گروه خبر- در شرایطی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها هشدار داده که با وجود کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هنوز موانع تجارت با تهران برداشته نشده است روز سه‌شنبه فرودگاه مهرآباد میهمانی ناخوانده داشت، هواپیمایی متعلق به بانک یوتا. همزمان دادگاه فدرال آمریکا اعلام کرد به‌دلیل نقض تحریم‎ها و برنامه‎های انتقال پول به ایران، برج ایرانی 36 طبقه متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا را مصادره خواهد کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، روز سه‌شنبه یک هواپیما که متعلق به بانک آمریکایی یوتاست در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمد.
مسوولان این بانک از یکسو و مسوول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل از سوی دیگر درباره دلیل حضور این هواپیما در فرودگاه مهرآباد ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به حضور هواپیمای آمریکایی در فرودگاه مهرآباد نوشت: «هنوز هیچ‌کس پاسخگوی این مساله نیست و کسی نمی‌داند این هواپیما برای چه در ایران بوده است.» به گزارش «ایسنا»، این روزنامه آمریکایی روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین ماه در گزارشی با پرداختن به این موضوع می‎نویسد: «صبح روز سه‌شنبه، ایران یک میهمان ناخوانده داشت؛ هواپیمای متعلق به بانک یوتا که پرچم کوچک ایالات متحده روی دمش دیده می‌شد، در قابل رویت‌ترین منطقه باند فرودگاه مستقر شده بود، اما جالبی این ماجرا این است که هنوز مشخص نیست چرا این هواپیما در ایران بوده است و رمز و رازهایی در این باره گسترش یافته است.» مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، ادعای روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر فرود یک فروند هواپیمای VIP در این فرودگاه را تکذیب کرد. منصوری شیرازی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این فرود، گفت: «هیچ اطلاعی در این باره ندارم و موردی نیز گزارش نشده است.» در این رابطه برت کینگ یکی از مدیران اجرایی بانک یوتا گفت: «ما هیچ فکر و ایده‌ای نداریم مبنی‌بر اینکه چرا این هواپیما در فرودگاه بوده است.» طبق قوانین آمریکا هر هواپیمای این کشور معمولا برای ورود به ایران نیاز به اخذ تاییدیه از سازمان خزانه‌داری این کشور دارد. مقامات ایرانی نیز از اظهار نظر درباره علت حضور این هواپیما و هویت مسافران آن خودداری کرده‌اند. در این باره حمید بابایی، سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: «ما هیچ‌گونه اطلاعاتی در این باره نداریم و شما را به صاحبش ارجاع می‌دهیم.» بر اساس این گزارش، این هواپیما به بانک محلی یوتا تعلق دارد. بانکی که در شهر اوگدن ایالت یوتا مستقر است و سیزده شعبه در این ایالت دارد. این بانک صاحب بیش از هزار فروند هواپیماست و به‌عنوان وکیل و شخصیت حقوقی از جانب بازرگانان فعالیت می‌کند. بر اساس آنچه مسوول امور خدماتی وکالتی این بانک می‌گوید «فاش کردن هویت سرمایه‌گذاران این بانک» امکان‌پذیر نیست. روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «داستان این هواپیما و اینکه در ایران، کشوری که اکثر فعالیت‌های بازرگانی آمریکایی و اروپایی در آن ممنوع است، چه می‌کند، مرموزتر شده است.» مدت‌ها است ایران تحت تحریم‌های بانکی و بازرگانی سازمان ملل و آمریکا قرار دارد و بازرگانی با این کشور مشمول تنبیه‌هایی برای افراد و شرکت‌ها است. همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز از قول مقاماتی که به استقبال هواپیما رفته‌اند، نوشته است که این هواپیما «وی.‌آی.‌پی» متعلق به افراد بسیار مهم بوده است. علاوه‌بر این و بر اساس اظهارات کسانی که کارشان ردیابی هواپیما است یکی از آخرین مکان‌هایی که این هواپیما در آن ردیابی شده، زوریخ و همزمان با برگزاری کنفرانس داووس در ماه ژانویه بوده است.
مصادره یک برج ایرانی در منهتن نیویورک
از دیگر سو، دادگاهی در آمریکا حکم مصادره و فروش اموال بنیاد علوی را تایید کرد. پرت بهارارو، دادستان آمریکایی اعلام کرده با تایید یک قاضی فدرال اموال بنیاد علوی و شرکت آسا در آمریکا به‌دلیل نقض تحریم‌ها و برنامه‌های انتقال پول مصادره می‌شود و از محل فروش آنها به قربانیان وقایع تروریستی که آمریکا مدعی است دولت ایران در آنها دخیل بوده، خسارت پرداخت می‌شود. ارزش این اموال اعلام نشده است؛ اما تنها یک برج ۳۶ طبقه متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا نیویورک (منهتن)، ده‌ها میلیون‌ دلار بها دارد. در این حکم همچنین اموال مربوط به بنیاد علوی و شرکت آسا در ایالت‌های کالیفرنیا، مریلند، تگزاس و ویرجینیا به همراه همه حساب‌های بانکی مرتبط با آنها مصادره خواهد شد و از محل فروش آنها به شاکیان ۱۹ پرونده مرتبط با دولت ایران غرامت پرداخت می‌شود. براساس دادخواستی که دولت آمریکا تسلیم دادگاه کرده بود، ۶۰ درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و ۴۰ درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد. بنیاد پهلوی که یک نهاد غیر انتفاعی بود، این برج ۳۶ طبقه را در زمان رژیم سلطنتی ایران، خریداری کرد. پس از انقلاب اسلامی، بنیاد پهلوی به بنیاد علوی تغییر نام یافت. این بنیاد در حال حاضر به اتهام نقض تحریم‌های ایران و همکاری مالی با تهران، مجرم شناخته شده است. دولت آمریکا ادعا می‌کند که مالک دیگر این برج، شرکت آسا، یک شرکت صوری متعلق به بانک ملی ایران بوده است. به گفته قاضی دادگاه، این برج در سال ۱۹۸۹ میلادی، ۲۴ سال پیش، ۸۳ میلیون دلار ارزش داشته است. طبق دادخواست دولت آمریکا در این پرونده، این برج در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ میلادی، از محل دریافت اجاره نزدیک به ۴۰ میلیون دلار درآمد داشته است. براساس این ادعانامه، سود حاصل از اجاره دفاتر متعدد داخل این ساختمان برخلاف قوانین تحریم جمهوری اسلامی، به تهران منتقل می‌شده است. قاضی دادگاه ادعای دولت آمریکا را در این باره تایید کرده است که پول‌های منتقل‌شده توسط شرکت صوری آسا به بانک ملی ایران، قوانین مبارزه با پولشویی را نقض کرده‌ است. از طرف دیگر موسسه علوی در بیانیه‌ای که در وب‌سایتش منتشر شد، اعلام کرد که قصد دارد به حکم دادگاه اعتراض کند.