دلال‌ها رفتند، صادرات زیاد شد
گروه نفت و پتروشیمی- نسیم علایی: بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در بدو ورود به این وزارتخانه اولویت دوران وزارت خود را توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور عنوان کرد. میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور نیز به شمار می‌رود.
با کشف این میدان و افزایش ۱۰۰ درصدی منابع گازی کشور، ایران به دومین دارنده ذخایر گازی جهان، تبدیل شد. شریک قطری کشورمان از سال ۱۳۷۱ احداث زیربناهای لازم برای بهره‌برداری از این حوزه و صادرات گاز را آغاز کرده است و گفته می‌شود در حال حاضر ۳ برابر ایران از این میدان گاز برداشت می‌کند. گذشته از اینکه شروع به توسعه این میدان در کشور ما با ۱۰ سال تاخیر نسبت به قطر شروع شد، طی سال‌های اخیر بی‌تدبیری دولت نهم و دهم و افزایش تحریم‌ها نیز بیش از پیش ما را از رقیب قطری خود عقب انداخت. به دلیل اینکه میدان پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان مشترک کشور است، با شروع دولت یازدهم در اولویت کار این دولت قرار گرفت. به طوری‌که مقامات دولتی مختلفی در این مدت از منطقه پارس جنوبی بازدید کرده‌ و روند توسعه این میدان را بررسی کرده‌اند. هم‌اکنون بعد از بازدید مخصوص رئیس‌جمهور، وزیر نفت و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از این منطقه به عنوان قطب انرژی کشور، نوبت به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور رسیده است. اسحاق جهانگیری، دیروز با گفتن اینکه «توسعه فازهای پارس جنوبی از اولویت‌های اساسی دولت است» بازدید خود را از فازهای پارس جنوبی آغاز کرد. در ابتدا جهانگیری و زنگنه، وزیر نفت از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی بازدید کرده و روند پیشرفت توسعه این فازها را بررسی کردند. زنگنه در حاشیه این بازدید گفت: هدف‌ از طرح توسعه نهایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تولید روزانه‌ ۵۰ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ۸۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است. وی در ادامه در توضیح روند پیشرفت این فازها اظهار داشت: فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از فازهای مهم در پارس جنوبی است و برای تکمیل آن اهتمام خاصی داریم و تاکنون ۲ ردیف از فازهای ۱۵ و ۱۶ به تولید رسیده و ردیف‌های ۳ و ۴ نیز امسال وارد مدار خواهد شد.
وی در ادامه با گفتن اینکه در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ تولید می‌شود، گفت: هم‌اکنون این فازها بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و امیدواریم به زودی تکمیل شود. علی‌اکبر شعبان‌پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز با تاکید بر اهمیت تکمیل فازهای در دست اجرای منطقه ویژه پارس جنوبی برای دولت، گفت: بیش از ۵/۵ میلیارد دلار برای توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هزینه شده است. وی افزود: با احتساب حفاری ۴۰۶ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی، تولید از این میدان تا پایان سال ۹۵ به یک میلیارد مترمکعب گاز و یک میلیون بشکه میعانات گازی خواهد رسید.
بعد از بازدید از فازهای ۱۵ و ۱۶، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت از فاز ۱۲ پارس جنوبی که مهم‌ترین فاز منطقه است، دیدن کردند.
بیژن نامدار زنگنه در حاشیه بازدید از فاز ۱۲ پارس جنوبی، با اشاره به سرمایه‌گذاری ۹/۶ میلیارد دلاری در این فاز، گفت: تکمیل فاز ۱۲ از اولویت‌های وزارت نفت است و تاکنون بیش از ۹۵ درصد آن تکمیل شده‌است و امیدواریم این فاز تا پایان امسال تکمیل و گاز تولید شده از آن وارد شبکه گاز‌رسانی کشور شود. وی در ادامه افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۱۴ میلیون مترمکعب از این فاز برداشت می‌شود که با تکمیل این فاز، میزان گاز تولیدی از فاز ۱۲ افزایش می‌یابد.
پس از بازدید از فازهای مختلف پارس جنوبی، بیژن نامدار زنگنه و معاون اول رئیس‌جمهور با مجریان و پیمانکاران فازهای در دست اجرای پارس جنوبی در نشستی شرکت کرده و بر اهمیت این منطقه و تکمیل آن تاکید دوباره کردند. زنگنه با اعلام اینکه ۵ فاز از فازهای پارس جنوبی در سال جاری وارد مدار تولید می‌شوند، اظهار داشت: امسال یک سال حساس و تعیین‌کننده در زمینه تامین انرژی کشور است و تکمیل این فازها گامی مهم در صنعت نفت محسوب می‌شود.
زنگنه در باره شرایط فازهای مختلف پارس جنوبی و روند توسعه آنها گفت: ۲۹ فاز استاندارد در پارس جنوبی تعریف شده که در قالب ۱۴ پالایشگاه احداث خواهد شد و امیدوار هستیم روند تکمیل فازهای در دست اجرا تسریع شود. زنگنه با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور تاکید بسیار زیادی بر تکمیل و توسعه فازهای پارس جنوبی دارد، گفت: رفع موانع و مشکلات فازهای در دست اجرا از برنامه‌های اساسی دولت است و سفر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در همین راستا است.
اسحاق جهانگیری پس از بازدید از فازهای پارس جنوبی، در جمع مدیران صنعت نفت با بیان اینکه «متاسفانه فروش نفت در دوره‌های گذشته به دست واسطه‌ها افتاده بود که با حذف آنها، میزان صادرات نفت کشور افزایش پیدا کرد»، گفت: توسعه میادین مشترک، از دغدغه‌های مهم این روزهای دولت و مردم ایران است. وی در ادامه با اشاره به برداشت بیش از دو برابری قطر از مخزن پارس جنوبی، گفت: این موفقیت قطری‌ها، نه به واسطه زرنگی آنها بلکه از غفلت و ضعف مدیریتی ما حاصل شده‌است.
جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، برنامه‌های وزیر نفت را در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحسین کرد و گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، از وزارتخانه‌ها درخواست شد برنامه‌های خود را برای اجرای این سیاست‌ها ارائه دهند که انصافا، برنامه مهندس زنگنه، برنامه جامع و خوبی بود. به گفته جهانگیری، نفت و گاز کانون اصلی توسعه صنعتی ایران است و با سرمایه‌گذاری در این بخش، امید است بیکاری، تورم، و رکود در کشور کاهش یابد.
رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران که در این نشست شرکت داشت، از تولید ١٤٨ میلیارد مترمکعب گاز غنی از پارس جنوبی طی ١٥ سال گذشته خبر داد و گفت: محصولات گازی تولید و صادر شده این میدان تاکنون ٢٣٥ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است. وی در ادامه گفت: با توسعه کامل فازهای میدان گازی پارس جنوبی، کشور سالانه ١١٢ میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد که این رقم با تولیدی شدن لایه نفتی پارس جنوبی به میزان ١٨٠ هزار بشکه در روز به بیش از ١٢٠ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. جوادی با اشاره به اینکه هم‌اکنون فازهای ١٢ و ١٥ تا ١٨ این میدان به ترتیب با ٩٥، ٩٢ و ٨٢ درصد و همچنین فازهای اولویت دوم این میدان با بیش از ٦٠ درصد در حال توسعه هستند، گفت: فاز ١١ تنها فاز توسعه‌نیافته میدان گازی پارس جنوبی است. وی ارزش تولید محصولات یک فاز پارس جنوبی با احتساب قیمت کنونی نفت را سالانه ۸/۳ میلیارد دلار برآورد کرد.