استفاده از مزایای روابط عمومی مدرن؛نیاز صاحبان صنعت
دنیای اقتصاد، سهیلا قاسم زاده - بر کسی پوشیده نیست امروزه روابط عمومی در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه دارد. مهمترین ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دو چندان شده است به گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آنها وابسته است.
بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفا یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه یک سرفصل از تعهد، تخصص، علم و هنر است.به همین مناسبت با یکی از کارشناسان روابط‌عمومی و عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات پیام نور خراسان رضوی گفتگویی داشتیم که در ادامه می آید.
علیمردانی، کارشناس روابط عمومی در گفتگو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: صنعت روابط‏عمومی در دهه گذشته رشد روزافزونی داشته است، اما این صنعت در همه کشورها به یک شکل رشد نیافته و در برخی به تازگی شکل یک صنعت را به خود گرفته است. مروری بر رشد صنعت روابط‏عمومی در سال‏های گذشته، در کشورهای مجاور که از منظرهای متفاوتی چون فرهنگی، منابع طبیعی و اقتصادی هم سطح با ایران و حتی پایین‏تر از ایران بوده‏اند، حاکی از پتانسیل عظیمی است که این صنعت در منطقه دارد.
وی افزود: ایران کشوری است که مبحث روابط‏عمومی در آن سابقه بسیار طولانی دارد ولی در کشورما چیزی به‌عنوان صنعت روابط‏عمومی مدرن وجود ندارد. فعالیت‏های روابط‏عمومی در بخش دولتی و سازمان‏های نیمه‌دولتی خلاصه شده‏اند و بخش خصوصی سهم بسیار کمی از آن داشته اند. شاید گفته شود شرایط سیاسی- اقتصادی ایران به این صنعت اجازه رشد بیشتر نداده است، اما کشوری که ۷ درصد منابع طبیعی جهان را داراست و دومین کشور جوان دنیا به‌شمار می‏رود، بستری مناسب برای توسعه و سرمایه‏گذاری در بخش‏های صنعتی، تولیدی، تجاری و خدماتی دارد. پس دلایل دیگری باید برای عدم وجود صنعت روابط‏عمومی در کشور یافت.


روابط عمومی به مثابه یک صنعت
این کارشناس روابط عمومی تصریح کرد : عدم رشد صنعت روابط‏عمومی موجب پایین آمدن پتانسیل درآمدزایی‏ شده که موجب جذب فارغ‏التحصیلان این رشته به کارها و مشاغل غیرمرتبط گردیده است. وی گفت: میزان آگاهی صاحبان صنعت و مدیران ارشد سازمان‌ها نسبت به توانایی‏های روابط‏عمومی و چگونگی تأثیرگذاری آن در سودآوری و بقای سازمان پایین است.
نگاهی به آمار صنعت روابط‏عمومی در دنیا نشان می‏دهد که در کشورهای پیشرفته، با به وجود آمدن رکود اقتصادی، تمرکز صنایع به روابط‏عمومی تغییر پیدا کرده است. علت این امر را می‏توان در پایین آمدن بودجه‏های تبلیغاتی در دوران رکود و اثرگذاری بیشتر روابط‏عمومی جستجو کرد. از طرفی
امروزه حتی در شرایط رونق اقتصادی هم تمرکز شرکت‏های خصوصی و دولتی به ایجاد گفتگوی دو طرفه با مخاطبان برای ایجاد وفاداری و حسن‌نیت سوق داده شده که از کارکنان روابط‏عمومی به‌عنوان بهترین متخصصان برای رسیدن به این هدف استفاده می‏شود.


روابط عمومی ابزار سوددهی سازمان‌ها
زهرا علیمردانی با بیان اینکه روابط‏عمومی باید ابزاری برای سوددهی بیشتر سازمان‌ها باشد افزود:نگاه سنتی به روابط‏عمومی حاکی از این است که بخش روابط‏عمومی هر سازمان و فعالیت‏های روابط‏عمومی صرفا هزینه‏زا بوده و کمکی در جهت افزایش سودآوری سازمان نخواهد کرد. امروزه با در دست داشتن ابزارهایی برای ارزیابی کمپین‏های روابط‏عمومی و بازگشت سرمایه، این نگرش در دنیا تغییر یافته و به روابط‏عمومی نه‌تنها به عنوان بخشی برای ایجاد دوستی و رابطه بین سازمان و مخاطبان آن، بلکه به عنوان بخشی مهم برای کسب موفقیت نگاه می‏شود .
علیمردانی با اشاره به اینکه روابط‏عمومی نگهبان و ارتقاءدهنده برند است، می‌گوید: در دنیای رقابتی امروز، اگر برای ارتقاء و استحکام برند برنامه‏ای تدارک دیده نشود، نه‌تنها برند آسیب‌پذیر می‏شود، بلکه خیلی راحت می‌‎تواند به دست فراموشی سپرده ‏شود و برنامه‏های ارتباطی، پایش رسانه‏ها، خبرسازی و اثرگذاری در افکار عمومی به‌ویژه در شبکه‏های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند مراقبت کرده و ارتقاء و پیشرفت آن را مدیریت می‏کند. وی تاکید کرد: یکی از مهم‏ترین دغدغه‏های متخصصان روابط‏عمومی عدم آگاهی صاحبان صنعت از روابط‏عمومی مدرن و کارکردهای آن است و با تشکیل کمیته‏ای متشکل از کارشناسان روابط‏عمومی و تدارک دیدن برنامه‏ای منسجم و یکپارچه می‏توان در جهت شناساندن این صنعت به صاحبان صنایع کشور قدم برداشت .