ایست ریزش در بورس تهران

دنیای اقتصاد: پس از ریزش بی‌وقفه بورس در مدت ۶ روز کاری گذشته و سقوط آزاد دو روز اخیر، بالاخره روند این بازار، به مدد ساختارسازی‌های جدید تغییر کرد و شاخص کل روند صعودی محدود و ضعیفی را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بورس، روز گذشته ۱۶/۰ درصد رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند این بازار طی روزهای شنبه و یکشنبه، به میزان ۳ برابر کل ریزش بورس در هفته گذشته کاهش یافته بود؛ اما این روند دیروز متوقف شد. شاخص کل دیروز رشد ضعیفی را تجربه کرد

توقف ریزش بورس پس از 6 روز

اولین معامله بازار بلوک با داد‌و‌ستد صد میلیون سهم بانک ملت برگزار شد

گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران با ۱۱۷ واحد افزایش به رقم ۷۲ هزار و ۷۵۰ واحد رسید که ظرف دو روز اول هفته جاری شاهد افت ۵/۲ درصدی بازار بودیم، با این حال آغاز مذاکرات وین که از روز گذشته با ناهار کاری اشتون و ظریف کلید خورد و حمایت‌های جدید سازمان بورس که روز یکشنبه مورد توافق قرار گرفت باعث شد بازار روند کاهشی خود را متوقف کرده و مثبت شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز یکشنبه فعالان حقوقی بازار با مسوولان بورسی بر سر موضوعاتی توافق کردند که به گفته کارشناسان می‌تواند به رشد بازار منتهی شود. ایجاد نهاد مالی بازارگردان، صندوق‌های بازارگردانی، بازار بلوک، ممانعت از عرضه‌های خرد توسط سازمان خصوصی‌سازی و حمایت حقوقی‌ها از سهام تحت مالکیت خود از مهم‌ترین‌ مبانی این توافق محسوب می‌شوند.

با این حال به‌رغم سبز پوشی نمادهای حاضر در تابلوی بورس تهران، حجم معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه، چندان بالا نبود، به گونه‌ای که روز گذشته پس از انجام معاملات ۴۲۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، بورس تهران از بازدهی ۱۶/۰ درصدی برخوردار شد.

روز گذشته در عین حال نخستین معامله در بازار بلوک در نماد «بانک ملت۲»، به تعداد ۱۰۰ میلیون سهم و به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال انجام شد. در این بازار بلوک‌های بالای ۵ میلیون سهم برای سهام بزرگ و ۵/۲ میلیون سهم برای سهام کوچک در نظر گرفته شده است و سهامداران می‌توانند بلوک‌های در این ارقام را معامله کنند. دامنه نوسان ۴ درصدی نیز از دیگر ویژگی‌های این بازار است. بنا به اظهارات معاون نظارت بر بازار شرکت بورس، با توجه به تسهیلات خارج از پایاپای می‌توانند با توافق با طرف عرضه تنوع مورد نیاز را برای زمان تسویه معاملات ایجاد کنند.

ضرورت اعتماد سازی

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک کارآفرین در ارزیابی خود از وضعیت کنونی بازار سرمایه معتقد است که پس از یک دوره هیجانی و صعود همه‌جانبه بازار تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها و سپس خوش‌بینی به دولت جدید، فعلا اخبار بکر و منتشر نشده‌ای برای رشد بازار وجود ندارد؛ کما اینکه سرمایه‌گذاران نیز هنوز نتوانسته‌اند به شرایط ثبات عادت کنند و با هر بهانه‌ای به دنبال رفتار هیجانی هستند.

وی اظهار کرد: طبیعی است هر صعود و رونقی یک افت و رکود را به دنبال دارد، بنابراین مدتی طول می‌کشد که سرمایه‌گذاران به شرایط جدید عادت کنند و پس از آن یک تصمیم منطقی بگیرند.

عزت‌اله صیادنیا طیبی در این میان به سرمایه‌گذاران و پرتفوگردانان اشاره کرد که شرایط افت در بازار را هنوز تجربه نکرده‌اند و ورود به این بازار اولین تجربه آنها است، بنابراین تحمل و تجربه زیان برای آنها بسیار سخت است و خیلی مواقع تصمیم به خروج می‌گیرند و به واسطه این تصمیم فشار فروش زیادی به بازار وارد می‌شود. وی تصریح کرد: زیان‌های قابل توجه برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک مثال عینی از پرتفو گردانان فاقد تجربه است.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک کارآفرین یاد آورشد: شرکت‌ها تقریبا طی سه سال اخیر از محل رشد قیمت‌ها توانسته‌اند به سود‌آوری دست یابند؛ حال که قیمت‌ها تقریبا به ثبات رسیده شرکت‌ها تنها از طریق تولید می‌توانند به سود‌آوری برسند‌.

