دنیای اقتصاد- نشست‌های مهم روزهای اخیر اهالی بازار، مسوولان دولتی و مجلسی‌ها دیروز روند افت شدیدی را که بازار در روزهای اخیر در پیش گرفته بود، مهار کرد و به این ترتیب دماسنج بورس تنها با 126 واحد کاهش به 73 هزار و 847 واحد رسید. دیروز در مهم‌ترین این نشست‌ها، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس پنج تصمیم مهم را به‌عنوان رئوس برنامه‌های حمایتی دولت مورد بررسی قرار دادند. کنترل در حوزه نظارت بر نرخ‌های سود بانکی، قیمت‌گذاری محصولات تولیدی بنگاه‌ها بر اساس نظام عرضه و تقاضا، تنظیم عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی بر اساس زمان‌سنجی بازار، روان‌سازی معاملات در بورس‌های کالایی برای حمایت از تولیدکنندگان و در نهایت تلاش برای تصمیم‌گیری نرخ 100 تومانی سوخت گاز پتروشیمی‌ها موضوعات مورد بررسی در این نشست بودند. کارشناسان معتقدند با تصمیماتی که دولت در دست بررسی دارد، می‌توان به بازگشت بورس در مسیر صعودی آن امیدوار بود. روز دوشنبه نیز نایب رئیس مجلس در دیدار با فعالان بازار با تاکید بر نقش بورس در تولید و هدایت سرمایه‌ها به اقتصاد، از تشکیل کارگروهی در مجلس خبر داد که وظیفه تنظیم قواعد لازم برای ثبات‌بخشی به بازار را بر عهده خواهد داشت.
تازه ترین برنامه‌ها برای پشتیبانی از بازار سهام اعلام شد
۵ضلعی حمایتی دولت و مجلس از بورس

گروه بورس- روز گذشته طی جلسه‌ای که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بورس، به‌منظور روان سازی معاملات بورس‌های کشور و تدابیر ویژه‌ برای حمایت از تولید‌کنندگان در بازار سرمایه برگزار شد، تصمیماتی به منظور حمایت از بازار اتخاذ شد.
بنا‌بر این گزارش، در این جلسه، پس از ارائه گزارش از آخرین وضعیت بازار سرمایه توسط رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد، با توجه به اخبار و گزارش‌های مختلف پیرامون نرخ سود بانکی و ضرورت ساماندهی آن، این موضوع در روزهای آتی در شورای پول و اعتبار مطرح و نظام بخشی به نرخ‌های سود بانکی مورد بحث قرار گیرد. بر این اساس بانک مرکزی نیز کنترل‌های لازم را در حوزه نظارت بر نرخ‌های سود بانکی انجام خواهد داد.
در این جلسه همچنین در خصوص قیمت گذاری محصولات تولیدی بنگاه‌ها نیز تاکید شد که دولت به هیچ وجه تصمیمی برای تعیین دستوری قیمت‌ها ندارد و تعدیل قیمت‌ها صرفا باید در چارچوب نظامات عرضه و تقاضا انجام گیرد و اصل کلی برای دولت، جبران آثار سیاست‌ها، برای حمایت از تولید و مصرف‌کنندگان است. این گزارش حاکی است، در این جلسه مقرر شد، به‌منظور حمایت از حقوق تمامی سهامداران و سرمایه‌گذاران، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی براساس زمان سنجی بازار و با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام گیرد. در این راستا همچنین مقرر شد، در صورت لزوم، در حوزه واگذاری‌های بلوکی، حمایت‌های لازم جهت کاهش فشار نقدینگی به خریداران انجام شود.
در این جلسه تاکید شد: کاهش تورم و هدف‌گذاری آن در سطح کمتر از 25 درصد در بلندمدت به دلیل کاهش نرخ سود اسمی بانکی، به نفع تولید و بازار سرمایه خواهد بود و یکی از برنامه‌های اصلی دولت در سال جاری خروج از رکود است که کاهش تورم به این مقوله از طریق کاهش نرخ‌های سود بانکی کمک خواهد کرد. همچنین بر اساس مصوبات این جلسه، دولت در راستای روان سازی معاملات در بورس‌های کالایی برنامه ریزی لازم را برای حمایت از تولید‌کنندگان به عمل آورده و در این راستا، کالاهایی مانند سیمان، پتروشیمی، فولاد و سایر کالاها، با تقویت طرف تقاضا از گردش معاملاتی مناسبی برخوردار خواهد شد.
بنا بر این گزارش، خرید محصولات پتروشیمی چون اوره با قیمت مناسب، از بنگاه‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.
