خبرگزاری فارس- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در شرایط نرمال قادر به تامین آب نیستیم، گفت: اگرچه ۱۱ کلان‌شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند، اما جیره‌بندی در این کلان‌شهرها به هیچ وجه مطرح نیست. حمیدرضا جانباز در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ۵۱۷ شهر و ۱۱ کلان‌شهر در کشور دچار تنش آبی هستند، آیا احتمال جیره‌بندی نیز مطرح است، گفت: به کار بردن واژه تنش آبی به این معنا است که تولید و مصرف آب در این شهرها برابر شده است و این نشان می‌دهد که در شرایط نرمال قادر به تامین آب نیستیم.

جانباز ادامه داد: بنابراین اگر مصرف و تولید آب برابر است، در تامین آب با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه وقتی مصرف آب از حالت تعادل خارج می‌شود، تنش آبی حاکم می‌شود، گفت: البته باید اذعان داشت که بحث جیره‌بندی در این کلان‌شهرها به هیچ وجه مطرح نیست.

به گفته وی، البته جیره‌بندی نشدن منوط به این است که مصرف آب را مدیریت کنیم.

جانباز تاکید کرد: کاهش مصرف آب توسط مشترکان معادل یک سامانه جدید انتقال آب به شرکت‌های آبفا کمک خواهد کرد، پس باید صرفه‌جویی را در میان مشترکان توصیه کنیم و ترویج دهیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های کاهش مصرف آب این است که در مراکز عمومی ادوات مناسب و شیرآلاتی نصب کنیم که آب و هوا را با هم مخلوط می‌کند و مصرف آب را کاهش می‌دهد.

جانباز درباره برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب کشور برای گذر از تابستان ۹۳، گفت: با توجه به موارد موجود در برنامه پنجم توسعه برای تامین آب، باید اجرای پروژه‌های معطلی که زیرساخت‌های آن آماده است، سرعت بگیرد.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی خود را برای تابستان

پیش رو آماده می‌کنیم، گفت: تامین آب شرب کلان‌شهرهای کشور از چالش‌های ما است.

جانباز با تاکید بر اینکه باید تابستان ۹۳ و تامین آب شهرها و روستاهای کشور در این تابستان را به سلامت به انتها برسانیم، گفت: تکمیل سامانه‌های آبرسانی به کلان شهرها و مدیریت تقاضا راهکارهای مدیریت مصرف است که می‌تواند راهگشا باشد و ما را در تابستان سخت، یاری می‌رساند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه سال گذشته از لحاظ میزان بارش‌ها سال خوبی برای کشور نبوده است، اما تاکنون دغدغه‌ای برای تامین آب شهرها و روستاها وجود نداشته است.

جانباز تصریح کرد: برگزاری نشست‌های مدیریت بحران از سال گذشته آغاز شده و اکنون نیز در حال اجرا است تا بتوان تابستان پیش رو را بدون هیچ مشکلی سپری کرد.