دنیای اقتصاد- هیات دولت، آیین‌نامه اجرایی فاز دوم هدفمندی را تصویب کرده که بر اساس آن، چگونگی ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه و نحوه پرداخت آن به مردم و همچنین تبعات دریافت یارانه در صورت تمکن مالی متقاضیان یارانه نقدی، مشخص شده است. بر اساس این آیین‌نامه، سرپرستان خانوار از ۲۰ فروردین‌ماه می‌توانند فرم ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی را دریافت کرده و اطلاعات مالی خود را در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهند. دولت اعلام کرده که ثبت‌نام نکردن در سامانه اینترنتی مربوطه، به معنای انصراف از دریافت یارانه نقدی خواهد بود. بر اساس آیین‌نامه‌ای که در هیات دولت به تصویب رسیده، ارائه هر گونه اطلاعات اقتصادی نادرست از سوی متقاضیان یارانه نقدی، موجب پس گرفتن وجوه یارانه دریافتی و جریمه نقدی سه برابر میزان دریافتی خواهد شد. در بخش دیگری از این آیین‌نامه نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری، مکلف شده‌اند از اطلاعات مندرج در فرم ثبت‌نام برای ارزیابی توانایی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی افراد جهت پرداخت وام یا سایر تسهیلات استفاده کنند. به عبارت دیگر، دولت با تصویب این آیین‌نامه، این پیام را به متقاضیان دریافت یارانه داده که نسبت به درستی اطلاعات مالی ارائه شده خود وسواس بیشتری به خرج دهند؛ چون این اظهار‌نامه سندی برای شناخت توان مالی افراد و خانوارها نزد سازمان هدفمندی خواهد بود. هیات وزیران جزئیات مصوبه آیین‌نامه اجرایی قانون هدفمندی را تصویب کرد

نقشه راه فاز دوم یارانه

گروه خبر- آیین‌نامه اجرایی فاز دوم هدفمندی در هیات وزیران تصویب شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این آیین‌نامه که با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شده، چگونگی ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه و نحوه پرداخت آن به مردم و همچنین تبعات دریافت یارانه در صورت تمکن مالی مشخص شده است.

بر اساس این مصوبه سرپرستان خانوار از ۲۰ فروردین ماه- چهارشنبه- می‌توانند با مراجعه به سایت www.refahi.ir کاربرگ (فرم) ثبت‌نام را دریافت کرده و اطلاعات مالی خود را در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهند. این کاربرگ‌ها نزد سازمان هدفمندی خواهد ماند و از آن به صورت سند مالی خانوارها استفاده خواهد شد.

چگونگی ثبت‌نام دریافت یارانه در فاز دوم

ماده ۳ این آیین‌نامه نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت‌ها را شرح داده است. بر این اساس، پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه به این ترتیب خواهد بود که سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه نقدی، صرفا با قبول شرایط مندرج در کاربرگ (فرم) تقاضای یارانه نقدی و با پر کردن این کاربرگ در سامانه‌ای که توسط سازمان هدفمندی طراحی و ایجاد می‌شود، اقدام کنند. ثبت‌نام نکردن در این سامانه به معنای اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی خواهد بود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز بر اساس کلیه اطلاعات موجود، واجدین شرایط دریافت یارانه را شناسایی کرده و افراد غیرمشمول را در مقاطع مختلف زمانی تعیین و ضمن اعلام رسمی اطلاعات اقتصادی به سرپرست خانوار نسبت به حذف آنها از دریافت یارانه نقدی اقدام می‌کند.

اطلاعات مالی نادرست ندهید

متقاضیان دریافت یارانه باید به این نکته توجه داشته باشند که بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۳، ارائه هرگونه اطلاعات اقتصادی نادرست از سوی متقاضیان به تشخیص سازمان، موجب استرداد وجوه یارانه دریافتی و جریمه نقدی سه برابر میزان دریافتی خواهد شد.

ساز و کار دریافت جریمه به موجب دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد سازمان هدفمندی به تصویب ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها خواهد رسید.

بر اساس بخش دیگری از این آیین‌نامه، جلسات ستاد استانی هدفمندی یارانه‌ها به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها با ریاست فرماندار به صورت منظم تشکیل و گزارش‌های اقدامات انجام شده هر هفته توسط استانداران به دبیرخانه ستاد ارسال می‌شود.

همچنین اگر خانواری مستحق دریافت یارانه شناخته نشد، سرپرست خانوار معترض به حذف نام خود، می‌تواند به صورت غیرحضوری و منحصرا از طریق پایگاه اینترنتی اعلام شده، ظرف یک ماه شکایت خود را به کمیسیون ماده (۱۰) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کند و این کمیسیون نیز نظر قطعی را ظرف ۱۵ روز به متقاضی و سازمان اعلام می‌کند.

