دنیای اقتصاد - بندرعباس - جمیله دبیری نیا: رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در جمع مسوولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه مطالعات و پژوهش‌های انجام شده درحوزه میراث فرهنگی نشان می‌دهد، استان هرمزگان درشمار استان‌های غنی کشور است که ریشه در تاریخ ایران زمین دارد، گفت:
کاوش‌های باستانی در تپه تاریخی تُم مارون شهرستان رودان آغاز شد. جلیل گلشن تصریح کرد: کاوش‌های انجام شده درتپه تُم مارون شهرستان رودان نشان می‌دهد این تپه با بیش از 5 هزار سال قدمت به دوره‌های ساسانی، اشکانی و هزاره سوم مربوط است.
وی ادامه داد: علاوه براین، استان هرمزگان با برخورداری از سواحل طولانی و همچنین ۱۴جزیره پیوند عمیقی با تاریخ ایران زمین دارد به طوری که سپاه اشکانی برای دفاع از خود دارای تجهیزات بندری و ادوات جنگی در این استان بود که در مقابل تهدیدات دشمنان وارد عمل می‌شده است.
وی هدف از سفر خود به استان را بازدید از روند پژوهش‌های باستانی در تپه تاریخی تُم مارون شهرستان رودان عنوان و اظهار کرد: علاوه‌بر این برای انجام پژوهش‌های باستانی قلعه میناب نیز هدف‌گذاری شد که سال آینده اجرایی می‌شود.
به گفته وی، متاسفانه از روند پژوهش‌های سابق اسنادی منتشر نشده است که این امر موجب شده استان هرمزگان در گذرتاریخ مهجور بماند.