تولید 5/3 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در سال 2013

گروه نفت و پتروشیمی: شرکت انگلیسی «بریتیش پترولیوم» جدیدترین گزارش از سلسله گزارش‌های سالانه خود به نام «گزارش مرور آمار انرژی جهان در سال ۲۰۱۳» را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش جدیدترین آمار شاخص‌های کلان بخش نفت و گاز کشورهای مختلف از جمله ایران در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است. بریتیش پترولیوم با اشاره به رتبه ۴ ایران در میان دارندگان ذخایر نفتی جهان، تولید نفت ایران در ۲۰۱۳ را بیش از ۵/۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. در بخش دیگری از این گزارش که درآن جدیدترین آمار شاخص‌های کلان بخش گاز کشورهای مختلف جهان از جمله ایران ارائه شده، ایران به عنوان کشوری که تراز صادرات گاز آن مثبت است، معرفی و افزایش تولید گاز ایران در این سال اعلام شده‌است.

تولید ۵/۳ میلیون بشکه‌ای نفت ایران

«بریتیش پترولیوم» متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۳ را بالغ بر ۵۵۷/۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرده‌است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این در حالی است که اوپک طی گزارشی که از میزان تولید نفت کشورهای عضو این سازمان در سال ۲۰۱۳ منتشر کرده بود، میزان تولید نفت کشورمان را حدود ۷/۲ میلیون بشکه اعلام کرد. به نظر می‌رسد اختلاف میان آمارهای این دو سازمان‌ به دلیل عدم احتساب میزان میعانات گازی باشد. احتمالا در آمار «بریتیش پترولیوم» میزان تولید میعانات گازی کشورمان که به تازگی با افزایش تولید گاز از مخازن پارس جنوبی افزایش داشته، لحاظ شده است. میعانات گازی مهم‌ترین‌ عامل افزایش صادرات نفت ایران طی ماه‌های اخیر عنوان می‌شود. زیرا تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان شامل نفت بسیار سبک و میعانات گازی نمی‌شود. بر همین اساس صادرات بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران که طی ماه‌های اخیر روی داده است، نقض‌کننده توافق موقت ژنو نیست. محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل و عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران چندی پیش میزان صادرات نفت کشورمان را کمتر از یک میلیون بشکه اعلام کرد. این در حالی است که با روی کار آمدن دولت یازدهم، بیژن زنگنه یکی از اهداف این وزارتخانه را افزایش ظرفیت تولید نفت تا ۶/۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

بریتیش پترولیوم در گزارش خود اعلام می‌کند: تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل از آن ۱۹۳ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. در سال پیش از آن نیز تولید نفت ایران ۶۰۷ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود. بنابر این مجموع کاهش تولید نفت ایران طی دو سالی که تحریم نفتی غرب به اجرا گذاشته شده بالغ بر ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

بر اساس این گزارش، عربستان با تولید ۵/۱۱ میلیون بشکه در روز در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته است و روسیه با ۷/۱۰ میلیون بشکه در روز و آمریکا با ۱۰ میلیون بشکه در روز رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که کل تولید نفت جهان در سال ۲۰۱۳ نیز با افزایش ۶/۰ درصدی به ۸/۸۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. این گزارش ایران را هفتمین تولید‌کننده بزرگ نفت جهان در سال ۲۰۱۳ معرفی کرده است. این در حالی است که این گزارش میزان ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۱۳ را ۱۵۷ میلیارد بشکه اعلام کرده است که این رقم نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.براساس گزارش «تسنیم» به نقل از بریتیش پترولیوم، ایران ۳/۹ درصد کل ذخایر نفت جهان را به خود اختصاص داده و چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۱۳ شناخته شده است. ونزوئلا با ۲۹۸ میلیارد بشکه ذخیره نفتی در رتبه نخست قرار گرفته و عربستان با ۲۶۵ میلیارد بشکه و کانادا با ۱۷۴ میلیارد بشکه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

ایران صادرکننده خالص گاز شد

بخش دیگری از این گزارش به منابع گازی و تولید گاز به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع انرژی جهان پرداخته است.

بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۳ رشد ۸/۰ درصدی را تجربه کرده و به ۶/۱۶۶ میلیارد مترمکعب درسال رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۶/۱۶۵ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده بود. بر این اساس،‌ جایگاه سومین تولید‌کننده بزرگ گاز جهان در سال ۲۰۱۳ به ایران رسیده است. ایران با تولید ۹/۴ درصد از کل تولید گاز جهان، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

در عین حال آمریکا با تولید ۶۸۷ میلیارد مترمکعب در رتبه نخست و روسیه با تولید ۶۰۴ میلیارد مترمکعبی در رتبه دوم تولید‌کنندگان بزرگ گاز جهان قرار گرفته‌اند. کل تولید گاز جهان در سال ۲۰۱۳ با افزایش ۱/۱ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۳۳۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

از طرفی بر‌اساس آمارهای منتشر شده توسط «بی‌پی»، ایران در سال ۲۰۱۳ به صادرکننده خالص گاز تبدیل شده است، طی سال‌های گذشته صادرات گاز ایران از واردات کمتر بود، درحالی که در سال ۲۰۱۳ صادرات گاز ایران از واردات پیشی گرفت. ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱/۵ میلیارد مترمکعب گاز از دو کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان وارد کرده است. میزان گاز وارداتی ایران از ترکمنستان ۷/۴ میلیارد مترمکعب اعلام شده است. رقم گاز وارداتی از جمهوری آذربایجان نیز ۴/۰ میلیارد مترمعکب بوده است. در همین حال ترکیه و جمهوری نخجوان دو واردکننده گاز از ایران هستند و در مجموع ۴/۹ میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کرده‌اند. بنابراین خالص صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳/۴ میلیارد مترمکعب بوده است. کل رقم صادرات گاز در جهان طی سال ۲۰۱۳ نیز ۷۱۰ میلیارد مترمکعب اعلام شده است که سهم ایران به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان تنها ۶/۰ درصد بوده است.به گزارش «دنیای اقتصاد»، ایران با وجود داشتن جایگاه سوم در تولید گاز به دلیل مصرف بیش از اندازه آن در داخل کشور طی سا‌ل‌های اخیر همچنان وارد‌کننده‌ این منبع انرژی بوده است و البته با افزایش تولید از مخازن پارس جنوبی چندی است که تراز صادرات گاز مثبت شده است. در عین حال زنگنه در آخرین بازدید خود از فازهای مختلف پارس جنوبی از افزایش یک میلیارد متر‌مکعبی تولید گاز از این مخازن خبر داد که بازار یابی برای فروش این مقدار گاز خود به چالش جدیدی برای زنگنه تبدیل شده است به طوری که در این راستا مذاکراتی برای صادرات گاز به عراق و امارات و افزایش صادرات به ترکیه انجام شده است و در عین حال ایران آمادگی خود را برای صادرات گاز به اروپا اعلام کرده است.