روحانی: پایتخت باید جابه‌جا شود

گروه مسکن- فرید قدیری: قرعه ششمین بازدید رئیس‌جمهور از ستاد مرکزی وزارتخانه‌ها، دیروز به نام وزارت راه‌وشهرسازی درآمد.

حسن روحانی صبح روز گذشته با حضور در تپه‌های عباس‌آباد از وزارت راه‌وشهرسازی دیدن کرد و در طبقه چهاردهم این وزارتخانه میهمان آخوندی و معاونان ‌او شد.

برخی‌ها انتظار داشتند در جریان این بازدید، بخش‌هایی از برنامه‌‌های مدنظر دولت برای ساخت و تامین مسکن کم‌درآمدها به بحث گذاشته شود یا حتی مواردی از چندین طرح در حال‌ تدوین ازجمله مسکن‌اجتماعی یا مسکن‌حمایتی در حضور رئیس‌جمهور به تصویب برسد، اما نیاز منطقی به زمان بیشتر برای جمع‌بندی درون‌وزارتی از یکسو و از همه مهم‌تر رابطه نانوشته اما اثرگذار بین طرح‌های تامین‌مسکن و تصمیمات بانک‌مرکزی از سوی دیگر، این بررسی را به زمان دیگری موکول کرد.

جمع روز گذشته مسوولان عالی‌رتبه بخش مسکن با رئیس‌جمهور، مصوبه نداشت، اما روحانی همسو با روندی که از زمان تشکیل دولت یازدهم به خط‌مشی کلی وزارت راه‌وشهرسازی مبدل شده، تکالیف روشن و در عین‌حال مهمی را برای این وزارتخانه ترسیم کرد.

مطالعه برای دو پایتختی شدن

رئیس‌جمهور صبح دیروز و درست یک روز بعد از آنکه کار رسیدگی به طرح «مطالعه و بررسی امکان انتقال پایتخت اداری» از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شد، عین همین ماموریت را به وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات برای جابه‌جایی پایتخت باید در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار گیرد، به این صورت که تهران همواره مرکز تجاری، اقتصادی و دانشگاهی کشور باقی بماند، اما تلاش شود تا بار سیاسی این شهر کاهش یابد.

نمایندگان مجلس دو روز پیش، طرح تشکیل شورای‌عالی انتقال پایتخت اداری- سیاسی از تهران را به‌دلیل داشتن بار مالی برای دولت، رد کردند و آن را برای رفع اشکال به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع دادند.

اما آنچه رئیس‌جمهور دیروز بر آن تاکید کرد، علامتی از مصمم‌بودن دولت به سبک‌سازی بار جمعیتی تهران از طریق خارج کردن دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های اداری - ‌سیاسی از پایتخت‌فعلی است.

زمستان سال گذشته، همزمان با بررسی کلیات طرح انتقال در مجلس، هیات‌دولت در مصوبه‌ای وزیر راه‌وشهرسازی را متولی این بحث و مامور مطالعه آن کرد و دیروز نیز با تاکید مجدد روحانی، مشخص شد حتی اگر طرح مجلس به سرانجام نهایی نرسد، آخوندی و مشاورانی که او برای امکان‌سنجی جابه‌جایی پایتخت تعیین کرده است، وظیفه‌ دارند نیت همه دولت‌های گذشته را این‌بار با فراهم‌ساختن بستر تشکیل دو پایتخت - یکی سیاسی و دیگری اقتصادی- محقق کنند.

دولت مسکن‌ساز نباشد

موضوع دیگری که روز گذشته رئیس‌جمهور بر آن تاکید کرد، نقش پیشرو و مسوولیت سنگین وزارت راه‌وشهرسازی در رونق‌بخشی به اقتصاد کشور بود.

مسوولیتی که طی ماه‌های اخیر اثبات شده، یک‌تنه از عهده این وزارتخانه خارج است و نیازمند تعامل و همکاری دستگاه‌های مسوول تامین‌مالی است.

در یک نمونه خیلی ساده از اقداماتی که این وزارتخانه حداقل در پنج ماه گذشته به دنبال اجرایی کردن آن بوده اما تاکنون موفق نشده است، می‌توان به موضوع افزایش وام خرید مسکن اشاره کرد.

مسوولان بخش در نظر داشتند از طریق افزایش وام خرید، توان خریداران مصرفی را تقویت کنند تا در نهایت پایان رکود در معاملات مسکن را رقم بزنند و با عرضه انبوه آپارتمان‌های مازاد فروش‌نرفته به بازار مصرف، امکان سرمایه‌گذاری بیشتر و دوباره در ساخت‌وساز فراهم شود.

با این حال و به‌رغم محدودیت‌هایی که مقابل برنامه‌های عملیاتی وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد، رئیس‌جمهور در نشست روز گذشته خود با مسوولان بخش، اعلام کرد: وزارت راه‌وشهرسازی یکی از وزارتخانه‌های تاثیرگذار در زمینه هدایت اقتصاد به سمت رونق است و می‌تواند با آماده کردن زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف تحول ایجاد کند.

رئیس‌جمهور همچنین درباره بازار مسکن نیز با تاکید بر اینکه دولت نباید مسکن‌ساز باشد، بلکه باید تنها شرایط را برای مسکن‌دار شدن مردم فراهم کند، به سابقه تامین مالی مسکن‌مهر از طریق خط‌اعتباری اشاره کرد و گفت: نباید در زمینه ساخت‌وساز مسکن به منابع بانک‌مرکزی متکی شویم. مسکن‌مهر بزرگ‌ترین خسارت را در ایجاد وضعیت تورمی به کشور وارد کرد.

روحانی در این نشست بر تلاش جهت اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه، ارتقای جایگاه ایران در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت بین‌المللی، استفاده از فرصت به‌دست آمده از مذاکرات بین‌المللی برای خرید قطعات ناوگان هوایی و همچنین مکان‌یابی صحیح برای ایجاد شهرهای جدید تاکید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین از وزارت راه‌وشهرسازی خواست توسعه ناوگان هوایی کشور را در اولویت قرار دهد.

در نشست دیروز، عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی گزارش مبسوط و کاملی از بخش‌های مختلف مسکن، حمل‌ونقل، راه‌وترابری و دیگر زیرمجموعه‌های مرتبط با فعالیت‌های این وزارتخانه به رئیس‌جمهور ارائه کرد.