گروه بازار پول: طلا دوباره در حال تبدیل شدن به سرمایه امنِ رو به رشد است و ارزهای امن نیز با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند. دوشنبه، طلا و ارزهای امن در نخستین روز هفته جدید کاری به افزایش قیمت ادامه دادند تا حملات تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» به شهرهای مختلف عراق به دیگر عوامل افزوده شده و امنیت این سرمایه‌ها را افزایش دهد. با کاهش قیمت طلا در هفته‌های گذشته، فروشندگان تبدیل به خریدار شدند و این امر باعث افزایش قیمت طلا شد. به این ترتیب با افزوده شدن عامل «داعش» به دیگر عوامل اقتصادی و سیاسی، سطح مقاومتی طلا ۱۲۸۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومتی بزرگ‌تری روی ۱۳۰۰ دلار تعریف شده است. طلا روز دوشنبه تا ۱۲۸۶ دلار هم بالا رفت و بعد بیشتر حول و حوش قیمت ۱۲۸۰ دلار نوسان داشت. اما با رسیدن خبر افزایش تولید صنعتی آمریکا، تا لحظه تنظیم این خبر به بهای ۱۲۷۵ دلار بازگشت.

تنش‌های بین دولت مرکزی عراق و داعش، در حالی تشدید شده که تنش‌های اوکراین هم همچنان شدید مانده‌اند. با این حال، تحلیلگران در مورد افزایش بهای طلا، بیشتر به افزایش تنش‌ها در عراق اشاره می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند که تنش‌های اخیر عراق می‌تواند باعث ناآرامی‌های بیشتر در تمام خاورمیانه شود و همین امر می‌تواند به افزایش قیمت طلا و تبدیل دوباره آن به دارایی سرمایه‌ای رو به رشد کمک کند. کریس وستون، تحلیلگر بازار کالا در «آی جی مارکتس» می‌گوید که هواداران افزایش قیمت در بازار به نظر فعلا به‌خاطر مشکلات ژئوپلیتیک کنترل بازار را در دست گرفته‌اند. او می‌افزاید که به‌دنبال رسیدن قیمت‌ها به ۱۲۸۷ دلار است؛ زیرا این قیمت شتاب لازم برای حرکت طلا به سطح قیمتی بالاتر از ۱۳۰۰ دلار را فراهم می‌آورد. در همین حال، با افزایش قیمت نفت، نگرانی‌های تازه‌ای درباره وضعیت اقتصاد جهان شکل گرفته است، اما وستون می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که قیمت نفت شاهد خیز بزرگی باشد؛ چراکه اقتصاد جهان آن قدر قوی نیست که از قیمت بیشتر از ۱۳۰ دلار برای هر بشکه نفت برای مدتی طولانی حمایت کند.»

از سوی دیگر، برخی کارشناسان هم با توجه به رسیدن فصل تابستان احتمال افزایش بیشتر قیمت طلا را منتفی دانسته‌اند. معاملات طلا در ماه‌های تابستان به‌طور سنتی آرام است. پورو ساکسنا، مدیر ارشد موسسه «مدیریت ثروت پورو ساکسنا» می‌گوید که انتظار دارد قیمت‌های طلا با توجه به این دوره کاهشی، افت داشته باشد.

رکوردزنی پوند

اما بازارهای جهانی ارز نیز از تحولات عراق اثر پذیرفته‌اند. دوشنبه ین ژاپن، فرانک سوئیس و پوند بریتانیا به دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به یافتن منبعی امن در بازار ارز با افزایش روبه‌رو شدند. پیشروی‌های داعش در عراق باعث شد که ین در برابر یورو به بالاترین ارزش خود در چهار ماه گذشته برسد و پوند استرلینگ هم در برابر یورو بیشترین نرخ برابری در پنج سال گذشته را تجربه کند.

پوند که چند روزی است، روند رو به رشد خود را آغاز کرده، همچنان از مواضع اخیر بانک مرکزی انگلستان سود می‌برد. سرمایه‌گذاران حالا روی انقباض بیشتر سیاست پولی بریتانیا حساب باز کرده‌اند. دوشنبه همچنین دلار ۲دهم درصد در برابر ین افت داشت و یورو نیز ۲دهم درصد در برابر ارز ملی ژاپن کاهش یافت. ین تحت تاثیر افت شاخص‌های بازار سهام نیز است؛ چراکه این ارز در بازارهای جهان عملکردی عکس دارایی‌های پرخطرتر مانند سهام دارد. بازارهای سهام هم‌اکنون نگران کاهش صادرات نفت از عراق هستند که دومین صادرکننده بزرگ اوپک است. پتر کرپاتا، تحلیلگرING به رویترز می‌گوید: «افزایش نگرانی‌ها درباره اثرات افزایش تنش‌ها در عراق روی قیمت‌های نفت و دارایی‌های گردشی، باعث افزایش تقاضا برای ین شده است. دوشنبه دلار و یورو هر دو در برابر فرانک سوئیس که دیگر ارز امن مهم است، کاهش داشتند.

اینها همه در حالی است که تمام بازارهای مالی جهان در انتظار نتایج نشست این هفته کمیته آزاد فدرال رزرو ایالات‌متحده هستند. انتظار بر این است که بانک مرکزی آمریکا از حدود یک سال دیگر نرخ‌های سود را افزایش دهد و هر موضوعی که این انتظار را تغییر ندهد باعث تداوم وضعیت خوب دلار خواهد شد.