تعدیل نرخ دلار رسمی
دنیای اقتصاد- قیمت رسمی دلار از ابتدای امسال به‌طور پیوسته افزایش یافت.این نرخ که در اواخر سال گذشته از مرز 2 هزار و 500 تومانی عبور کرد، در سال جدید از مرز 2 هزار و 544 تومان هم گذشت. در تحلیل این اقدام برخی بر حرکت دولت برای پر کردن شکاف ارزی میان دو بازار رسمی و غیررسمی تاکید و برخی دیگر بر رساندن قیمت به نرخ تسعیر ارز در بودجه اشاره دارند. کارشناسان رفتار بانک مرکزی در قیمت‌گذاری امروز ارز را روشنگر دلایل تعدیل قیمت رسمی در روز‌های گذشته عنوان می‌کنند.
تعدیل نرخ رسمی دلار
گروه بازار پول - قیمت رسمی دلار از ابتدای امسال به‌طور پیوسته مسیر افزایشی را پیمود. نرخ رسمی این ارز که در اواخر سال گذشته برای اولین بار از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرده بود، در سال جدید از مرز ۲ هزار و ۵۴۴ تومان هم گذشت. بانک مرکزی در سال جدید به‌طور پیوسته نرخ رسمی این ارز را افزایش داد. همراه شدن این امر با افزایش نرخ ارز در بودجه دولت و قیمت‌های بازار آزاد سوالاتی را در خصوص ارتباط بین این سه اتفاق پیش رو قرار داده است.
اما بر خلاف صعود نرخ ارز در بازار داخل، قیمت طلا در بازارهای جهانی افت شدیدی را تجربه کرد. سکه در این میان مسیر بینابینی را در پیش گرفت. این کالا که در روزهای پایانی سال گذشته بعضی روزها با طلای جهانی و بعضی روزها با ارز داخلی همراهی می‌کرد، در روزهای ابتدای سال تغییر قیمت چندانی نداد.برخی معتقدند: افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و کاهش قیمت‌ طلای جهانی یکدیگر را خنثی کرده و سکه در حالتی تعادلی قرار گرفت برخی دیگر اعتقاد دارند بازار سکه دوباره دچار رکود شده است؟
بازار ارز در روزهایی که گذشت
به رغم پیش‌بینی صرافان مبنی بر نرخ 3 هزار تومانی دلار برای سال 93، قیمت این ارز در ایام تعطیلات قدری افزایش یافت. نرخ ارز که سال گذشته را با قیمت حدود 3 هزار تومان به پایان رسانده بود، طی روزهای تعطیل ابتدای سال افزایش یافت و در آخرین روز هفته گذشته از 3 هزار و 60 تومان نیز عبور کرد، پیرامون علل افزایش نرخ این ارز پر اهمیت اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد. به هر روی افزایش قیمت، مختص دلار نبود، قیمت یورو و پوند انگلیس نیز در 2 هفته گذشته به مقدار قابل‌توجهی بالا رفت. قیمت یورو 60 تومان و نرخ پوند انگلیس 50 تومان نسبت به روز 27 اسفندماه افزایش یافت. با در نظر گرفتن این امر که نرخ پوند بیش از یورو و نرخ یورو بیش از دلار است، می‌توان نتیجه گرفت که بازدهی دلار بیش از آن 2 ارز دیگر بوده است، اما آیا بازار آزاد با نرخ‌های رسمی همراهی می‌کرد؟ در سال گذشته، صحبت از تک‌نرخی شدن ارز، توجه‌ها را به سیاست‌هایی خاص برای تغییر نرخ‌های رسمی جلب کرده بود. قیمت رسمی دلار برای اولین بار به بالای 2 هزار و 500 تومان رسید. گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت، در این خصوص که بانک مرکزی سعی در نزدیک کردن نرخ رسمی و غیررسمی دارد. در ایام تعطیلی که گذشت قیمت رسمی دلار باز هم افزایش یافت و در نهایت از 2 هزار و 544 تومان نیز عبور کرد. بانک مرکزی در سال جدید هرگز نرخ ارز را کاهش نداد. افزایش نرخ رسمی ارز، از تاریخ 5 فروردین، شیبی تندتر به خودگرفت، اما در روزهای پایانی تعطیلات سرعت افزایش قیمت، کاهش یافت. در این شرایط ارتباط بین افزایش نرخ رسمی، نرخ ارز در بودجه دولت و قیمت‌ها در بازار آزاد به سوالی تبدیل شده است.
سکه در دوراهی
طلا مسیری خلاف ارز را در ایام تعطیلی که گذشت طی کرد. قیمت اونس در بازارهای جهانی نسبت به آخرین قیمت اعلام شده روزنامه، 67 دلار کاهش یافت. نرخ فلز زرد رنگ که تحت‌تاثیر ناآرامی‌های بروزکرده در فضای سیاسی جهانی از مرز 1300 دلاری نیز عبور کرده بود، کاهش یافت. قیمت اونس در تاریخ 24 بهمن ماه سال گذشته از 1300 دلار عبور کرده بود. نوسانات نرخ این کالا تا پایان سال شمسی ادامه داشت، با این وجود قیمت این فلز از 1300 دلار پایین نیامد. فلز گرانبها سال 92 را با نرخ 1354 دلار در هر اونس به پایان رساند؛ اما مسیر نزولی قیمت طلا که از 14 مارس، مصادف با 23 اسفند شروع شده بود، تا دیروز ادامه داشت. هر اونس طلا در بازارهای جهانی، پنج‌شنبه با نرخی حدود 1287دلار معامله شد. اما در ادامه و تحت تاثیر گزارش وزارت‌کار آمریکا نرخ اونس افزایش یافت و حتی مقادیر بالای 1300 دلار را نیز تجربه کرد. بازار طلای داخلی که در اواخر سال گذشته بعضی روزها با طلای جهانی و بعضی روزها با بازار ارز داخلی همراهی می‌کرد، گویی در ایام تعطیل تحت‌تاثیر دو بازار قرار گرفته، تغییر قیمت چندانی را تجربه نکرد.