گروه گردشگری: «با توجه به طول ایام تابستان و زمان کافی جهت انتخاب مقصد برای سفر به کلیه مسافران عزیز توصیه می‌شود در انتخاب مقصد، با توجه به تمرکز و تردد پرحجم مسافران در برخی شهرها و مقاصد رایج گردشگری و نظر به وجود جاذبه های دیدنی در سراسر میهن در تنظیم برنامه‌های سفر ترجیحا به مناطق کم‌تردد و کمتر دیده شده سفر نمایند و با برنامه‌ریزی و مطالعه مناسب مقاصد خود را از قبل مشخص و ضمن مدیریت سفر، تمهیدات لازم از قبیل شناسایی و رزرو محل اقامت و تامین وسیله نقلیه مطمئن را در نظر بگیرند.» این یکی از توصیه‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر در آستانه فصل گرم سال است؛ اینکه بهتر است کسانی که تمایل به سفر دارند این تابستان به جای مقاصد تکراری نظیر شمال ایران یا سواحل ترکیه، به شهرها و حتی کشورهای جدید فکر کنند. این ستاد به مردم گفته که می‌توانند از سامانه 09669 اطلاعاتی درباره جاذبه‌های گردشگری کشور در شهرهای مختلف دریافت کنند؛ این سامانه البته نمی‌تواند به شما مقاصد جدیدی را برای سفر معرفی کند. با فرارسیدن هر تابستان، ایرانی‌ها و به خصوص پایتخت‌نشین‌ها اولین گزینه‌ای که برای سفر داخلی به خاطرشان می‌آید شمال کشور یا نهایتا ییلاق‌های اطراف تهران است. به این ترتیب از جست‌وجو روی نقشه برای یافتن یک مکان جدید برای بازدید غافل می‌شوند. حتی ممکن است گردشگران باز هم مایل باشند مقاصد قبلی را انتخاب کنند اما خوب است سر راه خود، مکان‌ها و شهرهای دیگر را هم ببینند. علاوه بر این، آن دسته از افرادی هم که می‌خواهند زمانی را صرف سفر خارجی کنند، در لیست مقاصد آژانس‌های کشور دنبال قیمت تورهای ترکیه، فرانسه، دبی، قبرس یا نهایتا مراکش می‌گردند که البته شاید اینجا قصور از آژانس‌هایی باشد که فهرست‌شان همچنان مقاصد قدیمی را معرفی می‌کند.برای همین حالا در اولین آخر هفته تابستان 93 «دنیای اقتصاد» برای مخاطبان خود، مقاصد جدیدی را معرفی کرده که می‌توانند تجارب جدیدی را در سفر برای آنها رقم بزنند. نیشابور،‌ تلفیقی از تاریخ و عرفان

مشهد یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است و شاهد آن نیز حضور انواع مراکز اقامتی در این شهر است. اما زائرانی که رهسپار مشهد می‌شوند عموما ازخستگی و کسالت‌بار بودن مسیر گله دارند. از این رو شاید استراحت و اقامت یک روزه در یک شهر در بین راه بتواند گزینه مناسبی برای آنها باشد. نیشابور یکی از بهترین مقاصد سفر در این راه است. در این شهر علاوه بر آرامگاه‌های عطار و خیام جاذبه‌های بی‌شماری وجود دارد.
بازار سرپوشیده نیشابور یکی از اماکن منحصربه‌فرد در استان خراسان است که قدمت آن به دوران حکمرانی صفویان می‌رسد. کاروانسراها، تیمچه‌ها، حمام و تعدادی سرا از جاذبه‌های گشت‌وگذار در این بازار تاریخی هستند. همچنین در مقابل بازار یک آب انبار تاریخی به چشم‌ می‌خورد. آب‌انبار 20 تا 23 پله از سطح زمین فاصله دارد،‌ با پایین رفتن از پله‌ها به یک قهوه‌خانه با سقف گنبدی می‌رسید.
دروازه مشهد جایی است که در آن کاروانسرای تاریخی نیشابور قرار گرفته است. این کاروانسرا به دوران صفویه بازمی‌گردد و در دوره قاجار و پهلوی از آن برای اسکان ایتام و مستمندان و در دوره‌ای نیز به عنوان پادگان ژاندارمری استفاده می‌شده است. در حال حاضر این کاروانسرا مرمت شده و در آن صنایع‌دستی منطقه در کنار سایر بخش‌ها در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار دارد. به عنوان مثال در ضلع شرقی آن بخش باستانی به چشم می‌خورد.
نمایش سکه‌های مربوط به قبل از اسلام تا عصر تیموریان در کنار انواع ظرف‌های سفالی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از جاذبه‌های این بخش است.
بخش مردم‌شناسی کاروانسرا جلوه‌ای از زندگی مردم منطقه را نشان می‌دهد و در بخش ویژه نیز مجسمه‌های تاریخی در کنار ماکت شهر قدیم نیشابور در دوره تیموری به چشم می‌خورد.


