تورم مسکن: از خرداد «هفتاد درصدی» تا اسفند «هفت درصدی»

نرخ «تورم مسکن» در فروردین‌ماه به صفر رسید کارنامه یکساله قیمت ملک منتشر شد

شیرجه بازار مسکن

میانگین جدید از قیمت آپارتمان در تهران: ۴میلیون تومان هر مترمربع

گروه مسکن، فرید قدیری: بازار معاملات مسکن با پشت‌سر گذاشتن سالی که در آن دو موج متضاد به فاصله‌ای کوتاه، بر قیمت‌ها نازل شد، هم‌اکنون در «نقطه‌صفر» تورمی قرار گرفته و این ایستگاه جدید، حدس و گمان درباره مقصد بعدی قیمت‌مسکن در منحنی نرخ رشد را ساده‌تر کرده است.سال۹۲ برای بازار ملک متفاوت از سال‌های قبل رقم خورد؛ در ربع اول پارسال، قیمت مسکن در تهران با شیب تندتری نسبت به خیز ۵۰درصدی سال۹۱، متورم شد و با ۷۱درصد رشد در اردیبهشت‌، به بالاترین سطح یعنی ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع در خرداد رسید، اما در طول ۹ ماه بعد از بهار۹۲، نه‌تنها قیمت از نقطه‌اوج برگشت که شیب سقوط به گونه‌ای بود که جهش ابتدای سال را هم جبران کرد.

هم‌اکنون دگرگونی‌ گسترده قیمت‌‌ در بازار مسکن را هم افراد و هم آمار، تایید می‌کند و نشانه‌های غیرقابل انکاری از تغییر شرایط در این بازار به چشم می‌خورد.

آمار تازه استخراج‌شده از نرخ‌هایی که مشاوران‌املاک در طول سال۹۲ آنها را در مبایعه‌نامه‌های مسکونی برای خریدار و فروشنده ثبت کرده‌اند، نشان می‌دهد: شتاب قیمت مسکن در تهران ۶۴ واحد درصد در پایان سال کاهش پیدا کرده است طوری که نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه - میزان افت‌وخیز قیمت مسکن در هر ماه از سال۹۲ نسبت به ماه مشابه سال۹۱ از ۷۱درصد در اوایل۹۲ به ۷درصد در اسفند۹۲ رسیده است.

قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در تهران از ۴ /۲ میلیون در بهار۹۱ به ۲ /۴ میلیون تومان در بهار۹۲ رسید، درحالی که قیمت متری حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی اسفند۹۲ حداکثر ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از اسفند۹۱ بود که نشان‌دهنده همان سقوط شدید در نرخ‌رشد نقطه‌به‌نقطه ست.

در یک ماه اخیر نیز اگر چه آمار رسمی درباره نرخ رشد اعلام نشده، اما تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» حاکی است: قیمت آپارتمان‌هایی که طی فروردین۹۳ در برخی مناطق تهران فروخته شده، تقریبا برابر بوده با نرخ‌های فروردین۹۲. بنابراین با توجه به سطح فعلی قیمت مسکن، نرخ رشد نقطه‌به‌‌نقطه، از رقم ۷درصد اسفند۹۲ نیز پایین‌تر آمده و به مرز «‌صفر» رسیده است. این در حالی است که سطح فعلی در مقایسه با اسفند - نرخ رشد ماهانه- حدود پنج درصد کاهش یافته است.

این روند که بیانگر شیرجه منحنی نرخ رشد قیمت مسکن در تهران طی سال۹۲ است، در مقایسه با نحوه رشد قیمت در سال۹۱ گویای ظهور یک دوره جدید است.

در سال۹۱ شتاب قیمت همواره درطول سال صعودی بود و ۴۰واحد درصد در انتهای سال زیاد شد طوری که نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه از ۲۶درصد در فروردین۹۱ به ۶۷درصد در اسفندماه رسید.

اما در‌ حال‌حاضر اگرچه رشد ۷درصدی قیمت در اسفند۹۲ را باید به معنی «افزایش‌جزئی» دانست ولی چنانچه روند یکسال۹۱ و یکسال۹۲ نیز در منحنی لحاظ شود، مشخص می‌گردد: با تغییرات به وجود آمده در نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن از حالت «دورقمی بالای ۵۰درصد» در دست‌کم ۱۰ ماه پیش، به حالت «تک‌رقمی زیر ۱۰درصد» در یکی دو ماه اخیر، عملا التهاب قیمت‌ها فروکش کرده و شاید بتوان گفت دوره رشد‌منفی پیش‌روی بازار قرار گرفته است!

در سال ۹۲، خریداران مسکن با قیمت‌های بیشتری نسبت به سال۹۱ روبه‌رو بودند اما میزان این فاصله به‌تدریج تا پایان سال گذشته کم شد.

امسال اما احتمال دارد با وقوع رشد‌ منفی، قیمت‌ها در هر ماه کمتر از نرخ‌های سال ۹۲ شود.

در دو فصل تابستان و پاییز سال ۹۲، اگر چه قیمت مسکن در هر ماه بیشتر از ماه مشابه سال۹۱ بود و در واقع نرخ‌ رشد نقطه‌به‌نقطه مثبت و در عین‌حال در حال کوچک‌شدن بود، اما در این ۶ماه، قیمت به اندازه ۵ /۱ درصد در هر ماه نسبت به ماه قبل افت کرد طوری که در پایان آذر۹۲، میانگین قیمت مسکن در تهران حدود ۱۰درصد نسبت به ابتدای تیر۹۲، ارزان‌تر شده بود.

به این ترتیب، احتمال می‌رود در سال جاری، نه‌تنها قیمت‌ها در هر ماه نسبت به ماه قبل کمتر شود و رشد منفی ماهانه حاصل شود، بلکه حتی روند تغییرات قیمت نسبت به ماه‌های مشابه سال ۹۲ (نقطه به نقطه) نیز کماکان کاهشی باشد.

رشد منفی ارزش‌واقعی آپارتمان

فارغ از آمارهای فوق که به مقایسه ماه‌های مشابه سال‌های ۹۱ و ۹۲ پرداخت و تغییر سطح‌ قیمت‌ها را دقیق‌تر و بهتر از مقایسه‌های ۱۲ماهه نشان داد، اکنون بررسی میانگین سالانه قیمت نیز تحول دیگری را در بازار ملک بازگو می‌کند.

در سال۹۱ متوسط سالانه قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران -میانگین قیمت در ۱۲ماه- با ۵۰درصد افزایش به ۳ میلیون تومان رسید که در مقایسه با تورم ۵ /۳۰درصدی در آن سال، ارزش‌واقعی ملک در پایتخت ۵ /۲۰ درصد زیاد شده بود. اما در سال۹۲، عملا ارزش واقعی آپارتمان‌های پایتخت معادل ۴ /۱ درصد کم شد.

میانگین یکساله قیمت مسکن در تهران در سال گذشته با ۳۳درصد افزایش به مترمربعی ۴ میلیون و ۵ هزارتومان رسید درحالی که تورم یکساله در سال۹۲ رقمی معادل ۷ /۳۴ درصد گزارش شده است. به این ترتیب، تجزیه و تحلیل تحولات قیمتی بازار مسکن در سال۹۲ نشان می‌دهد: از یکسو شتاب رشد در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال۹۱ با کاهش شدید و ۱۰ برابر کوچک شدن، به ۷درصد در اسفند رسید و از سوی دیگر، میزان رشد سالانه نیز تاحدود زیادی مهار شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در سال گذشته میانگین قیمت متری آپارتمان در تهران یک میلیون تومان افزایش یافت. هر چند در سال۹۱ نیز قیمت متری یک میلیون زیاد شد، اما ۲ سال پیش متوسط نرخ‌ها از دو میلیون به سه میلیون رسید ولی سال گذشته از سه‌ میلیون به چهار میلیون رشد کرد.

کارنامه‌ای که «دنیای‌اقتصاد» از یک‌سال ۹۲ بازارمسکن منتشر کرده، براساس ارقامی است که مرکز آمار پیش‌تر، برای ۹ ماه اول سال و دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی هفته گذشته برای ۳ ماه آخر سال۹۲ اعلام کردند.

کارشناسان اقتصاد مسکن با رفتارشناسی بازار در دوره‌های گذشته و تایید بروز دوره جدید قیمت‌ها معتقدند: امسال به‌واسطه تحولات قیمت در اسفند۹۲ و فروردین۹۳، احتمال «رشد‌منفی» در قیمت زیاد است، بنابراین «گزینه‌ »رشد مثبت حداکثر به اندازه تورم» که پیش‌تر به عنوان محتمل‌ترین گزینه مطرح بود، نمی‌تواند در صدر احتمالات مورد بررسی قرار گیرد.

تورم مسکن: از خرداد «هفتاد درصدی» تا اسفند «هفت درصدی»