نشست شورای طرح «تحول نظام بانکی کشور» با موضوع «بررسی مباحث فقهی ـ حقوقی بانکداری ایران با رویکرد اسلامی» در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد. به گزارش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، این نشست با حضور برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.
در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین بحرینی عضو این کمیسیون» بر ضرورت جهت‌گیری بانکداری اسلامی برای حل مشکلات اجتماعی، ناظر بودن قوانین بانکی به اهداف اقتصادی و «تسهیل فرآیند اشتغال در جامعه و فراهم‌سازی عدالت اجتماعی در نظام بانکی تاکید کرد.
حجت الاسلام «محمد رجایی» دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تاکید کرد: قوانین باید به‌گونه‌ای مورد بازنگری قرار گیرد که از قانون گریزی بانک‌ها کاسته شود و هر بانکی نتواند با ارائه تفسیری از قانون، در مقابل حذف ربا مقاومت کند.
حجت الاسلام والمسلمین «سیدعباس موسویان» عضو شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: بازنگری در قانون عملیات بدون ربا باید به‌گونه‌ای صورت پذیرد تا در مرحله اجرا بانک‌ها به روال گذشته خود بازنگردند و از شیوهای مرسوم بانکداری غربی استفاده نکنند.
در این نشست، همچنین پیشنهاد شد تا کمیته حقوقی ـ فقهی مربوط به قانون عملیات بانکی بدون ربا در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با محوریت حجت الاسلام موسویان تشکیل شود و قانون عملیات بانکی بدون ربا مورد بازنگری قرار گیرد. همچنین قرار شد کمیته دوم موسوم به «کمیته سیستم عملیاتی بانک‌ها» با محوریت حجت‌الاسلام بحرینی از دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شود.