بازگشت 206 و رانا به جدول کیفی

گروه خودرو- گزارش کیفی خودروهای داخلی در اسفندماه در حالی اعلام شد که سوزوکی گرندویتارا باز هم از غیبت نیسان تیانا و مزدا۳ استفاده کرد و در صدر جدول کیفی قرار گرفت، تا برای دومین بار پیاپی عنوان باکیفیت‌ترین خودرو تولید کشور را ازآن خود کند. گزارش موردنظر را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه کرده و طی آن به بررسی کیفی ۲۱ خودرو تولید داخل در اسفندماه پرداخته است، خودروهایی که در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» جای گرفته‌اند.

معیارهای ارزیابی نیز کماکان همان ۹ معیار قبلی اند، به نحوی که برای بررسی کیفی ۲۱ خودرو موردنظر، «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی» آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آن طور که در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آمده، در بخش عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری، محصولات شرکت سایپا؛ یعنی سایپا X۱۳۱ و سایپا X۱۳۲ بیشترین نمرات منفی را به‌دست آورده‌اند و از طرفی، شاهد تنزل کیفی ۳/۲درصدی میانگین نمره منفی این بخش، نسبت به ماه قبل هستیم.

بیشترین تاثیر در ایجاد این روند، اما به خودروهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس خراسان مربوط می‌شوند که هر دو جزو محصولات ایران‌خودرو به شمار می‌روند.

در بخش تزئینات و مونتاژ نیز خودروهای MVM۱۱۰ و سمند بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند. این در شرایطی است که میانگین نمره منفی خودروها در این بخش، ۲/۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش را به خود می‌بیند. بیشترین تغییر را در این بخش، خودروهای MVM۵۳۰ و پارس تندر داشته‌اند.

همچنین در بخش بدنه نیز خودروهای سایپا X۱۳۲ و سایپا X۱۳۱ پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب کردند و این در شرایطی است که میانگین نمره منفی خودروها نسبت به ماه قبل، افزایشی ۷/۱۵ درصدی را به خود می‌بینند و بیشترین تاثیر در ایجاد این روند صعودی را پژو پارس خراسان و MVM۵۳۰ داشته‌اند.

از طرفی در بخش رنگ هم میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل ۶/۲۵ درصد بهبود یافت که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای گرندویتارا و سایپا X۱۳۲ در این بخش است. همچنین خودروهای لیفان X۶۰ و JAC نیز حائز بیشترین نمرات منفی در این بخش شده‌اند.

در نهایت نیز تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروهای داخلی در اسفندماه ۶/۱۵ درصد کاهش یافته که این موضوع بیشتر به کاهش تعداد این ایرادات در سایپا X۱۳۱ مربوط می‌شود.

اما در گزارش کیفی اسفندماه، خودروهایی مانند مزدا۳ و نیسان تیانا غیبت دارند، هرچند پژو ۲۰۶ بازگشت دوباره خود به رده‌بندی کیفی را جشن گرفته است.

پژو ۲۰۶ چند ماهی می‌شد که در جدول رده‌بندی کیفی خودروها حضور نداشت و این موضوع شائبه‌هایی در مورد وضع کیفی این خودرو به وجود آورده بود، اما در رده‌بندی اسفندماه ۹۲، پژو ۲۰۶ باز هم در جمع خودروهای تحت ارزیابی قرار گرفته است.

همچنین غیبت نیسان تیانا و مزدا۳ نیز به احتمال زیاد با افت تولید آنها در اسفندماه در ارتباط است و این در شرایطی است که این دو محصول هر گاه در آمارهای کیفی حضور داشته باشند، جزو صدرنشین‌ها هستند.

تداوم صدرنشینی ویتارا

اما سراغ جزئیات جدول رده‌بندی کیفی خودروها در اسفندماه برویم، جدولی که که باز هم ویتارای مونتاژی ایران‌خودرو را در راس خود می‌بیند.

سوزوکی گرندویتارا که در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، توانسته با کسب ۷/۱۶ نمره منفی و بدون تغییری نسبت به گزارش قبلی، لقب باکیفیت‌ترین خودرو تولید داخل را نصیب خود کند و جای نیسان تیانای غایب را بگیرد. ویتارا که تنها در سه معیار بدنه و رنگ و تزئینات داخلی و خارجی نمره منفی به‌دست آورده، بیشترین عیب خود را در تزئینات دارد، معیاری که در گزارش قبلی هیچ نمره منفی در آن کسب نکرده بود.

از ویتارا که بگذریم، در رده‌های دوم تا چهارم به سه محصول از رنو برمی‌خوریم، محصولاتی که بهترین شان مگان است و البته تندر ایران‌خودرو در میان آنها غیبت دارد.

مگان در چهار معیار بدنه، رنگ، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی نمره منفی به‌دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. پارس‌تندر هم که پشت سر مگان قرار گرفته، در معیارهای تزئینات و بدنه و رنگ نمره منفی به‌دست آورده و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود.

پارس‌تندر نیز که در پنج معیار رنگ، تجهیزات الکتریکی، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی نمره منفی به‌دست آورده، بیشترین نمره منفی خود را در بدنه به خود می‌بیند.

پس از این خودرو، به تندر-۹۰ پارس خودرو می‌رسیم که دیگر رقیب ایران‌خودرویی‌اش را در رده‌بندی کیفی اسفندماه نمی‌بیند. تندر-۹۰ پارس‌خودرو در پنج معیار تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی و تجهیزات الکتریکی نمره منفی دارد و بیشترین نمره منفی خود را در بخش بدنه به‌دست آورده است.

