می‌رفت، مستقیما گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته‌ای ایران تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه‌ای مورد توجه قرار دادند. این خبر به‌سرعت به خبر اول رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد و از آن به‌عنوان واقعه‌ای تاریخی یاد کردند. در این مکالمه روحانی با گفتن «روز خوبی داشته باشید» و اوباما در پاسخ با گفتن «متشکرم، خداحافظ» تماس را به پایان رساندند. بعد از انتشار خبر گفت‌وگوی تلفنی روسای‌جمهور ایران و آمریکا مساله‎ای که به‌سرعت مطرح شد این بود که «چه کسی شماره گرفت؟» در آن زمان روزنامه تهران امروز نوشت روحانی انجام گفت‌وگو را به درخواست طرف آمریکایی دانسته است. این در شرایطی است که طرف آمریکایی هم گفته است درخواست گفت‌وگو از جانب ایران بوده است.
حسن روحانی در رابطه با این گفت‌وگو گفت: «این رابطه دو ملت، می‌تواند آغازی برای راه طولانی باشد که پیش رو داریم. البته همه مسائل ما با غرب با یک تلفن یا یک جلسه حل نمی‌شود.» همچنین پس از این گفت‌وگوی تلفنی، باراک اوباما از طریق یک برنامه تلویزیونی گفت: «همین الان من با پرزیدنت روحانی رئیس‌جمهور ایران، تلفنی صحبت کردم. گفت‌وگوی ما در رابطه با اقدامات و تلاش‌های جاری در خصوص رسیدن به توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران بود.» اوباما تاکید کرد که موانع پیش روی دو طرف زیاد است و تضمینی برای موفقیت وجود ندارد اما به باور او می‌توان به راه‌حل‌های جامع دست یافت.
این گفت‌وگوی تلفنی، واکنش‌های بسیاری را در داخل کشور به‌دنبال داشت تاجایی که هنگام ورود رئیس‌جمهوری و هیات همراه، عده‌ای برای استقبال به فرودگاه رفتند و از موفقیت آمیز بودن این سفر استقبال کردند؛ اما در مقابل عده‌ای از مخالفان مواضع روحانی پس از بازگشت او به ایران در فرودگاه تجمع کرده بودند و به تظاهرات و سر دادن شعار پرداختند.
مقامات سیاسی نیز به این مساله واکنش نشان دادند همچنان‌که به گزارش خبرگزاری فارس احمدرضا دستغیب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره گفته بود که تردیدی نیست تماس تلفنی از سوی کاخ سفید برقرار شده است. محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان نیز تاکید کرد مرگ بر آمریکا آیه قرآن نیست که همیشه سر داده شود. همان‌طور که در آن روزها با روس‌ها برخورد کردیم و دیگر شعار ندادیم با آمریکا نیز همان طور برخورد می‌کنیم. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از مواضع روحانی در نیویورک استقبال کرده و آن را مناسب و مقتدرانه خواند، اما گفت که مکالمه تلفنی باید به بعد از اقدامات عملی آمریکا موکول می‌شد. در طرف مقابل نیز واکنش‎های بعضا تندی را شاهد بودیم؛ همچنانکه به گزارش خبرگزاری فارس حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواستند این تحقیر را با یک مکالمه تلفنی جبران کنند که اگر این تماس انجام نمی‌شد بُعد اقتدار ایران در سازمان ملل دست نخورده باقی می‌ماند.»