کاربرگ تقاضای یارانه سند مالی افراد می‌‌شود

در این آیین‌نامه مشخص شده تا کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، موظفند اطلاعات مورد درخواست سازمان برای هرگونه اقدام قانونی در خصوص هدفمندی را در اختیار سازمان مربوطه قرار دهند.

بر این اساس کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری، مکلفند بر اساس دستورالعملی که از سوی شورای پول و اعتبار ابلاغ می‌شود، اطلاعات مندرج در کاربرگ ثبت‌نام را در ارزیابی توانایی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی افراد برای پرداخت وام یا سایر تسهیلات لحاظ کنند.

همچنین سایر نهادهای اقتصادی کشور نظیر اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها و کانون‌های صنفی نیز می‌توانند اطلاعات مندرج در کاربرگ‌های ثبت‌نام را مبنای ارائه هرگونه خدمات یا تسهیلات به متقاضیان قرار دهند. بنابراین متقاضیان دریافت یارانه باید نسبت به درستی اطلاعات مالی خود وسواس بیشتری به خرج دهند، چون این اظهار نامه سندی برای شناخت درجه مالی افراد و خانوارها نزد سازمان هدفمندی قرار خواهد گرفت و با استناد به این اظهارنامه‌ها هرگونه خدمت رسانی انجام می‌شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده با همکاری سازمان هدفمندی، برنامه‌ریزی لازم را برای پرداخت یارانه‌ها به منظور تامین امنیت غذایی خانوارهای تحت حمایت به‌گونه‌ای انجام دهد که ضمن برخورداری کلیه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور از یارانه غیرنقدی، به مرور و با دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به پوشش دادن سایر خانوارهای نیازمند بر اساس دستورالعمل مصوب ستاد و از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی کشور اقدام کند.

تعیین تکلیف نظام درمان در فاز دوم

ارتقای سطح سلامت مردم یکی از اهداف اجرای فاز دوم هدفمندی است که در این آیین‌نامه جزئیات آن آمده است. بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است از طریق سازمان بیمه سلامت ایران، نسبت به بیمه کردن افراد فاقد بیمه پایه سلامت اقدام کند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از طریق سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به پوشش هزینه‌های پرداختی بیمار در پرداخت هزینه‌های تشخیصی و درمانی بستری در تمامی مراکز درمانی تحت پوشش آن وزارتخانه برای تمامی بیمه‌شدگان بیمه‌های پایه در مراکز فوق بر اساس تعرفه‌های بخش دولتی مصوب هیات وزیران اقدام کند به‌گونه‌ای که پرداخت هزینه‌های سایر مراکز درمانی

بر اساس توافق بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آن مراکز خواهد بود. سهم پرداختی بیمار بابت خدمات بستری معادل ۱۰ درصد و برای روستاییان معادل پنج درصد کل هزینه‌ها خواهد بود.

در ماده ۴ این آیین‌نامه نیز آمده است که ساز و کار اجرایی و منابع لازم برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، به تفکیک هر بخش به پیشنهاد معاونت و با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به تصویب ستاد خواهد رسید.

ماده ۵ و ۶ نیز به این نکته اشاره می‌کند که نحوه ثبت‌نام و تشخیص نیازمندی متقاضیان دریافت یارانه نقدی و ساز و کار انصراف از آن بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد سازمان هدفمندی به تصویب ستاد می‌رسد.

نحوه تامین منابع مالی هدفمندی

ماده دو این آیین‌نامه، منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها و نحوه واریز آن به خزانه را مورد بحث و بررسی قرار داده است. بر این اساس شرکت‌های پالایش نفت موظفند تا بیستم هر ماه، درآمد یک ماه قبل را به ازای تحویل هر بشکه نفت خام و میعانات گازی، از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به حساب یا حساب‌های جداگانه‌ای که نزد خزانه‌داری کل کشور به همین منظور افتتاح می‌شود، واریز کنند.

همچنین شرکت ملی گاز ایران مکلف شده به ازای هر مترمکعب گاز فروخته شده در داخل کشور (بدون احتساب گاز مصرفی نیروگاه‌ها) معادل ۹۷۷ ریال را به حسابی که توسط خزانه افتتاح می‌شود، واریز کند.

وزارت نیرو نیز موظف است از طریق شرکت‌های ذی‌ربط به ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی کلیه مشترکان و برق صادراتی به مبلغ ۱۶۴ ریال به حسابی که توسط خزانه افتتاح می‌شود، واریز کند.

البته در تبصره‌ای مشخص شده تا معادل ۶۲ ریال در ازای فروش هر کیلووات ساعت برق مصرفی کلیه مشترکان و برق صادراتی واریزی به خزانه برای حمایت از واحدهای تولید برق و آب در اختیار وزارت نیرو قرار ‌گیرد.

بند (د) این آیین‌نامه مشخص کرده تا مبلغ ۱۱ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور نیز به این منظور اختصاص ‌یابد.

قطب‌نمای فاز دوم یارانه