وی تصریح کرد: در صورت ادامه ثبات در کلیت اقتصاد، مدت زمانی طول می‌کشد تا شرکت‌ها نیز از طریق به‌کار‌گیری ظرفیت بیکار تولید، تامین مالی طرح‌های توسعه و تعریف طرح‌های توسعه جدید بتوانند روند تولید خود را بهبود بخشند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: سیگنال روند حرکتی بازار در حال حاضر گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها است، بنابراین در صورتی که در گزارش‌های سه ماهه روند تولید شرکت‌ها بهبود یابد، شرکت‌ها با افزایش تولید روبه‌رو شوند و به‌طور کلی روند سودآوری مثبت باشد، قطعا قیمت سهم این‌گونه شرکت‌ها نیز دارای روند مثبتی خواهد شد و گرنه باید منتظر چنین روزی ماند.

وی اضافه کرد: در کل می‌توان گفت بازار منتظر گزارش‌های جدید شرکت‌ها است. هر‌چند تحرکات سیاسی منطقه و بحث حضور داعش در عراق نیز یکی از نگرانی‌های فعلی سرمایه‌گذاران است که در صورت حل این بحران، از نگرانی سهامداران کاسته خواهد شد. طیبی در این میان با اظهار تاسف نسبت به کم‌توجهی به بحث رشد کیفی و به کارگیری ابزارهای پوشش ریسک با وجود رشد کمی بازار سرمایه در سال‌های اخیر، ادامه داد: همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی کافی جهت استفاده از همین ابزارهای فعلی نیز داده نشد.

وی معتقد است: در هیچ جای دنیا به این اندازه بر رشد و روند بازار حساسیت وجود ندارد. به‌طوری که با منفی شدن بازار تمامی سرمایه‌گذاران دچار زیان می‌شوند و این یعنی بدبینی خیل عظیمی از سرمایه‌گذارانی که طی دو ، سه سال اخیر با تبلیغات زیاد وارد بازار سرمایه شده‌ و در کنار آن آموزش کافی نیز ندیده‌اند. مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک کارآفرین ادامه داد: این درصورتی است که ما باید متناسب با رشد بازار ابزارهای پوشش ریسک بومی و متناسب با شرع مثل فروش استقراضی، قراردادهای آتی، اختیار معامله و... تعریف و فرهنگ‌سازی می‌کردیم تا به این واسطه هنگام افت بازار نیز خیلی از سرمایه‌گذاران قادر به کسب سود باشند.

وی تصریح کرد: باید از فشاری که در حال حاضر از سوی نهادهای مردمی و حاکمیتی به متولی بازار سرمایه وارد می‌شود درس گرفت و به دنبال کیفی‌سازی بازار سرمایه باشیم و نه صرفا شاخص سازی. در این میان ارائه گزارش‌های شفاف و بدون دستکاری، انتشار اطلاعات به موقع از سوی شرکت‌ها و پرهیز از هر گونه اعمال نظر در قیمت‌گذاری شرکت‌ها می‌تواند موجب اطمینان بیشتر به بازار سرمایه شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر حتی روزهایی که کلیت بازار مثبت است نگاه غالب سرمایه‌گذاران این است که یک شاخص‌سازی در حال شکل گیری است.

وی از اعلام تزریق نقدینگی ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران این تصور را دارند که به‌رغم ورود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی، باز بازار روند منفی دارد پس اوضاع خراب است؛در صورتی‌که صندوق توسعه بازار و بازوی حمایتی بازار تنها ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است.

طیبی اضافه کرد: هر چند نحوه عملکرد خود این صندوق جای ابهام دارد به‌طوری که این صندوق طی ۱۵ ماه فعالیت تنها ۱۰ درصد بازدهی داشته و در بهترین شرایط در سال ۹۲ تنها ۳۰ درصد بازدهی داشته است. بر این اساس باید گفت که در شرایط فعلی بهترین کار این است خود بازار متعادل شود و از هر گونه دخالت در بازار پرهیز شود.

به گفته وی، در صورت از بین رفتن ریسک سیستماتیک فعلی و حل بحران کشور همسایه، قیمت برخی از شرکت‌ها از لحاظ بنیادی و ارزش ذاتی به نقاط خیلی خوبی رسیده‌اند و خریداران، ریسک خیلی کمی از محل خرید آنها متقبل خواهند شد.

با این حال مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک کارآفرین معتقد است که حتی در همین شرایط نیز قیمت برخی از شرکت‌ها نسبت به ارزش ذاتی آنها بالاتر است بنابراین سرمایه‌گذارانی که به دنبال گرفتن سود از این وضعیت هستند باید وقت بگذارند و شرکت‌ها را خوب مطالعه کنند.

وی ادامه داد: اگر در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده ایم که واقعا از لحاظ بنیادی ارزشمند هستند هیچ جای نگرانی نیست، شاید در کوتاه‌مدت دچار زیان شویم اما قطعا این روند معکوس خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران و فعالان بازار سرمایه توصیه کرد که باید از روند معاملات سال ۹۲ درس گرفت، سهم‌هایی که طی یک ماه بازده چند صد درصدی به ما دادند و کلی اخبار و شایعه به دنبال داشتند الان شرایط آنها سنجیده شود.