در این جلسه مقرر شد، در خصوص بهای گاز شرکت‌های پتروشیمی با کاربرد سوخت (نه به عنوان خوراک) در دولت بررسی و تعیین تکلیف صورت گیرد و در این راستا تلاش خواهد شد، این نرخ نیز همانند نرخ سایر بنگاه‌ها (حدود 1000 ریال) تنظیم شود.
بر این مبنا، همچنین تلاش خواهد شد، ابهامات پالایشگاه‌ها در حوزه نفت خام دریافتی و محصولات فروخته شده به شرکت پالایش و پخش، پیگیری و ابهامات آن مرتفع شود.


آهنگ افت شاخص کندتر شد
وعده مجلس برای حمایت از بورس

گروه بورس- هدیه لطفی: تلاش فعالان و مدیران بازار سرمایه در حمایت از بورس و جلوگیری از افت شدید شاخص‌ها که از عصر روز دوشنبه و در جریان دیدار فعالان بازار با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود صبح دیروز نیز با تذکر نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد و همچنین نشست صبحانه‌خوری حقوقی‌های بازار سرمایه دنبال شد و در نهایت موجب کند شدن آهنگ افت شاخص و دمیدن جانی تازه به بازار شد.

مسوولان و فعالان بازار سرمایه عصر دوشنبه نشستی با سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار کردند و خواستار حمایت دولت از بورس شدند که در پایان این جلسه مقرر شد کارگروه مشترک بازار سرمایه و مجلس برای حمایت از بورس تشکیل شود که به دنبال این اقدام پس از ارائه گزارش عملکرد وزیر اقتصاد در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوص افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر به وزیر اقتصاد تذکر داد.
از سوی دیگر حقوقی‌های بازار سرمایه نیز بیکار ننشستند و جلسه صبحانه‌خوری روز گذشته خود را به ارائه راهکارهایی برای حمایت از بورس گذراندند تا با تلاش برای جمع‌آوری صف‌های فروش مانع افت بیشتر قیمت سهام شرکت‌ها و در نهایت افت شاخص شوند.
مجموع این اقدامات بی‌تاثیر نبود، به طوری که بازار دیروز جان تازه‌ای گرفت و نه تنها رونق نسبی در روند قیمتی سهام اغلب شرکت‌های بورسی شکل گرفت، بلکه آهنگ افت شاخص نیز کندتر شد و در نهایت دماسنج بازار سرمایه با کاهش ۱۲۶ واحدی به ۷۳ هزار و ۸۴۷ واحد رسید.
بر این اساس طی معاملات روز گذشته پس از انتشار اخبار مثبت به تدریج صف‌های سنگین فروش از اکثر نمادها برچیده شد و شاخص کل به مدد روند مثبت لیدرهای بازار از جمله گروه بانکی، پتروشیمی و مخابرات تنها با ۱۷/۰ درصد کاهش مواجه شد و توانست در کانال ۷۳ هزار واحدی پایدار بماند.
در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته صف فروش سنگین نمادهای پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری ساختمان و مپنا و به تدریج تشکیل صف فروش برای دیگر نمادها از جمله «تجارت»، «فاسمین»، «وپترو»، «دآتی»، «شتران» و خودرویی‌ها از جمله سایپا و ایران خودرو و زامیاد منجر به افت شدید شاخص و شیب تند نزولی این دماسنج تا محدوده ۷۳ هزار و ۷۶۸ واحد شد، اما به تدریج از حجم صف‌های فروش کاسته شد و از ساعت ۹:۳۰ روند صعودی شاخص با شیب ملایم آغاز شد که در نهایت هرچند نتوانست با روندی مثبت به کار خود پایان دهد، اما از افت اولیه خود کاست و در پایان با ۸/۱۲۵ واحد کاهش و رسیدن به محدوده ۷۳ هزار و ۸۴۷ واحدی به کار خود پایان داد و به‌این ترتیب زیان هفته جاری شاخص به ۵۷/۴ درصد رسید؛ زیان این دماسنج از ابتدای سال جدید نیز همچنان بالای ۷ درصد است.
در این روز «شبندر» با ۷/۱۰۷ واحد تاثیر منفی بیشترین اثر کاهشی و در مقابل نمادهای «اخابر»، «وپاسار» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. شرکت‌هایی از جمله فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس نیز در کاهش روند شاخص بی‌تاثیر نبودند.
همچنین شاخص صنعت نیز ۱۷۱ واحد افت کرد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۴۷ واحد و ۴۸۲ واحد افت را ثبت کردند.
