پس از پایان نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت‌، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران در هفته گذشته، اگرچه هیچ یک از شرکت‌های نفتی بزرگ اروپایی و آمریکایی در این نمایشگاه شرکت نکردند، اما مشارکت شرکت‌هایی از آلمان، اسپانیا، کانادا، ژاپن و چین نسبت به سال قبل سه برابر بود. با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران و پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای متعاقب آن بسیاری معتقدند که صنعت نفت و گاز ایران می‌تواند به زودی بار دیگر به روی شرکت‌های غربی باز شود.

در حال حاضر شرکت‌های غربی به دلیل تحریم‌ها در بهترین حالت می‌توانند تجارت محدودی با ایران داشته باشند. اما آنهایی که در نمایشگاه تهران حضور یافته‌اند، می‌گویند در حال مستقر کردن خود برای تغییر احتمالی اوضاع هستند.

خوآن ویسنته اورتیز رئیس یک شرکت اسپانیایی تولیدکننده مشعل‌های گازی گفت: تمرکز روی بازار ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا معتقدیم با روی کار آمدن دولت جدید در ایران پایان تحریم‌ها نزدیک است.

اگرچه توافق هسته‌ای موقت ژنو در ماه نوامبر گذشته امیدهایی را برای حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران به وجود آورده است، اما به دلیل وجود تحریم‌ها هیچ یک از شرکت‌های غربی قصد ندارند، فراتر از این محدوده عمل کنند. بنابراین ابهام تا زمان توافق دائم درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت.

شرکت‌های خارجی معتقدند ایران یک فرصت بزرگ برای آنها است. یکی از این شرکت‌ها اعلام کرد که ما قصد داریم تجارت خود را با ایران سه برابر کنیم، اما کاری نمی‌کنیم که جایگاه خود را به خطر بیندازیم.

مدیر یک شرکت دیگر اعلام کرد: ما از ۲۰ سال قبل در ایران حضور داریم اما در زمان شروع تحریم‌ها مجبور شدیم بخش نفت و گاز ایران را به‌طور کامل ترک کنیم و حضور در بخش‌های دیگر ایران به پیچیده‌ترین کار ما در جهان تبدیل شده است.

وی افزود: ما برای هر سفارشی که از ایران دریافت می‌کنیم مجبوریم ابتدا آن را با مقامات آلمانی هماهنگ کنیم که این کار هشت هفته طول می‌کشد و این احتمال وجود دارد از ده‌ها سفارش تنها یک مورد تایید شود. بازگشت به بخش نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها اولویت اصلی ما است و احساس می‌کنیم که گام‌های بزرگی در راه است. مدیر روابط عمومی وزارت نفت اما معتقد است: به‌رغم علائم مثبت از جانب گفت‌وگوهای هسته‌ای، نتایج این مذاکرات هنوز مشخص نشده است. وی گفت: اگر مذاکرات در نهایت با شکست مواجه شود، پیش‌بینی‌های دو طرف درباره گشایش اوضاع محقق نخواهد شد. با این حال امیدوارم دیپلماسی هسته‌ای به نتیجه برسد، زیرا تنها در آن صورت دیپلماسی انرژی فرصت پیدا خواهد کرد.

منبع: ایسنا