گروه انرژی - تمام قبض‌های صادرشده از تاریخ 20 اسفندماه 92 تا 25 فروردین‌ماه سال‌جاری از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح‌شده با عنوان اصلاحیه صورت‌حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد. وزارت نیرو با صدور اطلاعیه مهمی اعلام کرد: در اسفند‌ماه سال گذشته، به وزارت نیرو اجازه داده شد تعرفه برق مصرفی تمام مشترکان را 24درصد افزایش دهد.
متاسفانه، در محاسبه قبوض جدید برخی از مشترکان، اشتباه‌هایی صورت گرفته که لازم است اصلاح شود. در این اطلاعیه ضمن عذرخواهی از دریافت‌کنندگان این قبوض، تصریح شده است: به آگاهی مشترکان می‌رساند تمام قبض‌های صادر شده از تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۲ تا ۲۵ فروردین‌ماه سال‌جاری از درجه اعتبار ساقط است و قبوض اصلاح شده با عنوان اصلاحیه صورت‌حساب برای مشترکان ارسال خواهد شد. براساس اعلام وزارت نیرو، در صورتی که برخی از مشترکان قبض‌های یادشده را تاکنون پرداخت کرده‌ باشند، در قبض دوره بعد اصلاح‌های لازم صورت خواهد گرفت و مبالغ اضافی پرداخت‌شده از صورت‌حساب بعدی آنان کسر خواهد شد. پیش از این شرکت توانیر نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به پرسش‌ها و ابهام برخی مشترکان برق مصرفی خانگی، مبنی بر وجود اشتباه در معدودی از قبوض صادره اخیر، این‌گونه موارد به دقت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و موارد اشتباه احتمالی اصلاح و مابه‌التفاوت در قبوض بعدی اعمال خواهد شد.
در این میان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد دلیل ابطال قبوض برق به «ایسنا»، می‌گوید:‌ برای اطلاع افکار عمومی براساس مصوبه دولت قرار بود نرخ برق از ۴۳۰ریال به ۲/۵۳۳ریال با افزایش ۲۴ درصد تعدیل شود. پس از ابلاغ مصوبه‌ها با توجه به اینکه نرخ برق در بخش کشاورزی ۱۲ تومان و در بسیاری از بخش‌ها نیز برق با نرخ پایین ارائه می‌شود و در بخش فرهنگی نیز تعرفه برق تقریبا صفر است، در محاسبات اخیر، تعرفه‌ها بیش از ۵۰ درصد در بخش خانگی عادی افزایش پیدا کرد تا به رقم ۲/۵۳۳ ریال برسیم. هوشنگ فلاحتیان تصریح کرد: میزان افزایش قیمت برق در پله‌های مختلف مصرفی گوناگون بود؛ بنابراین پس از در اختیار قرار دادن قبوض، انعکاس آن را دریافت کردیم و نظر ریاست‌جمهوری را جویا شدیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر نظر ریاست‌جمهوری مبنی‌بر ابطال قبوض صادر شده، گفت: ریاست‌جمهوری برای رضایت افکار عمومی شرایط را بررسی کرده و نظر بر این بود که در همه طبقات تعرفه‌ها به‌صورت یکنواخت ۲۴ درصد افزایش داده شود. فلاحتیان تاکید کرد: با نظر مذکور ریاست‌جمهوری قیمت برق از ۲/۵۳۳ ریال به ۵۰۷ ریال کاهش پیدا می‌کند. با توجه به رضایت ریاست‌جمهوری در این راستا و با توجه به اینکه می‌خواهیم نظر دولت را عینا اجرا کنیم نسبت به بازنگری تعرفه‌ها اقدام کردیم و تعرفه‌های جدید زیرنظر ریاست‌جمهوری تهیه و به شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ابلاغ شد. فلاحتیان در مورد زمان صدور قبض‌های جدید برق گفت:‌ قبوض جدید از اواخر هفته جاری صادر و برای مشترکان ارسال می‌شود. در قبوض صادرشده‌ای که باطل شدند در بخش خانگی عادی شاهد افزایش قیمت از ۳۲ درصد تا ۷/۹۰ درصد در پله‌های اول تا هفتم بودیم و این اقدام وزارت نیرو به گفته مسوولان در راستای رسیدن به افزایش درآمدی ۲۴ درصدی به‌طور متوسط در بخش فروش برق کل کشور بود.
اما این محاسبه براساس انعکاس‌های صورت گرفته در جامعه رد شد و اکنون براساس مصوبه دولت در همه بخش‌ها مشترکان با افزایش ۲۴ درصدی تعرفه به‌طور ثابت مواجه خواهند شد.