تردید فعالان بازار فولاد چین نسبت به آمار افزایش تولید
مرکز خدمات فولاد ایران- ماه مارس سال جاری میلادی تولید فولاد خام چین طبق گزارش مرکز آمار این کشور رکورد جدید 70 میلیون و 250 هزار تن را ثبت کرد که 2/2 درصد نسبت به مارس سال گذشته رشد داشت. از ماه ژانویه تا مارس نیز تولید فولاد چین 202 میلیون و 700 هزار تن ثبت شد که 4/2 درصد نسبت به سال قبل بالا رفت.

افزایش تولید فولاد خام چین در ماه مارس و همچنین سه ماه نخست سال موجب شده فعالان بازار فولاد چین نگران و مشکوک شوند. به نظر برخی کارشناسان این آمار خیلی بالا است. چون بازار در فصل نخست سال راکد بود بعید به نظر می‌رسد تولید ژانویه تا مارس نسبت به سال قبل بالا رفته باشد و چه بسا باید نزولی شده باشد. حداقل تولید ماه مارس نیز باید نسبت به ژانویه و فوریه کاهش یافته باشد. به نظر کارشناسان شاید آمار ارائه شده از جانب تولید‌کننده‌ها واقعی نباشند.
روندی نزولی در انتظار بازار سنگ‌آهن
انتظار می‌رود قیمت سنگ‌آهن در نیمه دوم سال جاری میلادی کاهش یابد؛ چون تعداد بیشتری از شرکت‌ها در بازار فولاد چین ورشکسته می‌شوند و به تقاضای سنگ‌آهن چین آسیب بیشتری وارد می‌شود.
پیش‌بینی شده قیمت سنگ‌آهن از حدود 129 دلار در ماه گذشته میلادی به 114 دلار در هر تن در جولای تا سپتامبر رسیده و نهایتا سه ماه پایانی سال به حدود 108 دلار در هر تن برسد.
آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا در چین کمتر از یک درصد افت داشته و به 116 دلار و 20 سنت در هر تن رسیده است. قیمت‌ها امسال 13 درصد افت داشته و در ماه مارس به کف قیمت 17 ماه اخیر یعنی 104 دلار و 70 سنت نیز رسید.
شاید ماه آینده با بهبود فصلی تقاضای قیمت سنگ‌آهن به
120 دلار برسد، ولی از ژوئن باید منتظر افت قیمت شدیدی بود. در همین حال در آمارهای گمرک چین آمده صادرات سنگ‌آهن برزیل به چین طی ماه مارس سال جاری میلادی 4 درصد رشد داشته و به 12 میلیون و 100 هزار تن رسیده است، در حالی که ماه مارس سال 2013 معادل 11 میلیون و 600 هزار تن بوده است. ارزش این صادرات یک میلیارد و 70 هزار دلار بود که 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت.
چین 50 درصد سهم بازار صادرات سنگ‌آهن برزیل را دارا است و دومین مقصد صادرات سنگ‌آهن برزیل هم کره جنوبی با یک میلیون و 600 هزار تن سنگ‌آهن خریداری شده در ماه مارس بود که البته نسبت به سال قبل 115 درصد افزایش داشت.
بازار بیلت نزولی شد
روزهای اخیر بازار بیلت کمی نزولی شده است؛ چرا که بازار قراضه وارداتی در ترکیه ضعیف‌تر شده و انتظار می‌رود ماه ژوئن قیمت‌ها در سطح جهان نزولی شود.
این هفته معامله چندانی در بازار بیلت سی‌آی‌اس صورت نگرفت. بیلت کارخانه BMZ 495 تا 498 دلار در هر تن فوب دریای سیاه معامله شد که بالاتر از سطح بازار بود. مصر نیز در 528 دلار در هر تن با کرایه حمل 28 دلار در هر تن خرید داشت.
عرضه کننده‌ها سعی دارند قیمت را در 500 تا 505 دلار در هر تن فوب نگه دارند، ولی یک روند نزولی شروع شده و احتمالا ادامه دارد، چراکه پیش‌بینی شده بازارهای فولاد طی ماه ژوئن در رکود باشند.
متوسط قیمت بیلت صادراتی دریای سیاه این هفته با 4 دلار در هر تن کاهش به 500 دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسیده که حاکی از جو منفی بازار است.