وی تاکید کرد که نباید تحت تاثیر شایعات قرار گرفت مگر آنکه ارزیابی دقیقی داشته باشیم.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک کارآفرین در این میان توصیه کرد که سهامداران حقیقی و حتی حقوقی که نمی‌توانند مدیریت حرفه‌ای بر سهامشان داشته باشند حتما درصدی از سرمایه خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای بازده و ریسک معقول سرمایه‌گذاری کنند.

قبول کنیم بازیگران بازار تغییر یافته‌اند

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک دی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، در تحلیل خود از اوضاع و احوال کنونی بازار سرمایه، معتقد است: در حالی که در ذهن هر بیننده‌ای با اولین نگاه به شاخص کل و میزان کاهش آن طی یکی، دو روز قبل، خبری مهم از جنس جنگ، تحریم‌های جدید یا اختلافات سیاسی داخلی متبادر می‌شود، باید گفت که هیچ‌کدام از علل مزبور عاملی برای عرضه‌های هیجانی نبوده است!

وی شرایط حاکم بر بازار سرمایه را این‌گونه تحلیل کرد: اتفاقی که از دی ماه سال ۹۲ تاکنون در حال شکل‌گیری بوده، تعویض بازیگران بازار است. قبول داشته باشیم یا نه، تغییرات کلان سیاسی مانند تغییر رئیس‌جمهور و کابینه آثار مستقیمی در سطوح پایین مناسبات کشور دارد. پرویز فاتح اظهارات خود را به این شکل ادامه داد: گروهی که طی ۸ سال قبل باعث می‌شد شاخص کل هر روز رکورد جدیدی ثبت کند، سود خود را شناسایی کرد و رفت و بازیگران جدید در حال ثبت جایگاه خود هستند. در عرضه مقررات و تصمیمات اقتصادی نیز شاهد این پدیده بودیم. وی ادامه داد: تقریبا تکلیف اکثر صنایع از بابت نقاط ابهام مشخص شده است؛ تصمیماتی که اکثرا منطقی و به نفع صنایع بود. مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک دی در این میان تنها پدیده نا‌موزون در سیاست‌های اقتصادی را سود بانکی عنوان کرد که باید متناسب با رشد اقتصادی و کاهش تورم کاهش یابد تا منطق بیشتری با دیگر فاکتور‌های اقتصادی داشته باشد.

وی که سرمایه‌گذاری برای کوتاه‌مدت را مناسب شرایط موجود نمی‌دانند، پیش‌بینی کرد که شاخص ۷۰ هزار واحدی پایانی بر این چند ماه پر‌التهاب باشد. فاتح در این میان از صنایع رایانه، قطعه‌سازی‌، تجهیزاتی و پتروشیمی به عنوان صنایعی نام برد که بیشترین پتانسیل رشد را خواهند داشت.

تحولات بازار دیروز چگونه بود؟

اما در میان تحرکات حقیقی و حقوقی‌های بازار سرمایه، روز گذشته حقوقی‌های فعال در بازار سرمایه ۷ میلیارد و ۲۰۳ میلیون ریال سهم از صنعت محصولات کانی غیر فلزی و ۲ میلیارد و ۷۵۶ میلیون ریال سهم از صنعت محصولات شیمیایی عرضه کردند و در مقابل آن به خرید ۵۸ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال سهم از فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای و ۱۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال سهم از سهام خودرو و ساخت قطعات مبادرت کردند.

بر این اساس بود که فروش حقوقی‌ها در معاملات روز گذشته بازار از ارزش ۸۹۰ میلیارد و ۳۸ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۶۷۵ ریال و خرید آنها از ارزش

۷۸۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۱۵۳ ریالی برخوردار بود. از سوی دیگر حقیقی‌های بازار نیز با خروج از ۵۸ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال سهم از صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای و ۱۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال سهم از صنعت خودرو و ساخت قطعات، به خرید ۷ میلیارد و ۲۰۳ میلیون سهم از صنعت سایر محصولات کانی غیر‌فلزی و ۲ میلیارد و ۷۵۶ میلیون ریال سهم از صنعت استخراج نفت، گاز و خدمات جانبی روی آوردند. در مجموع معاملات روز گذشته، حقیقی‌ها ۸۳۲ میلیارد و ۷۲ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۳۸۹ ریال سهم فروختند و ۹۳۵ میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۹۰۶ ریال سهم خریدند. در گروه خودرویی، اما پس از موافقت با افزایش نرخ خودرویی‌ها، رئیس سازمان بورس، توقف نماد آنها در بازار سرمایه را منوط به اعلام تعدیل سود با اهمیت دانست.

همچنین دیروز نماد معاملاتی شرکت گرانیت بهسرام با توجه به اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند۹۳، فولاد امیر کبیر کاشان جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی-عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و انتخاب اعضای هیات مدیره، پارس پامچال و درخشان تهران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و خوراک دام پارس جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، متوقف شدند.

از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی سینا، داروسازی فارابی و کیمیدارو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، نفت پارس پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و عمومی فوق‌العاده بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی بازگشایی شدند.

نماد معاملاتی شرکت کارخانجات داروپخش نیز با توجه به اعلام تنفس مجمع عمومی عادی سالانه با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد.