دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‏گوید ایران پیشنهاد مشروحی را به ۶ قدرت جهانی ارائه کرده است که بر مبنای آن تهران غنی‌سازی اورانیوم ۵ درصد را ادامه می‌دهد، اما تضمین‌هایی ارائه خواهد داد که غنی‌سازی به سطح تسلیحاتی نرسد. همچنین وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، به بحث مذاکرات هسته‎ای ایران پرداخته و می‎نویسد نباید اجازه داد بار دیگر چشم‌انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی - مانند سال ۲۰۰۵- نابود شود. او با اشاره به طرحی که ۱۰ سال قبل به غربی‏ها ارائه داده بود و تضمین می‎کرد که برنامه هسته‎ای ایران تا ابد صلح‌آمیز خواهد ماند، می‏گوید: فشار دولت بوش در آن زمان و خواسته آنها مبنی‌بر تعلیق غنی‌سازی تا سال ۲۰۱۵ موجب تغییر موضع ایران شد و عملا امکان حصول به توافق را از بین برد. از سوی دیگر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه عصر پنج‌شنبه در نشست شورای اروپایی روابط خارجی در رم، تاکید کرد که دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به توافق جامع هسته‌ای ممکن است، اما دو طرف هنوز در برخی موضوعات اختلافات زیادی دارند. مذاکره‌کننده ارشد هسته‏ای ایران دست نیافتن به توافق جامع هسته‌ای را برای هر دو طرف‌ مذاکره‌کننده پرهزینه دانست و گفت که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم بازمی‌گردد. پیشنهاد جدید ظریف به غرب

غنی‌سازی به سطح تسلیحاتی نخواهد رسید

گروه دیپلماسی: «مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هم‌اکنون به مرحله بسیار حساسی رسیده است» این را طرف‌های مذاکره‌کننده می‎گویند و در همین چارچوب نیز ایران هفته گذشته دیدارهای دو جانبه‎ای را با مقامات آمریکا، روسیه و فرانسه برگزار کرد و قرار است یکشنبه نیز با هیات آلمانی نشستی داشته باشند.

در عین حال وزیر امور خارجه ایران می‏گوید ایران پیشنهاد مشروحی را به ۶ قدرت جهانی ارائه کرده است که بر مبنای آن تهران غنی‌سازی اورانیوم ۵ درصد را ادامه داده، اما تضمین‌هایی ارائه دهد که غنی‌سازی به سطح تسلیحاتی نخواهد رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با گرت پورتر، مورخ و روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی که در پایگاه اینترنتی اینتر پرس سرویس منتشر شد درباره پیشنهادی که در مذاکرات وین ماه گذشته ارائه شده است، گفت: «پارامترهای این پیشنهاد طوری تنظیم خواهند شد که ایران غنی‌سازی را ادامه دهد؛ اما تضمین‌های لازم را برای اینکه غنی‌سازی از پنج درصد بالاتر نخواهد رفت، ارائه می‌کند.» به گفته ظریف، این برنامه پیشنهادی شامل تبدیل فوری اورانیوم غنای پایین به یک پودر اکسیدی است که سپس در تولید مجموعه میله‌های سوختی برای رآکتور بوشهر به کار خواهند رفت. ظریف در ادامه اعلام کرد پیشنهاد ایران مبنی بر اینکه این کشور به توانمندی تولید بمب هسته‌‌ای دست نخواهد یافت بسیار شبیه پیشنهادی است که در مارس ۲۰۰۵ در پاریس به سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) ارائه شده بود. ظریف در ادامه می‎افزاید؛ زمانی که سفیر ایران در سازمان ملل بود پس از مشورت با برخی دانشمندان آمریکایی درباره چگونگی تضمین آمریکا و اروپا درباره اینکه ایران غنی‌سازی را تا سطح تسلیحاتی ادامه نخواهد داد، پیشنهاد سال ۲۰۰۵ را تدوین کرده است. همچنین وزیر امور خارجه ایران پذیرش پیشنهاد گروه ۱+۵ در دور قبلی مذاکرات که تعداد سانتریفیوژهای ایران را محدود به کسری از ۱۹ هزار سانتریفیوژ کنونی می‌کرد، رد کرد و گفت: «ما نیازهای عملی‌مان را بازتعریف نخواهیم کرد.» اما او اشاره کرد که ایران «آماده است تا در محدوده نیازهای عملی خود درباره زمانبندی و جزئیات فنی همکاری کند.» در ادامه، ظریف از اظهار نظرهای مقامات قبلی و فعلی آمریکا در رسانه‎ها که خواستار کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران تا حدی که زمان گریز ایران را به ۶ تا ۱۲ ماه کاهش دهد، انتقاد کرد. وزیر امور خارجه ادامه داد: «اصرار آمریکا بر توقف غنی‌سازی در تاسیسات فردو که در زیر کوه‌ها مستقر شده است بر اساس این استدلال است که شما نمی‏توانید این تاسیسات را داشته باشید؛ زیرا در غیر این صورت ما نمی‎توانیم آن را بمباران کنیم.» از دیگر سو ظریف این ایده را که در رسانه‌های غربی رواج پیدا کرده که دولت روحانی تحت فشار شدیدی برای دستیابی به توافق در گفت‌وگوهای هسته‏ای و رفع تحریم‎های شدید است، رد کرد.

توافق جامع هسته‌ای در دسترس است

پس از مذاکرات دوجانبه ایران با مقامات کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه، روز پنج‌شنبه معاونان وزیر خارجه ایران که برای مذاکره دوجانبه با روس‌ها در ایتالیا به سر می‌برند در نشست شورای اروپایی روابط خارجی در رم شرکت کردند.