در نتیجه داد‌و‌ستدهای روز گذشته بیش از ۵۴۳ میلیون برگه سهم در بازار دست به دست شد که ارزش این مبادلات رقمی بالغ بر ۱۷۷میلیارد تومان بود. در بازار دیروز گروه خودرویی با اقبال سرمایه‌گذاران توانست در صدر برترین گروه بازار قرار بگیرد و معامله ۱۵۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۱۲ میلیارد ریال را به ثبت برساند. پس از آن گروه شیمیایی و فرآورده‌های نفتی در رده‌های دوم و سوم ایستادند. در این بازار نمادهای گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، فولاد امیر‌کبیر کاشان، لیزینگ صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری شاهد به همراه سیمانی‌ها از جمله سیمان بهبهان، سیمان غرب و سیمان کارون با بیشترین افزایش قیمت در صدر جدول معاملات قرار گرفتند. در مقابل نمادهای قندی از جمله قند نیشابور و قزوین و همچنین تولید محور خودرو و رینگ‌سازی مشهد با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. افزون بر این نماد روز دارو با صف خرید ۶ میلیون سهمی و در ادامه نمادهای داروسازی زهراوی، بین‌المللی توسعه ساختمان و سیمان فارس با سنگین‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند. این در حالی بود که سنگین‌ترین صف‌های فروش متعلق به نمادهای نفت پارس‌، نیرو ترانس، و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، صنایع شیمیایی ایران، افست و معادن بافق بود. در بازار دیروز ایران‌خودرو با معامله بیش از ۵/۵۳ میلیون سهم به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال، بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد. پس از آن بانک صادرات با معامله ۴۵ میلیون سهم در رتبه بعدی جای گرفت. همچنین پالایش نفت بندرعباس با معامله ۱۹۴ میلیارد ریال و پاکشوبا معامله ۱۶۱ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.
بورس مطمئن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: از آنجا که وضعیت بورس و اوراق بهادار مقوله‌ای خاص است، گزارش جامعی از وضعیت بورس در جهت شفاف‌سازی به‌زودی ارائه می‌شود. به گزارش سنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه نهاد تعامل در جمع خبرنگاران، گفت: تلاش می‌شود که عملکرد بورس واقع بینانه باشد ضمن آنکه بورس مطمئن‌ترین بازاری است که می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران خرد داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد بورس در وضعیت متعادلی قرار گیرد و با توجه به اینکه اقتصاد ایران در سال ۹۳ از رکود خارج و از منابع مختلف برای توسعه کشور استفاده خواهد شد، شرایط بورس نیز متعادل شود.
قول مجلس برای حمایت از بازار
مسوولان و فعالان بازار سرمایه عصر دوشنبه نشستی با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار کردند که در پایان این جلسه مقرر شد تا کارگروه مشترک بازار سرمایه و مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.
سید‌محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه نظام و کشور به این نتیجه رسیده‌اند که بازار سرمایه باید تقویت شود، گفت: نقش بازار سرمایه در تولید و استفاده از سرمایه‌های خرد و رشد اقتصاد کشور، شفاف‌سازی اقتصاد و تضعیف بازار‌های موازی بر کسی پوشیده نیست. به اعتقاد وی، یکی از دلایل کاهش شیب تورم در سال گذشته انتقال نقدینگی از بازارهای موازی به بازار سرمایه بوده است.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای آرامش بازار سرمایه باید از قوانین و مقررات با ثبات استفاده شود که آرامش بورس را بر هم نزند، تصریح کرد: باید فرهنگ پایدار سرمایه‌گذاری در بورس را با سیاست‌های با ثبات اقتصادی تشویق کنیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران را با قوانین مناسب در بازار سرمایه حفظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه در مجلس تلاش می‌کنیم دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه را در تصمیمات خود مدنظر قرار دهیم، خاطرنشان کرد: به‌منظور پوشش این دغدغه‌ها کارگروهی از فعالان بازار سرمایه و تعدادی از نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود.
حجت‌الاسلام ابوترابی تاکید کرد: وظیفه این کارگروه تنظیم اصول و قواعدی است که با فضای کسب و کار در بازار سرمایه همخوانی داشته باشد و به این سمت حرکت کنیم که قوانین مصوب در مجلس ثبات بخش بوده و سرمایه‌گذاری را تشویق کند.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابراز داشت: در این سیاست‌ها بر روی جذب سرمایه‌های مردمی تاکید شده است و از همین رو در کارگروه مشترک مجلس و بازار سرمایه این اصول و زیرساخت‌ها دنبال می‌شود.
وزارت اقتصاد به داد دماسنج اقتصاد کشور برسد
انتظار ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی این است که با افزایش شفافیت در بورس و منطقی کردن سپرده‌های بانکی به داد دماسنج اقتصاد کشور برسد. در راستای جلسه روز دوشنبه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، نیاز زمان و نقشه راه آینده است که استقلال جمهوری اسلامی و رفاه ملت را تضمین می‌کند، گفت: انتظار ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی این است که با افزایش شفافیت در بورس و منطقی کردن سود سپرده‌های بانکی به داد دماسنج اقتصاد کشور برسد.
به گزارش «ایرنا»، ارسلان فتحی‌پور در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه‌ گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی به نمایندگان مردم درباره اقتصاد مقاومتی، به ارائه دیدگاه‌های کمیسیون اقتصادی در این زمینه پرداخت و گفت: اگر دو دهه پیش منویات رهبر انقلاب درباره بستن چاه‌های نفت را محقق می‌کردیم، امروز به اهداف بلند اقتصادی انقلاب اسلامی دست یافته بودیم. فتحی‌پور در ادامه به نوسانات بورس اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه و شاخص‌های بورس دماسنج اقتصاد کشور است؛ از وقتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، انتظار ما این بود بازار سرمایه با رشد شاخص‌ها رو‌به‌رو شود، اما شاهد افت شاخص‌ها هستیم که دشمنان آن را عدم توفیق دولت ارزیابی می‌کنند.
مرحله دوم هدفمندی بر بازار سرمایه بی‌تاثیر است
از سوی دیگر عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز درباره دلایل ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر گفت: بنا نیست که شاخص بورس همواره رشد صعودی داشته باشد، افت امروز متاثر از رشد‌های گذشته است. به گزارش خانه ملت، الیاس نادران در ادامه افزود: منابع مالی در کشور محدود است و زمانی که حاشیه سود شرکت‌ها به دلیل عدم توازن در بازار ارز و تفاوت نرخ‌های اساسی بالا بود، به رونق بورس منتهی می‌شد، اما امروز که قیمت‌ها منطقی‌تر شده و حاشیه سودها به قیمت‌های واقعی خود برگشته، طبیعی است که حباب قیمت‌ها در بورس تخلیه شود و به نرخ‌های روشن و نسبتا قابل قبولی باز گردد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که شاخص بورس طی یکسال بیش از سه برابر شد، افت امروز آن قابل پیش‌بینی بود تا سایر بازارها هم بتوانند از منافع مالی بهره‌مند شوند.
نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اجرای فاز دوم هدفمندی هم دلیلی برای افت شاخص بورس به شمار می‌رود، اظهار کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی در نوسانات بورس بی‌تاثیر خواهد بود و به عقیده بنده این موضوع تاثیر چندانی بر افت شاخص نداشته است.
نادران در رابطه با رکود حاکم بر اقتصاد و تاثیر آن بر نوسانات بازار بورس نیز گفت: طبیعتا زمانی که سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی کاهش می‌یابد آثار رکودی بر بورس دارد، همچنین سیاست‌های ضد تورمی که دولت در ۶ماه دوم سال ۹۲ اتخاذ کرد آثار خود را بر بنگاه‌ها و شاخص بورس می‌گذارد و این موضوع کاملا روشن است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس افزود: مورد دیگر اینکه تعلل‌ها به‌خصوص در حوزه مدیریت‌های دولتی متاثر از مذاکرات هسته‌ای نیز می‌تواند تاثیرات معنا‌داری بر بازار داشته باشد.
وضعیت فعلی بازار گذرا است
معاون ناشران و اعضای بورس تهران درباره ریزش‌های اخیر شاخص به رفتارهای هیجانی برخی سهامداران اشاره کرد و گفت: قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، امیرحمزه مالمیر با تاکید بر اینکه بسیاری از سهامداران در تصمیمات خود هیجانی عمل کرده و بازار با افراط یا تفریط همراه است، در ادامه اظهار کرد: متاسفانه سهامداران به شاخص توجه ویژه می‌کنند و افت شاخص موجب شده است که بدون توجه به ارزش شرکت‌ها، فقط فروشنده باشند، در حالی‌که این راحت‌ترین تصمیم ولی نه بهترین تصمیم است.
