گروه بورس- رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: در صورت بهره گیری از مکانیزم‌های کنترلی حسابداری و گزارش‌های ارزشمند حسابداری و حسابرسی شاهد سوء‌استفاده‌های عظیم مالی و حیف و میل منابع مالی نخواهیم بود.

ابوالقاسم فخاریان در آستانه برپایی «سمینار تحولات پیش روی حرفه حسابداری و مالی در دوره گذار به محیط کسب و کار بین‌المللی» که 10 اردیبهشت ماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار می‌شود با اعلام این مطلب گفت: هر چند حسابداری و حسابرسی به عنوان دو حوزه پراهمیت در زمینه تحکیم کنترل‌های مدیریتی، گزارشگری و تقویت نقش نظارتی در بنگاه‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته مطرح است، اما این مهم تاکنون کمتر در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه بازارهای سرمایه و مالی قبل از هرچیز آینه و روایتگر رونق یا رکود اقتصادی کشور است، تصریح کرد: سودآوری و رشد بنگاه‌های اقتصادی که خود به عوامل و عناصر گوناگونی بستگی دارد، به‌طور مستقیم بر شرایط بازارهای سرمایه و مالی تاثیرات همه جانبه به‌جا می‌گذارد.
فخاریان گفت: اگر برداشتن تحریم‌ها را به مفهوم وسیع گشودن درهای رابطه و توسعه مناسبات اقتصادی با سایر کشورها بدانیم، باید آثار و نتایج اولیه‌ای همچون سهولت واردات مواد و قطعات مورد نیاز صنایع، افزایش فروش نفت و توسعه صادرات غیرنفتی، گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی با کشورها و در نتیجه حرکت به سوی خروج از بحران و رشد اقتصادی را در بر داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به پیچیدگی‌های مرتبط با رفع کامل تحریم‌ها از یکسو و مشکلات اقتصادی انباشته شده سال‌های اخیر، تاثیرات یاد شده در کوتاه‌مدت- مثلا یکساله - قابل ملاحظه نخواهد بود، ولی با فرض تداوم روند برداشتن کامل تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر اقتصادی خردورزانه به‌منظور رونق بخشیدن فضای کسب و کار، باید ازآثار مثبت گسترده‌تری برخوردار باشیم.
رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران اظهار کرد: برگزاری «سمینارتحولات پیش روی حرفه حسابداری و مالی در دوره گذار به محیط کسب و کار بین‌المللی»، نمونه و مصداقی از پاسخگویی انجمن حسابداران خبره ایران به تحولات اقتصادی
جامعه است.
وی ادامه داد: این انجمن خود را موظف می‌بیند تا به سهم خود در مسیر این تحول، نقش حرفه حسابداری را تبیین کرده به انتظارات جامعه اقتصادی و مدیریتی کشور پاسخ گوید. به‌این منظور طی سمیناری که در پیش داریم، ضمن تحلیل اقتصادی که در خصوص آثار و نتایج برداشتن تحریم‌ها، توسط صاحب‌نظران اقتصادی کشور به عمل می‌آید، نقش و وظایفی که در شرایط جدید بر عهده حرفه حسابداری و مالی ایران قرار دارد، توسط استادان و متخصصان حسابداری و مالی کشور تشریح می‌شود.
فخاریان افزود: مضمون و محتوای مقالات و مطالبی که در سمینار ارائه می‌شود از یک‌طرف رهنمودهای لازم را به اهل حرفه به‌منظور پاسخگویی به نیازهای بنگاه‌های اقتصادی و بازار سرمایه می‌دهد و از سوی دیگر زمینه‌های ارتباط متخصصان حرفه حسابداری با مراجع اقتصادی و حرفه‌ای جهان را از لحاظ مدل و محتوای گزارشگری فراهم می‌سازد.