به گزارش «ایلنا»، اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران عصر پنج‌شنبه پیش از ترک رم به مقصد تهران با حضور در محل نشست سالانه شورای اروپایی روابط خارجی در پایتخت ایتالیا، سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تبیین کردند. مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در جمع مقامات سابق و فعلی کشورهای مختلف اروپایی ضمن تشریح اهداف جمهوری اسلامی ایران از پیگیری مذاکرات هسته‌ای، یادآور شدند که برنامه هسته‌ای ایران فاقد هرگونه ابعاد نظامی است و فتوای رهبر معظم انقلاب نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین پشتوانه دینی و سیاسی، این ادعا را تضمین می‌کند. همچنین به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، عراقچی، در این نشست تاکید کرد که دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به توافق جامع هسته‌ای ممکن است، اما دو طرف هنوز در برخی موضوعات اختلافات زیادی دارند. به گفته عراقچی، مذاکرات هم‌اکنون در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و ایران برای از بین بردن اختلافات نیاز به کار سخت، خردورزی و خلاقیت دارد. همچنین او با اشاره به وجود برخی اختلافات میان طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید کرد که دسترسی به یک توافق ممکن است. با توجه به احتمالاتی که درباره تمدید یک دوره ۶ ماهه دیگر در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا ۲۰ ژوئیه، وجود دارد، مذاکره‌کننده ارشد هسته‏ای ایران گفت: «همه ما می‌خواهیم که این کار را تا پایان ۲۰ ژوئیه به نتیجه برسانیم.» او دست نیافتن به توافق جامع هسته‌ای برای هر دو طرف‌ مذاکره‌کننده را فاجعه‌آمیز خواند. عراقچی همچنین گفت که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم باز می‌گردد. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در سخنان خود در مورد دیدارهای دوجانبه هفته گذشته با مقامات آمریکایی اظهارنظری نکرد، اما ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هفته آینده در وین پیشرفت‌هایی خواهد داشت. او در این باره گفت: «ما انتظار داشتیم که کار روی متن پیش‌نویس توافق جامع را در دور آخر مذاکرات آغاز کنیم، اما چنین اتفاقی رخ نداد. ما امیدواریم که هفته آینده کار روی تهیه پیش‌نویس این توافق را آغاز کنیم، اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارد.» عراقچی در سخنان خود در این نشست تاکید کرد: «ما برای دستیابی به توافق بسیار نزدیک و بسیار دور هستیم.» موگرینی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در دیدار مجید تخت روانچی و عراقچی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‎ای با ایران تا ۲۰ جولای (۲۹ تیر) به نتیجه برسد. پیش‌تر و پس از مذاکرات دوجانبه ایران و روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات دوجانبه با ایران، گفت: «می‌توانیم بگوییم که کار روی توافق هسته‌ای با ایران درحال پیشرفت است.» همچنین وزارت خارجه آمریکا روز جمعه از دیدار جان کری وزیر خارجه این کشور با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لندن و گفت‌وگوی این دو در مورد دور بعدی مذاکرات هسته‎ای ایران خبر داد. به گفته طرف‌های مذاکره‌کننده، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هم‌اکنون به مرحله بسیار حساسی رسیده است. همچنین روز گذشته هیاتی از وزارت خارجه آلمان برای مذاکرات دوجانبه با ایران وارد تهران شد. این هیات روز یکشنبه با عباس عراقچی دیدار می‌کند.

کنگره به‌دنبال نقش‌آفرینی بیشتر

از دیگر سو، با وجودی‌که مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی تلاش بسیاری را جهت رسیدن به توافق جامع پیش از پایان موعد مقرر آغاز کرده‎اند، اما در داخل آمریکا همچنان برخی مخالفان در کنگره بر مواضع خود پافشاری می‎کنند و اخیرا نیز رهبران کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما یاد‌آور شدند یک توافق با ایران که برنامه‌هسته‌ای این کشور را محدود می‌کند، برای لغو تحریم‌ها علیه ایران کافی نیست. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، اد رویس سرپرست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و الیوت انگل یکی‌دیگر ازنمایندگان ارشد مجلس نمایندگان با نوشتن نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بر نقش کنگره برای هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به ویژه در زمینه‌ لغو، کاهش یا تمدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند. در این نامه آمده است که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران نیازمند تایید کنگره بوده و همچنین یک بسته که تعیین‌کننده‌ شروط یک توافق خوب با ایران است در این نامه مطرح شده است. طبق توافق اولیه‌ ژنو که در نوامبر سال گذشته میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد، کنگره اجازه ندارد تحریم جدیدی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران صادر کند. از این رو در این نامه آمده است که توقف همیشگی فعالیت‌های هسته‌ای ایران شرط لازم برای لغو دائمی تحریم‌هایی است که کنگره پیش از این علیه این کشور وضع کرده است.

پیشنهاد جدید نفتی ایران به ۱+۵

از سوی دیگر، قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ارائه پیشنهادی به سران کشورهای ۱+۵ از آمادگی تهران به‌منظور امضای قراردادهای تامین فاینانس به‌صورت برد- برد طرح‌های پتروشیمی با کشورهای اروپایی خبر داد و اعلام کرد: «عربستان و قطر توان رقابت با صنایع پتروشیمی ایران را ندارند.» محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵، گفت: «امضای قرارداد با شرکت‎های بزرگ پتروشیمی جهان به توافق نهایی بین ایران و کشورهای ۱+۵ باز می‎گردد.»