وی ادامه داد: در زمان افزایش شاخص بورس، سهامداران هر شرکتی را خریداری می‌کنند، چون فکر می‌کنند که فردا ۴درصد عقب افتاده‌اند، فارغ از اینکه باید به مسائل بنیادی توجه کنند. مدیر سابق سازمان بورس و معاون فعلی ناشران و اعضای بورس تهران در پاسخ به این سوال که آیا هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند عاملی برای افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها باشد، یا اینکه جو روانی موجب افت شاخص شده است، گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها در وضعیت شرکت‌ها اثرات متفاوتی دارد.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید میزان مصرف انرژی در صنایع را بر اساس اطلاعات منتشره، مورد تحلیل قرارداده و اثرات آن را بررسی کنند. این مدیر بورسی، با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ کرده‌اند، گفت: تعدادی از صنایع نیز تاثیر چندانی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌پذیرند.
مالمیر گفت: برخی دیگر نیز با توجه به کشش بازار از محل افزایش قیمت‌ محصولات، سودآوری خود را حفظ خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه واکنش بازار پیش از اجرای فاز اول هدفمندی هم منفی بود، گفت: این بحث نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد و کلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.
این مدیر سابق سازمان بورس با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بورس گذرا است، گفت: همان گونه که در بازار مثبت تاکید داشتم که سرمایه‌گذاران با تحلیل اقدام به خرید یا فروش کنند در اوضاع فعلی نیز توصیه مهم اینجانب به سهامداران این است که با تحلیل اقدام به خرید یا فروش سهام کنند.
وی در ادامه خطاب به شرکت‌های حقوقی تصریح کرد: از حقوقی‌ها انتظار این است که در زمان اوج و نزول با بازارگردانی به تعادل بازار کمک کنند که متاسفانه برخی حقوقی‌ها آن طور که باید و شاید در این بازار نقش خود را ایفا نمی‌کنند.
تشریح دلایل ریزش بورس
حسین خزلی‌خرازی از کارشناسان بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس‌ها تنها روش باقیمانده برای تامین مالی در اقتصاد مقاومتی هستند، به تشریح دلایل ریزش بازار طی ماه‌های اخیر پرداخت.
خرازی با تاکید بر اینکه ۴ بورس (کالا، انرژی، فرابورس و بورس اوراق بهادار تهران) تنها راه باقیمانده برای تامین مالی بنگاه‌ها و شرکت‌ها هستند، گفت: در شرایط رکود تورمی موجود همه اقتصاددانان معتقدند که باید بدون رشد پایه پولی و با حفظ این میزان سرعت چرخش کالا و خدمات و سرعت چرخش نقدینگی را افزایش داد.
وی ادامه داد: تنها از این روش می‌توان اقتصاد را از رکود خارج کرد، بنابراین بهترین راه‌حل باقیمانده برای تامین مالی مستقیم و بدون واسطه برای رشد اقتصاد درون‌زا مبتنی بر آموزه‌های اقتصاد مقاومتی ۴ بورس کشور هستند.
به عقیده خرازی اصولا بورس‌ها با امکان واگذاری سریع، شفاف و منصفانه دارایی اعم از مالی و کالایی بهترین روش برای تامین مالی فروشندگان هستند. به طوری که اکنون با وجود بورس سهامداران بزرگ از جمله دولت، تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، سرمایه‌گذاری، امکان فروش سهام شرکت‌شان در بورس‌های قوی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه بورس‌ها با امکان افزایش سرمایه شرکت‌های موجود از طریق آورده نقدی امکان تامین مالی برای بنگاه‌ها را فراهم می‌کنند، گفت: پیش از این شاهد بودیم که عرضه عمومی سهام پس از پذیرش و درج با استقبال فراوان خریداران مواجه شد، به عنوان مثال ۸۰۰ میلیارد تومان سهام ظرف مدت ۳ دقیقه از طریق سامانه تمام مکانیزه بورس به فروش می‌رسد.
خرازی با بیان اینکه باید بیش از این به بازار سرمایه و بورس‌ها اهمیت داده شود، گفت: باید سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خصوصا مردم عادی، سپرده‌ها و منابع مازاد را به چرخه تولید و خدمات تزریق کنند.
وی بورس را به هواپیمایی در آسمان تشبیه کرد و گفت: هواپیمایی که برای رشد اقتصادی ۸ درصد در سال‌های آینده و حرکت به چهار موتور قوی نیاز داشت، هم‌اکنون ۳ موتور آن یا از کار افتاده یا با قدرت بسیار پایین کار می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر موتور چهارم این بورس از دست برود، یا توان آن به شدت پایین آید، ناچار باید خروج اضطراری کرده یا تن به سقوط بدهد.
خرازی با اشاره به اینکه تجربه دور اول هدفمندی برای بازار سرمایه بسیار مفید واقع شده است، گفت: در دوره اول اجرای هدفمندی شرایط مطلوب نبود و قیمت‌ها از ۴ تا ۶ برابر افزایش پیدا کردند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ‌اکنون نگرانی بابت افزایش هزینه صنایع‌ بسیار کمتر است.
وی با اشاره به اینکه پس از افزایش نرخ کالا و خدمات صنایع، حاشیه سود در صنایع بورسی در دوره اول اجرای هدفمندی حفظ شد، گفت: در دوره فعلی اگر صنایع افزایش اندکی در نرخ کالا و خدمات داشته باشند، به لحاظ جبران هزینه‌ها مشکلی نداشته و از این بابت رشد سود‌آوری خود را تا پایان سال حفظ خواهند کرد و در این باره نگرانی وجود ندارد.
روند رو به رشد بورس
نزدیک است
در این راستا، رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی نیز معتقد است: ثبات اقتصادی، خروج از رکود و یکسان‌سازی نرخ‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها علاوه‌بر کاهش ریسک، روند بازار سرمایه را متعادل و رو به رشد می‌کند.
به گزارش «سنا»، علی اسلامی‌بیدگلی با بیان این مطلب درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: در سال گذشته به لحاظ بنیادی قیمت سهم، منتج از تنزیل انتظارات درآمدهای آتی بنگاه‌ها بوده است.
وی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌ها در سال ۹۲ درآمدهای اتفاقی بسیار زیادی داشتند که عمدتا ناشی از تغییر ناگهانی نرخ ارز و همچنین تورم بیش از حد متوسط در سال‌های گذشته بود به صورت قابل توجهی سود شرکت‌ها بیش از حد افزایش یافت.
اسلامی بیدگلی تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران این درآمدهای اتفاقی را به سال‌های آتی تعمیم داده بودند و تعمیم این اتفاق باعث شده بود قیمت‌هایی که به عنوان ارزش‌های ذاتی محاسبه می‌شود با آنچه در واقعیت است، منطبق نباشد.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: وقتی قیمت‌ها جلوتر از زمان رشد کنند و به زبانی بورسی سود چند ماه آینده پیشخور شود، اصلاح قیمت امر لازم برای بازار است و این روزها بعد از یک رشد قابل توجه، بازار سرمایه همچون سایر بخش‌های اقتصادی کشور در یک شرایط اصلاح قرار گرفته که خوشبختانه بخش عمده‌ای از این اصلاح‌ها انجام شده و حتی در برخی سهم‌ها قیمت‌ها به پایین‌تر از ارزش ذاتی رسیده است.
رئیس هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی با بیان اینکه ثبات در اقتصاد هر کشوری نوسانات را به پایین ترین حد ممکن می‌رساند، گفت: وقتی اقتصاد یک کشوری به ثبات می‌رسد، نوسانات بسیار کوچک می‌شود، در نتیجه پیش‌بینی‌ها ساده‌تر و انحراف‌معیار پیش‌بینی درآمد شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند که همه این اتفاقات عوامل کاهش ریسک بازار است و وقتی ریسک کاهش پیدا می‌کند طبیعتا انتظار می‌رود نسبت‌های p/e افزایش پیدا می‌کند.
او تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند حامی این نظریه باشد دلایل خروج نقدینگی بازار سرمایه بر اساس رقابت بیش از اندازه اهالی بازار پول در جذب منابع بر اساس سیاست‌های کنترل تورم و انقباضی در رشد پایه پول دولت است.
اسلامی‌بیدگلی گفت: طبیعتا این روند در یک‌جا متوقف می‌شود و بانک‌ها دیگر رقابت‌های صعودی در افزایش نرخ‌های جذاب‌تر در بازار پول را نخواهند داشت بنابراین مجددا برخی سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند بخشی از منابع خود را در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد به روزهای تعادلی بازار نزدیک شده ایم، افزود: با کاهش خروج نقدینگی از بازار پول و به مرور افزایش سهم بازار سرمایه از پس‌اندازهای مردمی در سال جدید و همچنین ثبات اقتصادی کشور، یک روند رو‌به رشد و یکنواخت خواهیم داشت که البته نباید انتظار بازدهی غیرمعمول وجود داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بازدهی متوسط امسال ۱۰ درصد بالای تورم سال ۹۳ باشد.
او درباره مصون ماندن سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از نوسانات بازار سرمایه، گفت: یکی از دلایلی که ایران یک کشور بانک پایه باقی مانده، این است که اکثر افراد تشویق به سرمایه‌گذاری مستقیم می‌شوند طبیعتا با توجه به اینکه سطح دسترسی به اطلاعات و اطلاعات افراد عادی نسبت به اشخاص حرفه‌ای بازار سرمایه و همچنین قدرت تحلیلشان پایین‌تر از افراد حرفه‌ای است، توصیه می‌شود از مشورت نهادهای دارای مجوز مشاوره سرمایه‌گذاری یا سبدگردانی مانند شرکت‌های کارگزاری، تامین سرمایه و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده
کنند.