بایزید بنگلادشی!

بنگلادش کشوری ا‌ست در شرق آسیا که در جنوب چین و در همسایگی هند و برمه قرار دارد و از جنوب به اقیانوس هند منتهی می‌شود. مساحت آن حدود ۱۴۴ هزار کیلومتر مربع است، با خط ساحلی وسیع. پایتخت آن داکاست و ساکنان آن مسلمان و هندو هستند. این کشور با آب‌و‌هوای گرم و استوایی و طبیعت بی‌نظیر و فرهنگ و آداب و رسوم جذاب خود، از قدیم‌الایام ازطریق دریا با کشور ما مراودات فرهنگی داشته است و ماجراجویان از راه دریایی میان بنگلادش، هند و دریای عمان در رفت‌و‌آمد بودند. این روزها که این مراودات آسان‌تر و رفت و آمدها کم‌خطرتر شده است، می‌توان آن را از سر گرفت و بنگلادش دوباره به مقصد سفری جذاب برای ایرانیان تبدیل شود. یکی از جذابیت‌های فرهنگی مهم این کشور برای توریست‌های ایرانی مقبره‌ای منتسب به بایزید بسطامی در این کشور است. بنگلادشی‌ها اعتقاد دارند که مقبره بایزید در «چیتاگنگ» (دومین شهر بزرگ بنگلادش) قرار دارد و برای آن احترام فوق‌العاده‌ای قائلند. این کشور که درواقع توسط هند محاصره شده به شدت به لحاظ فرهنگی تحت‌تاثیر این کشور است اما خود نیز در موسیقی، معماری، مجسمه‌سازی و نقاشی پیشینه‌ای غنی دارد. ادبیات بنگالی از زبان و ادبیات فارسی تاثیر بسیاری گرفته است. جذابیت‌های طبیعی این سرزمین هم کم نیست، قسمت‌های جنوب شرقی این کشور، از جنگل‌های خیزران پوشیده شده است. رودهای گنگ و براهماپوترا که از کوه‌های هیمالیا سرچشمه گرفته است و به خلیج بنگال می‌ریزند، این کشور را مشروب می‌سازند. این سرزمین، بسیار حاصلخیز بوده و جمعیت فراوانی را به خود جلب نموده است. آب و هوای بنگلادش استوایی بوده و کشاورزی آن متکی به باران‌های موسمی است. بیشتر بنگلادش متشکل است از جلگه‌های آبرفتی در دلتاهای رود گنگ و براهماپوترا که به هم می‌پیوندند و رود پادما را به وجود می‌آورند. مجموعه این رودها، جلگه‌ها و آبرفت‌ها بهشتی را به طبیعت‌گردان وعده می‌دهد که چندان دور از دسترس هم نیست!


بانه،‌ شهر خرید و گردشگری

شهرهای کردنشین یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای ایرانیان هستند. جدا از طبیعت زیبا و کوهستانی این مناطق‌، مشاهده بازارها و فرهنگ مردم کرد در مراسم‌های گوناگون می‌تواند یکی از بهترین سفرها را برای هر گردشگری رقم بزند. چنانچه به قصد گردشگری یا خرید به این شهر می‌روید بازدید از این مکان را می‌‌توانید جزو برنامه‌های خود بگنجانید.مثلا منطقه تفریحی سورین در ۱۲ کیلومتری بانه و در مسیر جاده مریوان قرار دارد،‌ سورین پرتراکم‌ترین بخش شهرستان بانه از لحاظ پوشش جنگلی است و در آن ترکیبی از کوه و جنگل به چشم می‌خورد. دو پارک کوهستانی بانه به نام‌های پیرمرداد و دوکانان مشرف به شهرستان بانه بوده و محلی برای اوقات فراغت و گذراندن وقت اهالی و گردشگرانی است که می‌خواهند از لوازم تفریحی آن نیز بهره ببرند. از زمان‌های پیش پیرمراد، زیارتگاه اهالی بانه بوده‌است که مردم بر طبق سنت چهارشنبه‌ها به عبادت آن می‌رفته‌اند، از این رو چهارشنبه‌ها همچنان شلوغ‌ترین زمان در این پارک است. در ۱۰ کیلومتری بانه و در مسیر جاده سقز دریاچه سد بانه واقع شده است. پوشش جنگلی اطراف این دریاچه موجب شده گردشگران زیادی این منطقه را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کنند. ۱۲ کیلومتری شمال غرب بانه نیز روستای نژو را در خود جای داده است. از آنجا که این روستا قدمت تاریخی دارد در سراسر خاک آن لوله‌های گلی به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر می‌توان یافت که در گذشته از آن برای آبرسانی استفاده می‌شده است. مهم‌ترین آثار باستانی روستا قلعه‌ای است که در نزدیکی آن نیز مقبره‌هایی به سمت بین‌المقدس کنده شده است. از این رو بسیاری از اهالی بر این باورند قدمت قلعه به پیش از اسلام بازمی‌گردد.

بلغارستان، سرزمین گل‌های رز

بلغارستان کشوری در جنوب شرقی اروپا است که از شمال به جمهوری رومانی و از غرب با جمهوری پیشین یوگسلاوی هم‌مرز است، جنوب آن به یونان می‌رسد و از شرق به کرانه‌های زیبای دریای سیاه منتهی می‌شود. جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر دارد و اکثر مردم آن بلغاری‌تبار و بقیه بیشتر ترک تبار و کولی هستند. مسیحیت ارتدوکس دین رسمی این سرزمین است. پایتخت آن صوفیه است و وارنا پس از صوفیه و پلوودیو سومین شهر بزرگ این سرزمین است که بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و به عنوان یک تفرج‌گاه ساحلی دریایی شهرت بین‌المللی دارد. در مجموع وارنا یک منطقه اروپایی با جاذبه‌های تفریحی توریستی خوب بوده که با توجه به واقع شدن در اروپای شرقی نرخ ارزانی دارد. هوا در وارنا از نیمه شهریور کمی رو به سردی می‌رود و بهترین ماه برای سفر به آنجا تیر و نیمه مرداد است. این منطقه مروارید سواحل دریای سیاه است و به لطف پوشش گیاهی بی‌نظیر و سواحل نیلگون خود، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. تفرجگاه کوچک دیگری هم در شمال ساحل دریای سیاه بنیان شده؛ عمارتی تاریخی که امروزه به بالچیک مشهور است. معماری این عمارت ترکیبی است از گلچین سبک‌های شرقی و اروپایی که زیبایی طبیعی و تاریخی را در کنار هم دارد. جذابیت دیگر این سرزمین دماغه زیبا و بدیع کالیاکارا است با خرابه‌های به جا مانده از قرون وسطی و آثار باستانی اعجاب‌آور. پارک‌های کوهی، «نسبار» شهر چهل کلیسا، باغ دریایی، صومعه‌هایی در دامنه کوه‌ها، دهکده‌های سرچشمه آب گرم، کلیساهایی که پیش از این مسجد بودند، تور کشتی دزدان دریایی و همه و همه جاذبه‌هایی است که این کشور را به سرزمینی رویایی برای گردشگران تاریخی و طبیعی بدل می‌کند.

