دنیای‌اقتصاد- تکنولوژی هر روز پیشرفت می‌کند و به ما و زندگی روزانه‌مان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. به این ترتیب است که حالا ابزارهای دیجیتالی کوچک و شخصی به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی هر کدام از ما تبدیل شده‌اند. در این میان ابزارهای پوشیدنی الکترونیکی و دیجیتالی که در چند سال اخیر حسابی مورد توجه قرار گرفته‌اند، قرار است همدم‌های دیجیتالی جدید ما باشند. این محصولات بازار داغ و پر رونقی دارند که انتظار می‌رود به سرعت رشد کرده و با استقبال کاربران در سراسر جهان مواجه شود.
حالا تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد درآمد حاصل از فروش باتری‌های ویژه این ابزارهای پوشیدنی به سرعت در حال افزایش است و انتظار می‌رود تا چهار سال آینده به بیش از ۷۰ میلیون دلار برسد.
این تحقیقات که موسسه IHS آن را انجام داده است، نشان می‌دهد که بازار جهانی باتری‌های مورد استفاده در ابزارهای پوشیدنی دیجیتال تنها تا چهار سال آینده رشدی ۱۰ برابری خواهد داشت. این موضوع نشان می‌دهد که بازار گجت‌های پوشیدنی در سال‌های آینده به سرعت رشد می‌کند و رونق می‌گیرد.
در حقیقت همزمان با عرضه محصولات جدید پوشیدنی که بیشتر با هدف ورزشکاران و کاربران فعال و افزایش تمایل به سبک زندگی فعال و در حرکت طراحی و تولید می‌شوند، طبیعتا تولید و فروش باتری‌های مورد نیاز آنها هم افزایش پیدا می‌کند.
با این اوصاف است که کارشناسان IHS پیش‌بینی کرده‌اند درآمد حاصل از فروش این باتری‌ها تا سال ۲۰۱۸ به ۷۷ میلیون دلار برسد که این میزان در مقایسه با پیش بینی فروش ۶ میلیون دلاری این باتری‌ها در سال ۲۰۱۴، رشد بسیار زیادی خواهد کرد. بر اساس این گزارش، سال ۲۰۱۴ در واقع اولین تجربه رشد چشمگیر میزان صادرات و فروش باتری‌های ویژه گجت‌های پوشیدنی خواهد بود، در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۳ اصلا وجود نداشته است. به این ترتیب بازار باتری‌های ویژه ابزارهای پوشیدنی در سال‌های آینده به سرعت رشد می‌کند. این تحقیقات نشان می‌دهند که بازار این محصولات در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رشد سالانه‌ای نزدیک به ۱۲۰ درصد خواهند داشت.
«توماس مک آلپین» یکی از کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه IHS در این مورد می‌گوید: «ابزارهای پوشیدنی دیجیتال کلید اصلی برای رشد سریع بازار باتری‌های ویژه این محصولات هستند. رشد چشمگیر بازار گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند، عینک‌های هوشمند و دستبندهای بررسی سلامت باعث شده است که بازارهای جانبی مانند باتری‌های مورد نیاز این محصولات هم همزمان با آنها و به سرعت رشد کنند. در حقیقت افزایش تمایل افراد به زندگی فعالانه و در حرکت باعث شده است که این محصولات هم بازار داغ و پررونقی پیدا کنند.»
به‌طور کلی آمارها و تحقیقات نشان می‌دهند که میزان صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی دیجیتال تا سال ۲۰۱۸ به صورت سالانه حدود ۵۶ میلیون دستگاه خواهد بود که در نهایت میزان تقاضا برای باتری‌های ویژه این محصولات را هم افزایش می‌دهد.
در این میان، سال ۲۰۱۳ سال با اهمیتی برای ابزارهای پوشیدنی دیجیتال بود و در آن بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده بزرگ لوازم مصرفی الکترونیک اولین محصولات ساعت هوشمند خودشان را به بازار معرفی و عرضه کردند. این در حالی است که این روزها منتظر ورود عینک هوشمند به بازار هم هستیم و گوگل قرار است عینک هوشمند خودش را به صورت رسمی تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه کند.
حالا کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که باتری‌های لیتیوم پلیمری تا سال ۲۰۱۸ سهم ۷۳ درصدی از بازار باتری‌های مورد نیاز ابزارهای پوشیدنی دیجیتال را در اختیار بگیرند. با این حال اما موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها در حال حاضر همچنان بیشترین سهم را از بازار باتری‌های لیتیومی دارند. به تدریج و با رشد بازار ابزارهای پوشیدنی دیجیتال، اما سهم تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند از بازار این باتری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

ابزارهای پوشیدنی؛ همدم‌های دیجیتالی جدید