مانی آشتیانی دنیای تکنولوژی طی چند سال اخیر، با تحولات بی‌شماری همراه بوده است که یکی از این تحولات حضور پررنگ و تاثیرگذار زنان در این بخش بوده است. تا چند سال پیش و براساس آمار‌ها و تحقیقات موسسات مختلف، کمبود حضور زنان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار احساس می‌شد که همین شرایط باعث شد تا ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی برای حمایت از زنان در عرصه تکنولوژی تشکیل شوند.حالا بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده جهان با مدیریت زنان قدرتمند و همین سازمان‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌اند. مجله فوربس که در رتبه‌بندی اخیر خود، قدرتمند‌ترین زنان جهان در عرصه تجارت را معرفی کرده است که در این بین، مدیران و فعالان زن عرصه تکنولوژی سهم قابل‌توجهی در این لیست را در اختیار خود داشتند. در ادامه با 10 زن قدرتمند دنیای تکنولوژی آشنا شوید.


۱۰- امی هود، مدیر مالی شرکت مایکروسافتpic۱
ایمی هود (Amy Hood) اولین مدیر مالی شرکت مایکروسافت است او یکی از تصمیم‌گیران اصلی برای خرید سرویس اسکایپ و شبکه اجتماعی یامر(Yammer) بود. براساس رتبه‌بندی مجله فوربس، ایمی هود، رتبه شصت‌وسومین زن قدرتمند جهان را از آن خود کرده و در دنیای تکنولوژی نیز به‌عنوان یکی از قدرتمندترین زنان عرصه فناوری شناخته می‌شود.



9- پادماسری واریور، مدیر بخش فناوری در شرکت سیسکوpic2
این خانم هندی در حال حاضر مدیر بخش فناوری و استراتژی‌(CTO) دستگاه‌های سیسکو را عهده‌دار است، شرکت سیسکو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تولید و توزیع‌کنندگان خدمات و تجهیزات شبکه شهرت قابل‌توجهی دارد. پادماسری واریور (PADMASREE WARRIOR) پیش از این نیز در همین سمت در شرکت موتورلا مشغول به‌کار بوده است. در حال حاضر او مدیریت گروهی متشکل از ۱۰ هزار مهندس را برعهده دارد و کنترل پروژه‌های اصلی شرکت سیسکو از جمله شبکه‌های بدون مرز، مراکز داده و همچنین سیستم‌های مجازی‌سازی، سیستم‌های همکاری و حیطه امنیت و ابزارهای موبایلی با مدیریت او انجام می‌شود.او جزو معدود زنان هندی است که جایگاه ۵۷ قدرتمندترین زنان جهان را به نام خود ثبت کرده است.






8- چر وانگ، یکی از موسسان HTC
چر وانگ، (CHER WANG)، یک تاجر تایلندی و از موسسان و مدیران شرکت HTC است. این شرکت یک تولیدکننده تایوانی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ است، شرکتی که بنا به نظر مجله اقتصادی «Business Week s» سریع‌ترین نرخ رشد و توسعه را به‌عنوان بنگاهی اقتصادی در میان ۱۰۰ شرکت فناوری برتر داشته است وانگ همچنین دستی هم در انجام کارهای خیر دارد؛ از جمله، فعالیت‌های بشر دوستانه او می‌توان به اهدای بیش از ۲۰ میلیون دلار برای توسعه تعلیم و تربیت در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد. ملکه دنیای بی‌سیم از یکی از ثروتمندترین خانواده‌های تایوان آمده است. خانم وانگ جایگاه ۴۶ فهرست زنان قدرتمند فوربس را در اختیار دارد.pic۳




