دکتر بهروز خدارحمی* سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاران لذتی به دنبال دارد که از دو بُعد قابل بررسی است و رضایتمندی سرمایه‌گذاران را به دنبال دارد؛ یکی از بُعد میزان سود کسب شده و دیگری از بُعد ثبات در سودآوری. بر این اساس هرچه سودآوری سرمایه‌گذاری بیشتر و نوسانات آن در طول دوره سرمایه‌گذاری کمتر باشد، سرمایه‌گذاران لذت بیشتری می‌برند و راضی‌ترند.
سال 92 سالی بود که رضایتمندی سرمایه‌گذاران تنها وابسته به میزان بازدهی کسب شده بود و این در حالی است که تلاطم زیاد و نوسانات ادامه‌دار بازار از میزان لذت سرمایه‌گذاری کاست.
به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی، انتظار بازده آنچنانی در سال ۹۳ یک توهم باشد و سرمایه‌گذاران تنها باید از بُعد دوم بازار لذت ببرند؛ یعنی کسب بازدهی مداوم با نوسان کم اما با ثبات. اما انتظار بازدهی ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی مثل سال گذشته در سال جدید اشتباه است، بنابراین باید در سال جدید به دنبال یک بازدهی باثبات که اندکی بیشتر از بازار پول است، بود. سال گذشته، قیمت بیشتر سهم‌ها به صورت هیجانی افزایش یافت و این قیمت‌ها از ارزش ذاتی سهام فاصله زیادی داشت، اما تا پایان سال بخشی از این قیمت‌ها اصلاح شد و بخشی نیز در سال جدید در حال اصلاح است؛ بنابراین کاهش قیمت فعلی، طبیعی است و تا زمان اصلاح کامل قیمت که به نظر نمی‌رسد طولانی باشد، روند باثبات افزایش قیمت‌ها آغاز خواهد شد. متاسفانه سرمایه‌گذاران در سال‌های قبل عادت کرده بودند عملکرد پرتفوی خود را در بازه‌های کوتاه بسنجند؛ در حالی که برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باید به بازار پول رفت و در بازار سرمایه، همه سرمایه‌گذاران نباید به بازده کوتاه‌مدت بیندیشند؛ مگر حرفه‌ای‌ها. بقیه سهامداران بازار با افق میان‌مدت و بلندمدت رضایتمندی بیشتری را کسب خواهند کرد. بر این اساس در سال جدید، استراتژی خرید و نگهداری، جواب خواهد داد و استراتژی فعال جایگاه قدرتمندی نخواهد داشت و به نظر می‌رسد تا قبل از تابستان التهاب بازار تخلیه شود و بورس آرامش خود را باز یابد.
* دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران