زهرا رحیمی: سرمایه‌گذاران روز گذشته در شرایطی رشد حدودا ۱۹۵ واحدی شاخص کل را نظاره‌گر شدند که طی هفته جاری، این اولین روند مثبت بازار محسوب می‌شود. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران دیروز رقم ۷۷ هزار و ۷۶۳ واحد را تجربه کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بورس اوراق بهادار، دیروز شاهد دادوستد بیش از ۶۸۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش حدود ۱۹۰۸ میلیارد ریال بود که با افت حدودا ۳۶ درصدی روبه‌رو بود. در همین حال ارزش بازار بالغ بر ۳۷۶ هزار میلیارد تومان شد که در مقایسه با روز یکشنبه افت ۱۶/۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین حجم کل معاملات، رشد ۱۱/۸ درصدی را به ثبت رساند و به ۶۸۰ میلیون سهم رسید. کارشناسان با اشاره به اینکه بازار بعد از گذشت دو روز منفی در هفته جاری مثبت شده معتقدند این تغییرات نشان‌دهنده بهبود میان مدت و بلندمدت نیست و باید گفت این تغییر مسیر یک اصلاح طبیعی در بازار محسوب می‌شود. در این میان سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود عملکرد مثبت و حمایت‌کننده صندوق توسعه بازار، تلاش در جهت جلب حمایت حقوقی‌ها، کاهش نرخ سود بانکی و حمایت‌های مستقیم دولت، بورس به روال گذشته خود بر نمی‌گردد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت از نظر شرایط اقتصادی و سیاسی، کشور ما در حال حاضر در موقعیتی قرار گرفته که «تامل سرمایه‌گذاران» کاملا امری طبیعی به نظر می‌رسد. چرا؟ به این دلیل که از بعد اقتصادی دولت برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که انتظار می‌رود در سال جاری نشانه‌هایی از اثرگذاری این برنامه‌ها را در اقتصاد کشور شاهد باشیم. توسعه بخش نفت و گاز، توسعه بخش خودرو، رشد صنعت پتروشیمی و برنامه‌های توسعه تجاری، تنظیم بازار ارز، نظارت بر سیستم بانکی و مواردی از این دست همگی نقشه راه اقتصادی کشور را در سال ۹۳ روشن خواهند کرد. در عرصه سیاسی نیز توافق هسته ای ایران و غرب که منجر به بسط و گسترش حضور سرمایه‌گذاران خارجی در عرصه اقتصادی نیز خواهد شد از دیگر موضوعاتی است که بر دید میان مدت فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تاثیر بسزایی خواهد داشت. این وضعیت محدود به یک بازار خاص نیست، چرا که «سیالیت» ویژگی اصلی سرمایه محسوب می‌شود، بر این اساس طبعا سرمایه مکانی را که بازدهی بیشتری را عاید آن کند، انتخاب می‌کند و در این بین بر خلاف گذشته نمی‌توان به سهولت تحلیل دقیقی از این که کدام بازار، بازدهی بیشتری خواهد داشت، ارائه کرد. تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران منتظر روشن شدن سیاست‌های دولت و تثبیت برخی بازارها از جمله ارز و سکه و تعیین تکلیف حوزه مسکن هستند. به طور طبیعی فصل دوم سال، زمان مناسب تری برای اکثر بازارها از بعد بازدهی محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود احتیاط امروز سرمایه‌گذاران به زودی به تعیین جهت حرکت سرمایه‌ها بیانجامد.

نقدینگی منتظر برای ورود به بازار

رئیس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین درخصوص رشد روز گذشته شاخص بورس اظهار کرد: بازار از نوسانات هفته گذشته خارج شده و به سمت ثبات گام برداشته و منتظر اخبار مثبت برای تداوم روند صعودی است. شاهین چراغی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه در دوره خاص زمانی هستیم از یک سو و گزارش‌های مالی شرکت‌ها در حال تکمیل است و از سوی دیگر با نزدیک شدن به شروع فصل مجامع، شاهد روندی مثبت در بازار خواهیم بود. اما چون هنوز بازار مالی و اقتصادی کشور مسیر خود را مشخص نکرده و سرمایه‌ها در بستر مناسبی قرار نگرفته‌اند، روند بی‌ثبات و پرنوسانی در بازارهای سرمایه کشور شکل گرفته است.

نقدینگی راهی کدام

بازار می‌شود؟

چراغی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به مشخص‌شدن هدف‌گیری اقتصادی دولتی و همچنین آشکار شدن نسبی مسائل هسته‌ای بورس همچنان در شرایط سکون به سر می‌برد؟ گفت: همچنان دلواپسی، نگرانی و عدم اطمینان از مهم‌ترین عوامل نوسانات بورس است؛ سرمایه‌گذاران نگرانند که مبادا سیاست‌ها به سرعت تغییر کنند، به همین دلیل احتیاط بازار نسبت به قبل افزایش یافته است.

چراغی معتقد است، نقدینگی که در حال حاضر در دست مردم است تاثیر خود را تا خردادماه در یکی از بازارها از قبیل بورس، ارز یا مسکن بروز داده و باعث تشدید هر کدام از آنها خواهد شد؛ در واقع این نقدینگی مانند آبی پشت سد است که منتظر دریافت سیگنال از هر بازاری و در نتیجه ورود به آن است؛ به طوری که در حال حاضر با تدبیری آگاهانه می‌توان این نقدینگی را کنترل و هدایت کرد، ولی چنانچه دیر شود افسارگسیخته و مانند سیلاب به بازار صدمه خواهد زد.

در بازار چه گذشت؟

به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز نمادهای شبندر، وامید، خودرو و خساپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذاشتند.

نمادهای شدوص، رتکو، قنیشا و سکرما بیشترین افزایش قیمت را داشتند. از سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت متعلق به دفارا، غدام، لسرما و دلقما بود.

دیروز برترین تقاضاها در نمادهای خساپا، خپارس، دروز، خودرو و دزهراوی شکل گرفت و بنیرو، شمپچا، کبافق، چافست و کهرام نیز نمادهای پرعرضه بازار روز گذشته بودند.

در همین حال نمادهای وپارسح، خودرو، خپارس، رمپنا و وبیمه بیشترین ارزش معاملات را کسب کردند و نمادهای وپارسح، خودرو، وبیمه، وبصادر و خپارس به ترتیب توانستند بیشترین حجم معاملات بازار را از آن خود کنند.

صدرنشینی خودرویی‌ها

در جریان معاملات روز گذشته، خودرو در صدر برترین صنایع بورسی قرار داشت که به نظر می‌رسد این رشد به دلیل اخبار پیرامون این صنعت باشد. در این گروه سایپا اعلام کرد که به رکورد تولید ۲هزار دستگاه خودرو در اردیبهشت ماه رسیده است.

همچنین در نماد سایپا شنیده می‌شود که شرکت قصد فروش سهام پارس خودرو خود را دارد. خبرهای خوشی از آمدن پژو به ایران در پی مذاکرات نیمه اول آذر سال گذشته از جمله اخبار مثبت در این صنعت بوده است. خبرهایی از این دست نشان می‌دهد که واقعا خودروسازان در حال تغییر و تحولاتی هستند و رشد قیمتی آنها در بازار سهام نمی‌تواند سفته‌بازی

باشد.

نقدینگی راهی کدام بازار می‌شود؟

نقدینگی راهی کدام بازار می‌شود؟

نقدینگی راهی کدام بازار می‌شود؟