7- ماریسا میر، مدیرعامل شرکت یاهوpic4

خانم میر (MARISSA MAYER) یکی از مشهورترین زنان دنیای فناوری است که شهرت او از زمان انتقالش به شرکت یاهو بیشتر هم شده است. او که هم‌اکنون به‌عنوان مسوول و مدیرعامل شرکت یاهو مشغول به‌کار است، در سال 1999 سمت‌های گوناگونی را در شرکت گوگل برعهده داشت از جمله «مدیر مرکز خدمات و سرویس‌های منطقه‌ای». ماریسا میر بیش از ده سال در شرکت گوگل مشغول به‌کار بود، شرکتی که در آن زمان هنوز به غول اینترنتی تبدیل نشده بود. در جولای 2012 خانم میر گوگل را به مقصد یاهو ترک کرد. بعد از این نقل و انتقال برای نخستین بار در جولای 2013 یاهو ترافیک شبکه‌ای سنگین را با 6/196 میلیون بازدید ماهانه تجربه کرد که با ترافیک 3/192 میلیونی گوگل قابل رقابت بود. ماریسا میر جزو قدرتمندترین زنان عرصه تکنولوژی است که در جایگاه 23 مجله فوربس قرار گرفته است.






۶- سوزان ووجسیکی، مدیرعامل شرکت یوتیوبpic۵
سوزان ووجسیکی (SUSAN WOJCICKI)، مدیرعامل یکی ازپرطرفدارترین شبکه‌های ویدئویی یعنی یوتیوب است. او پیش از این به‌عنوان سرپرست بخش مدیریت و مهندسی محصول در شرکت گوگل مشغول به‌کار بود. او مدیریت و نقش بسزایی در پیش روی پروژهای مختلف شرکت گوگل مانند AdWords، AdSense, Analytics و DoubleClickداشته است.خانم ووجسیکی در افزایش قیمت سهام شرکت در سال 2012 مشارکت داشته و نقشی اصلی در خلق موتور جست‌وجوی چند میلیارد دلاری گوگل ایفا کرده است. در سال 1998 زمانی که گوگل در حال پایه‌ریزی و توسعه توسط لری پیج و سرگئی برین بود، خانم ووجسیگی گاراژ خانه‌اش را به این دو جوان به‌عنوان اولین دفتر کارشان اجاره داد. سوزان ووجسیکی اکنون در جایگاه سی‌ام قدرتمندترین زنان جهان به انتخاب فوربس قرار گرفته است.






۵- سفرا کاتز، مدیر مالی شرکت اوراکلpic۶
سفرا کاتز (SAFRA CATZ) یکی از تاجران موفق آمریکایی است که هم‌اکنون به‌عنوان مدیر مالی در شرکت اوراکل و در کنار لری الیسون مدیرعامل اصلی شرکت مشغول به‌کار است. کاتز در سال 1999 و در سمت مدیر اجرایی به استخدام شرکت اوراکل درآمد. این شرکت به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذار در زمینه محصولات نرم‌افزاری و سیستم‌های سخت‌افزاری کامپیوتر به شهرت رسیده است. اوراکل به‌ویژه در زمینه سامانه مدیریت پایگاه داده‌ها، طرح‌ریزی منابع سازمانی(erp)، مدیریت ارتباط با مشتری (crm) و نرم‌افزار مدیریت چرخه تامین (scm) مشغول به فعالیت است. در سن 52 سالگی خانم کاتز به‌عنوان یکی از زنان قدرتمند جهان در جایگاه 23 و بعد از خانم نانسی پلوسی، از اعضای حزب دموکرات و رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکاقرار گرفته است.





4- مگ‌ ویتمن، مدیرعامل شرکت HP‌
pic۷
مگ ویتمن (MEG WHITMAN) زن خود ساخته‌ای است که به‌عنوان مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید و فروش کامپیوتر یعنی شرکت Hewlett-Packardیا HP مشغول به‌کار است. او در ژانویه سال 2011 به HP پیوست و تنها هشت ماه بعد به سمت مدیریت رسید. او به جز این، مدیریت سایت فروش آنلاین eBay را از سال 1998 تا 2008 برعهده داشته است. اما این تمام مسوولیت‌های وی نیست. او در دهه 1990 به‌عنوان مدیر اجرایی در شرکت‌های معروف و معتبری مانند شرکت فیلم‌سازی هالیوود DreamWorks، شرکت Procter & Gamble و شرکت معروف در زمینه تولید اسباب‌بازی یعنی Hasbro مشغول به فعالیت بوده است. علاوه‌بر اینها، ویتمن در دهه 1980 سکان تصمیم‌گیری‌های استراتژیک شرکت والت دیزنی را در دست داشت. مگ‌ویتمن همچنین به عالم سیاست نیز رابطه نزدیکی داشته و در سال 2010 نامزد پست فرمانداری ایالت کالیفرنیا بود. همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 آمریکا حمایت از کمپین انتخاباتی نامزد حزب جمهوری‌خواه، میت رامنی را برعهده گرفت. ویتمن تاجری موفق است و استعدادی درخشان در مدیریت دارد شاید به همین خاطر هم او رتبه 15 فهرست فوربس را از آن خود کرده است.




۳- اورسولا بورنز، مدیرعامل شرکت زیراکس اورسلا
برنز (Ursula Burns) مدیرعامل شرکت زیراکس (Xerox) است.
او اولین زن آمریکایی- آفریقایی تبار است که توانسته مدیریت یک شرکت را در دست بگیرد.
داستان کاری وی از سال 1980 آغاز می‌شود یعنی زمانی که در یک دوره کارآموزی تابستانی مشغول به‌کار بود و در همین دوره فرصت شغلی مناسب در شرکت زیراکس برایش pic8
فراهم شد.
اورسولا در ابتدا از پست‌های ابتدایی کار خود را آغاز کرد، اما به تدریج و با توجه به استعدادی که داشت توانست به موفقیت‌های بزرگی در این شرکت دست پیدا کند.
زیراکس به‌عنوان شرکتی معروف در زمینه کپی عکس، چاپ دیجیتال و سیستم‌های چند منظوره شناخته می‌شود. در حال حاضر هم این شرکت به‌عنوان یک سرویس‌دهنده اطلاعاتی، تصویرسازی دیجیتال، خدمات IT و خدمات مشاوره مشغول به فعالیت است.
در فهرست فوربس خانم برنز جایگاه 14 را در اختیار دارد و بعد از مجری معروف و محبوب اپرا وینفری قرار گرفته است.



2- ویرجینیا رامتی، مدیرعامل شرکت IBM
pic۹
ویرجینیا رامتی (VIRGINIA ROMETTY) اولین زنی است که بر صندلی مدیریت IBM نشسته است. او پیش از این در سمت‌های مختلفی در این شرکت مشغول به‌کار بوده که از آن جمله می‌توان به معاون مدیرعامل، رئیس بخش فروش، بازاریابی و استراتژی‌های این شرکت اشاره کرد. پیش از آنکه در سال 1924 نام IBM برای این شرکت انتخاب شود با نام شرکت «محاسبه، جدول بندی و ضبط» شروع به فعالیت کرد. شرکت IBM شرکت آمریکایی و معتبری است که در زمینه نرم‌افزار، سخت‌افزار، خدمات IT، زیرساخت، میزبانی وب، فناوری نانو و مشاوره مشغول به‌کار است. در فهرست برترین‌های فوربس خانم رامتی در جایگاه دوازدهم و درست بعد از رئیس جمهور کره، جئون هائه پارک، قرار گرفته است.




۱- شریل سندبرگ، مدیر امور اجرایی فیس‌بوکpic۱۰
شریل سندبرگ مدیر ارشد اجرایی شبکه معروف اجتماعی فیس‌بوک است که پیش از این سمت به‌عنوان تاجر و کارآفرین اینترنتی موفق شناخته می‌شود. او اولین زنی است که در سال 2012 به‌عنوان مدیر در فیس‌بوک انتخاب شد. او پیش از این به‌عنوان مسوول در بخش فروش آنلاین در شرکت گوگل مشغول به‌کار بود. همچنین مدتی در سمت مدیریت در وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت می‌کرد. در ماه مارس 2013 او کتاب خود را با نام «زنان و اراده آنها برای موفق شدن» منتشر کرد که خیلی زود در فهرست کتاب‌های پرفروش آمریکا قرار گرفته و نزدیک به 150 هزار نسخه از آن به فروش رسید. خانم سندبرگ پس از هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق آمریکا در رتبه پنجم در میان 100 زن قدرتمند جهان قرار گرفته است.