رئیس هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی درباره اثر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر صنایع بورسی گفت: بورس بازار نسبتا هوشمند و هوشیاری شده است که اکثر سرمایه‌گذاران معمولا اتفاتات آتی و تاثیرات آن را روی درآمد بنگاه‌ها محاسبه می‌کنند البته نمی‌توان منکر این شد که بخشی عمده از این اثرات حتی بیش از آنچه که اتفاق می‌افتد این روزها به عنوان اثر منفی روی بسیاری از شرکت‌ها به‌خصوص صنایع انرژی محور محاسبه شده است. او با بیان اینکه به نظر می‌رسد با اجرایی شدن قانون هدفمندی و رفع برخی ابهامات موجود تأثیر منفی روی بنگاه‌ها به پایان برسد، گفت: شاید روزهای اولیه بعد از مشخص شدن جزئیات فاز دوم هدفمندی به لحاظ روانی بر بازار تاثیر داشته باشد، اما از آنجا که عمده این تاثیرات در محاسبات شرکت‌ها لحاظ شده تأثیر منفی روی درآمد شرکت‌ها نخواهد گذاشت.
اسلامی‌بیدگلی با مثبت ارزیابی کردن قانون هدفمندی یارانه‌ها بر صنایع بورسی خاطرنشان کرد: هر چیزی که منجر به یکسان‌سازی نرخ‌ها شود برای بازار سرمایه یک اتقاق مثبت است؛ به دلیل اینکه این اقدام باعث می‌شود پیش‌بینی درآمدها با ابهام کمتری مواجه شود و تحلیلگران بتوانند پیش‌بینی راحت‌تری داشته باشند و همچنین امکان رانت اطلاعاتی که در گذشته در اختیار بنگاه‌ها بوده، حذف شود و بدین ترتیب به شفاف‌سازی درآمد بنگاه‌ها کمک می‌کند همچنین متعاقبا اگر بنگاه‌ها از این فرصت استفاده کنند و از این طریق به دنبال رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری بروند قطعا به نفع شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس می‌شود.
بازده معقول بازار سهام ۱۰ تا ۳۰ درصد
بیش از تورم
شاهین شایان‌آرانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه در فضای تورم ۳۵ درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی باید متناسب با آن تنظیم شود، اظهار کرد: سال گذشته نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۷ درصد اعلام شد، اما هیچ‌کدام از آنها با این نرخ تسهیلات ندادند، چون منابع مالی در اختیار نداشتند.
وی افزود: مسلما برای کاهش نرخ سود بانکی باید نرخ تورم کاهش یابد و مسلما در تورم بالا، همگی متضرر خواهند شد.
این استاد اقتصاد با بیان اینکه حتی در پاکستان و افغانستان نرخ سود بانکی بر مبنای تورم تعیین می‌شود، گفت: نظام بانکی باید عاقلانه عمل کند که منابع لازم برای تجهیز نقدینگی صنایع را در اختیار داشته باشد.
شایان‌آرانی با اشاره به اینکه بازدهی مناسب بازار سرمایه باید بین ۱۰ تا ۳۰درصد بیش از تورم باشد، گفت: در بحث نظام مالی متعادل باید نرخ بازده بازار پول و سرمایه متناسب با تورم دیده شود.
وی ادامه داد: با فرض تورم ۳۰درصدی باید قاعده و تعادلی میان بازار پول و سرمایه به وجود آید، به عبارت دیگر در بازار سرمایه با توجه به ریسک بالا بازدهی ۱۰ تا ۳۰ درصدی به علاوه تورم باید نصیب سرمایه‌گذار شود و در بازار پول هم با فرض همین تورم (۳۰درصدی) باید ۵/۳۰ درصد تا ۳۵درصد باشد.
شایان‌آرانی با اشاره به اینکه بازار سرمایه سال گذشته بازدهی غیر منطقی بیش از ۱۰۰ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد، گفت: کسانی که وارد بازار پول می‌شوند، به دلیل ریسک‌گریزی آن است، بنابراین بازدهی بسیار کمتری نسبت به بورس باید دریافت کنند.
