گروه خبر- مرکز آمار ایران اعلام کرد: شهرنشینان بیش از ۵۶ میلیون نفر از کل جمعیت بیش از ۷۷ میلیونی کشور در سال ۹۳ را تشکیل می‌دهند. در عین حال پیش‌بینی شده که با ادامه روند موجود جمعیت هر سال کشور، رشد یک میلیونی را پشت سرگذاشته و در نهایت در سال ۹۵ به مرز ۸۰ میلیون برسد. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت شهرنشین کشور که در سال ۸۵ حدود ۴۸ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر ثبت شده بود با رشد بیش از پنج میلیون نفری به ۵۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر در سال ۹۰ رسیده؛ این در حالی است که روزشمار جمعیت مرکز آمار عنوان می‌کند که این رقم در پایان سال ۹۳ به ۵۶ میلیون و ۴۰۸ هزار نفر و در انتهای سال ۹۵ به ۵۸ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

در بین ۳۱ استان کشور، تهران با فاصله بسیار زیاد نسبت به استان دوم در صدر پرجمعیت‌ترین استان‌ها قرار دارد به گونه‌ای که طبق برآورد مرکز آمار ایران تعداد ساکنان این استان در پایان سال ۹۳ به بیش از ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر و در سال ۹۵ به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

این جمعیت در سال ۸۵ حدود ۱۱ میلیون و ۳۴۵ هزار نفر و در سال ۹۰ حدود ۱۲ میلیون و ۱۸۳ هزار نفر بوده است.

در عین حال برآورد کنونی مرکز آمار حاکی از آن است که تعداد شهرنشینان تهرانی در پایان سال ۹۳ به بیش از ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار نفر و در انتهای سال ۹۵ به مرز ۱۲ میلیون نفر برسد.

بعد از استان تهران، خراسان رضوی با ۲/۶میلیون نفر، اصفهان با حدود پنج میلیون نفر و فارس با ۴/۷ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین استان‌های کشورند. اما بررسی تغییرات جمعیت در سایر استان‌ها نیز نشان می‌دهد که استان ایلام در سال ۹۳ با حدود ۵۷۵ هزار نفر کم‌جمعیت‌ترین استان کشور است که این رقم در سال ۹۵ به

۵۸۷ هزار نفر می‌رسد. بنابراین گزارش جمعیت روستایی کشور حدود ۲۰ میلیون نفر از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

مرجع رسمی آماری کشور پیش‌بینی کرد که کل جمعیت ایران در پایان سال ۹۳ به ۸/۷۷ میلیون نفر و در سال ۹۵ به بیش از ۶/۷۹ میلیون نفر خواهد رسید.

درحالی‌که در مدت اخیر آمار و ارقام متناقض و متفاوتی از میزان جمعیت کشور از سوی مراجع مختلف اعلام شده است؛ مرکز آمار ایران با انتشار آمار به‌دست آمده قبلی همچنین پیش‌بینی کارشناسی از این موضوع از افزایش ۱۰ میلیونی جمعیت کشور طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ و رشد حدود پنج میلیونی در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵ خبر داد.

بر این اساس جمعیت کل ایران بنابر نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ از ۷۰ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر در سال ۸۵ با رشد حدود یک میلیون نفری در هر سال به ۷۵ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در سال ۹۰ افزایش یافته است.

این در حالی است که برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد که جمعیت کنونی کشور حدود ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که تا پایان سال ۹۳ به بیش از ۷۷ میلیون و ۸۵۶ نفر می‌رسد.