یاسوج،‌ شهر طبیعت کوهستانی

شیراز برای هر گردشگری از هر جای جهان که باشد مقصدی رویایی است،‌ اما نه در تابستان. اگر قصد رفتن به جنوب کشور را در تابستان دارید، چند قدم آن‌طرف‌تر از شیراز،‌ تنها با دو ساعت رانندگی می‌توانید به یاسوج برسید؛‌ شهری کوهستانی که بیشترین قله‌های بالای چهار هزار متری را در خود جای داده است و چشمه‌های فراوان آن،‌ برفاب‌ها را به دشت‌ها می‌ریزد، مثلا آبشار ۱۰ متری یاسوج در سه کیلومتری شمال این شهر و در کنار یک پارک جنگلی قرار گرفته است. امکانات اقامتی برای گردشگران در نزدیکی آبشار قرار دارد و زمان مناسب برای بازدید از آن از ابتدای نوروز تا پایان مهر ماه است. بنابراین مطمئن باشید سرمای هوا آنچنان هست که گرمای تابستان را فراموش کنید.
در چهار کیلومتری شمال شرق شهر سی‌سخت نیز چشمه میشی قرار دارد. این چشمه از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های یاسوج است و به آن «بشو» نیز هم گفته می‌شود. فصل مناسب برای بازدید از این چشمه بهار و تابستان و جاده‌ دسترسی به آن نیز آسفالته است. شمال شرق شهر سی‌سخت نیز به‌عنوان توریستی‌ترین شهر یاسوج و در هشت کیلومتری آن دریاچه سی‌سخت قرار دارد، گل‌های زرد نرگس،‌ زنبق و بنفشه در کنار این دریاچه قرار دارد. برای رسیدن به این دریاچه، ابتدا باید خود را ازطریق جاده آسفالته به اردوگاه برسانید،‌ تا زمان رسیدن به اردوگاه‌ می‌توانید جایی را برای اتراق انتخاب کرده سپس خرید خود را از اردوگاه انجام دهید پس‌از آن عازم دریاچه در دامنه نزدیک به قله کوه گل دنا شوید. برای رفتن به این دریاچه هم زمان مناسب همان بهار و تابستان است.

قطب جنوب؛ سفر به سرزمین بی‌نهایت‌ها

برای ما که در نیم‌کره‌شمالی زندگی می‌کنیم، سفر به قطب جنوب باید بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. از کشور ما تا قطب‌جنوب بیش از ۱۳هزار کیلومتر اقیانوس قرار دارد. بهترین زمان برای رفتن به قطب جنوب نیز از اواسط ماه نوامبر (آبان‌ماه) آغاز می‌شود و تا اوایل مارس (فروردین‌ماه) ادامه می‌یابد. در این زمان قطب جنوب بهار و تابستان خود را تجربه می‌کند و این یعنی هوای مطبوع‌تر، یخ کمتر و نیز حیات‌وحش بیشتر. سفر به قطب جنوب به دو شکل عمده انجام می‌شود: سفر دریایی و سفر هوایی. با نگاهی اجمالی به نقشه کره زمین درمی‌یابید برای رفتن به قطب جنوب می‌توانید از استرالیا، نیوزیلند یا آفریقای جنوبی مستقیم به طرف جنوب بروید و از قطب سردرآورید، اما فاصله قطب جنوب تا کشور آرژانتین و شیلی به کمترین مقدار خود می‌رسد و مسافت کمتر یعنی مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر.همان‌طور که گفته شد، نزدیک‌ترین مکان به قطب جنوب کشور آرژانتین و شیلی‌است، اما تورهای قطب جنوب در کشور آرژانتین و شهر اوشوآیا که جنوبی‌ترین شهر کره‌زمین است، فعال‌تر است. کشتی‌ها برای رسیدن به قطب باید از گذرگاه در یک عبور کنند، ارتفاع تپه‌های آب گاهی به ۱۰ متر می‌رسد و کشتی در محور طولی آن گاه تا ۴۰ درجه جابه‌جا می‌شود. مخارج این کشتی‌ها از ۳۲۰۰ دلار برای اتاق‌های عادی و تخت دو‌طبقه تا ۷۰۰۰ دلار برای اتاق‌های لوکس متغیر است. همان‌طور که گفته شد از کشور شیلی نیز می‌توان به قطب جنوب رفت. هزینه متوسط این سفر بین ۶ تا ۱۰هزار دلار است.