به نظر می‌رسد به‌دلیل کاهش یا توقف تولید تندر-۹۰ ایران‌خودرو، این محصول در جدول رده‌بندی کیفی اسفندماه جایی ندارد و این در حالی است که هم ایران‌خودرو و هم پارس خودرو هر دو از یک منبع (رنو) بابت تامین قطعات، تغذیه می‌شوند.

از تندرها که بگذریم، در رده‌های پنجم تا هفتم با سه میهمان نسبتا جدید روبه‌رو می‌شویم، میهمانانی که یکی از آنها برای اولین بار به جمع خودروهای تحت ارزیابی آمده و دو خودرو دیگر نیز پس از مدت‌ها غیبت، به جدول رده‌بندی بازگشته‌اند.

رانا، پژو ۲۰۶ هاچ بک و پژو ۲۰۶ صندوقدار، سه خودرو موردنظر هستند که در این بین، رانا اولین بار است حضور در جدول کیفی خودروهای داخلی را تجربه می‌کند. این محصول ایران‌خودرو، توانسته در رده هفتم جدول کیفی قرار بگیرد؛ یعنی بالاتر از خودروهایی مانند لیفان و سمند و پایین‌تر از تندر و ۲۰۶.

رانا در پنج معیار بدنه، رنگ، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی و سیستم موتور و انتقال قدرت، نمره منفی به‌دست آورده که بیشترین آن مشترکا به تزئینات و رنگ مربوط می‌شود.

اما در بین دو پژو ۲۰۶ حاضر در رده‌بندی اسفندماه، مدل هاچ بک آن توانسته یک رده بالاتر از نوع صندوقدارش بایستد. ۲۰۶ هاچ بک، به جز سیستم تعلیق، ترمز و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به تزئینات مربوط است. مدل صندوقدار ۲۰۶ نیز که رده ششم جدول را در اختیار دارد، به جز ترمز و نفوذ آب در باقی معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن مشترکا در تجهیزات الکتریکی و صداهای غیرعادی به‌دست آمده است.

اما سری هم به ۶ میهمان چینی جدول کیفی اسفندماه بزنیم، خودروهایی که بهترین شان «جک» است و کم‌کیفیت‌ترین آنها نیز MVM مدل ۱۱۰ نام دارد.

جک که رده هشتم را در اختیار دارد، در پنج معیار ترمز، تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی نمره منفی به‌دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود.

پشت سر جک به لیفان X۶۰ برخورد می‌کنیم که به جز سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و تجهیزات الکتریکی در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند.

این خودرو نیز بیشترین نمره منفی خود را در بدنه کسب کرده است. جدول کیفی اسفندماه، چهار چینی دیگر را نیز به خود می‌بیند که در این بین، ام‌وی‌ام مدل ۵۳۰ در رده چهاردهم قرار گرفته و مدل ۳۱۵ آن در رده پانزدهم جای دارد. در این بین، MVM مدل ۵۳۰ فقط در نفوذ آب و سیستم تعلیق و صداهای غیرعادی، نمره منفی به خود نمی‌بیند و بیشترین امتیاز منفی که این خودرو به‌دست آورده، به تزئینات آن مربوط است.

MVM مدل ۳۱۵ نیز که در سیستم تعلیق، تزئینات، بدنه و صداهای غیرعادی نمره منفی دارد، بیشترین امتیاز منفی را مشترکا در تزئینات و بدنه به خود می‌بیند.

همچنین MVM مدل X۳۳ که هفدهمین عضو جدول کیفی به شمار می‌رود، فقط در سیستم تعلیق و صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود. دیگر مدل MVM یعنی مدل ۱۱۰ نیز که آخرین عضو جدول کیفی به حساب می‌آید، فقط در تعلیق و ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین امتیاز منفی آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود.

از چینی‌ها بگذریم و به میانه‌های جدول برویم، جایی که پژو پارس، پژو ۴۰۵‌ و سمند رده‌های دهم تا سیزدهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در این بین، پژو پارس تولید خراسان توانسته بهترین کیفیت را به‌دست بیاورد و در خانه دهم جدول بنشیند. پارس در بخش نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین امتیاز منفی‌اش نیز در بخش تزئینات داخلی و خارجی به‌دست آمده است. سمند نیز که رده یازدهم جدول کیفی اسفندماه را به خود اختصاص داده، به جز ترمز، در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

سمند بالاتر از پژو ۴۰۵ تولید تهران ایستاده، خودرویی که در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. پژو ۴۰۵ تولید خراسان نیز اگرچه پشت سر همتای تهرانی‌اش ایستاده، اما نه ایرادی در ترمزش وجود دارد و نه آبی در آن نفوذ می‌کند.

در جدول کیفی اسفندماه، اما چهار محصول سایپا (تیبا به همراه سه مدل پراید) به چشم می‌آید که در این بین، تیبا کیفیت بهتری را داراست. این خودرو که شانزدهمین عضو جدول به حساب می‌آید، توانسته کیفیت بهتری در مقایسه با انواع مدل‌های پراید و همچنین ام‌وی‌ام ۱۱۰ کسب کند، هرچند در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. بیشترین نمره منفی تیبا در معیار بدنه به‌دست آمده است. از میان پرایدها نیز مدل ۱۳۱ تولید سایپا توانسته با حضور در رده هجدهم و البته کسب نمره منفی در تمام معیارها، رتبه بهتری را در مقایسه با دیگر پرایدها کسب کند. این خودرو بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات به‌دست آورده است. پراید ۱۳۱ تولید پارس خودرو هم که در رده نوزدهم جای گرفته، در همه معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود.

پراید مدل ۱۳۲ هم که در جدول کیفی اسفندماه یکی به آخر شده است، در همه معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به بخش تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

بازگشت 206 و رانا به جدول کیفی