وی گفت:‌ متاسفانه در کشور ما به مساله تورم توجهی نشد و دولت جدید برای کاهش تورم به کمتر از ۲۵ درصد در سال جاری هدف‌گذاری کرده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ سپرده بانکی به‌‌رغم تورم ۴۰درصدی در سال ۹۲ در محدوده ۲۰ درصد نگه داشته شده بود، گفت: در این دوره بازار سهام حدود ۱۰۷ درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران کرد و کسی پول خود را با توجه به این مساله به سمت بانک‌ها نرفت. شایان‌آرانی در ادامه با اشاره به اینکه صنعتگران باید امکان افزایش قیمت محصولات خود را داشته باشند، گفت: در شرایطی که تورم حدود ۴۰ درصد است باید برای صنعتگران امکان افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های ناشی از افزایش تورم و تامین مالی وجود داشته باشد.
وی افزود: برخی شرکت‌ها برای دولت استراتژیک هستند که باید به آنها یارانه پرداخت شود و قیمت محصولات آنان با توجه به شرایط نیز کنترل شود. بنابراین شرکت‌هایی که از سوی دولت یارانه دریافت نمی‌کنند، باید طوری قیمت محصولات خود را تعیین کنند که امکان سودآوری همچنان وجود داشته باشد.
شایان‌آرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به ریزش‌های اخیر بورس و زیان بسیاری از سرمایه‌گذاران باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که بازار سرمایه همراه با ریسک است، اما بازدهی معقول بورس باید حداکثر ۳۰ درصد بیش از میزان تورم باشد.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران بازار سرمایه باید به خوبی توجه کنند که این بازار نیازمند سرمایه‌گذاری بلندمدت است و نمی‌توان به راحتی در آن موج‌سواری کرد؛ برای سرمایه‌گذارانی که در این بازار زیان کرده‌اند، نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: سهامداران باید تحمل کنند، تا پس از طی مدتی با تبدیل پول به ارزش افزوده سرمایه زیان‌شان جبران
شود.
وی گفت: ‌بنده پس از ۳۰ سال تجربه کار در حوزه‌های اقتصادی که پیش از این نیز دقیقا افت شاخص‌های بازار سهام را پیش‌بینی کرده بودم، معتقدم اگر تورم کنترل شده و مذاکرات به نتیجه برسد، بازار سرمایه به طرز عجیبی با پشتوانه قوی اقتصادی جهش مثبت خواهد داشت و با توجه به رویه‌ای که در دولت پیش گرفته شده، رشد پایداری در اقتصاد به وجود خواهد آمد.
استراحت بورس پس از طی دوره رشد و رونق، طبیعی است
مجید پورنعمت از دیگر کارشناسان بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت کنونی بورس گفت: با توجه به روند منفی شاخص بورس در سه ماهه پایانی سال ۹۲ و افت قیمت‌ها انتظار می‌رفت در سال جدید بازار سهام با توجه به سیکل سنتی خود روند رو به رشدی در پیش بگیرد، اما در این روزها شاهد تداوم افت شاخص
هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۲، بازار سهام رشد قابل توجهی داشت که از دلایل اصلی آن می‌توان به ایجاد فضای سیاسی مثبت داخلی و بین‌المللی و تاثیر آن در بازار سرمایه و نیز روی کار آمدن دولت جدید، رکود بازارهای رقیب و هجوم نقدینگی بالا به بورس اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته این شرایط باعث شد تا قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها افزایش چند برابری را تجربه کند، گفت: قطعا در مورد بسیاری از معاملات سهام در بورس، پایه و اساس تحلیلی وجود نداشت. پورنعمت اظهار کرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد ابزار‌های کنترلی نظیر عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز خیلی دیر صورت پذیرفت. وی تصریح کرد: بررسی روند معاملات بورس در ماه‌های اخیر نیز نشان از افزایش شدید سهم اشخاص حقیقی را‌ در حجم معاملات بورس دارد که این حضور، بروز رفتار هیجانی را نیز بیش از پیش به همراه داشت.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وقتی بورس یک دوره موفق و پررونق را تجربه می‌کند طبیعی است که وارد فاز استراحت شود. همچنین بررسی روند معاملات سه ماه پایانی سال گذشته و چند هفته اول سال جدید نشان از این دارد که بورس در حال گذران دوره استراحت است که البته در صورت تداوم، این روند می‌تواند باعث ایجاد رکود شود.
پورنعمت ادامه داد: در حال حاضر شرایط قیمت‌ها برای خرید بسیار جذاب است و به نظر می‌رسد با دید بلندمدت و انتخاب درست قطعا می‌توان بازده بالاتر از نرخ سود بانکی که این روزها بسیار از آن صحبت می‌شود کسب کرد.

پنج ضلعی احیای بورس

پنج ضلعی احیای بورس