دستورالعمل فروش زمین 99 ساله به صاحب مسکن

دنیای اقتصاد: با تصویب هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و موافقت وزیر راه‌وشهرسازی، امکان فروش زمین‌های ۹۹ساله به ۴۰۰ هزار مالک مسکن ‌مهر در ۱۸ شهرجدید‌ کشور فراهم شد.طبق این مصوبه که فعلا فقط برای شهرهای‌ جدید قابلیت اجرا دارد، در صورتی که مالکان مسکن‌مهر تمایل به خرید زمین تحت اجاره دولت داشته باشند، عملیات انتقال مالکیت کامل- عرصه و اعیان- ظرف ۶ماه با صدور سند به‌ نام متقاضی انجام می‌شود.مطابق دستورالعمل مصوب، قیمت اراضی مسکن‌مهر براساس «زمان تخصیص واحد» باید محاسبه شود. «فروش زمین‌های 99ساله» تصویب شد

تکمیل «مالکیت» در مسکن‌مهر

روایت مدیرکل حقوقی و املاک شهرهای‌جدید از نحوه محاسبه قیمت زمین صاحبان مسکن‌مهر از «ارزش‌مضاعف» بهره‌مند می‌شوند

گروه مسکن، فرید قدیری: وزیر راه‌وشهرسازی با پیشنهاد شرکت عمران شهرهای جدید برای «فروش زمین‌های ۹۹ساله به صاحبان واحدهای مسکونی‌مهر» موافقت کرد و مصوبه‌ ۷ماده‌ای تنظیم‌شده در این خصوص را مورد تایید قرار داد.

هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ماه گذشته با تدوین دستورالعمل واگذاری عرصه مسکن‌مهر به مالکان، امکان خارج کردن زمین واحدهای مسکونی‌مهر از حالت اجاره ۹۹ساله را تصویب کرد و متن آن را برای بررسی و صدور مجوز نهایی، به وزیر راه‌وشهرسازی به عنوان رئیس مجمع عمومی شرکت ارائه داد. اکنون با موافقت نهایی عباس آخوندی، «انتقال مالکیت زمین‌های مسکن‌مهر از دولت به صاحبان اصلی» بعداز ماه‌ها زمزمه و وعده مسوولان، برای اولین‌‌بار در ۱۸ شهر جدید و برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر- که ۲۰درصد کل مسکن‌مهر کشور را شامل می‌شوند- به اجرا درمی‌آید. دولت نهم در طراحی مسکن‌مهر، از زمین‌های تحت مالکیت دو نهاد دولتی شامل شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین استفاده کرد و برای آنکه قیمت زمین را از قیمت تمام‌شده آپارتمان‌ها حذف کند، در مقررات این طرح حد مالکیت متقاضیان مسکن‌مهر را «اعیان واحدها» در نظر گرفت و با ممنوعیت انتقال مالکیت «عرصه واحدها» تصویب کرد: زمین‌های مسکن‌مهر (عرصه) در مالکیت دولت باقی بماند و تا ۹۹سال به صاحبان اعیان مسکن‌مهر اجاره داده ‌شود. در طول این سال‌ها، اجاره ۹۹ساله زمین‌های مسکن‌مهر اگرچه هزینه واگذاری این واحدها به متقاضیان را تا حدود قابل‌توجهی کاهش داد اما همین مالکیت ناقص، مانع از آن می‌شد که ارزش این املاک به سطح واقعی خود برسد. هم‌اکنون با ابلاغ مصوبه «انتقال مالکیت زمین‌های ۹۹ساله در شهرهای جدید»، این زمین‌‌ها از حالت اجاره‌ای خارج می‌شوند و محدوده ناقص مالکیت صاحبان مسکن‌مهر -فقط در شهرهای جدید- از حد «اعیان» به مجموعه «عرصه و اعیان» افزایش پیدا می‌کند. مجوز صادر شده برای تکمیل مالکیت مسکن‌مهر در شهرهای جدید باعث می‌شود، واحدهای مسکونی‌مهر این مناطق از مزیت بیشتری در مقایسه با سایر آپارتمان‌های مسکن‌مهر در دیگر شهرها برخوردار ‌شوند. پیش‌تر و در اواخر خردادماه امسال، وزارت راه‌وشهرسازی با اصلاح ضوابطی که زمستان۹۲ برای آزادسازی خریدوفروش مسکن‌مهر صادر کرده بود، مجوز ساده‌‌تری برای معاملات بدون مانع این واحدها در سراسر کشور تعریف کرد و با ابلاغ آن، مسیر قانونی دستیابی به ارزش‌افزوده این املاک را برای صاحبانش فراهم ساخت.

اما اکنون صاحبان آپارتمان‌های مسکن‌مهر ساخته شده در شهرهای جدید علاوه بر امتیاز خریدوفروش، از ارزش‌مضاعف ناشی از انتقال مالکیت زمین نیز بهره‌مند می‌شوند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، برای تعمیم مصوبه «انتقال مالکیت زمین‌‌‌‌های ۹۹ساله» از شهرهای جدید به سایر شهرها، باید سازمان ملی زمین‌ومسکن تصمیم‌گیری کند، چراکه شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان نهاد دولتی فقط مالک زمین‌های ۴۰۰ هزار مسکن‌مهر احداث شده در این مناطق است و مابقی زمین‌‌های ۹۹ساله، در مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد.

فروش قسطی زمین‌های ۹۹ساله

مهدی هدایت مدیرکل حقوقی و املاک شرکت عمران شهرهای جدید درباره جزئیات دستورالعمل «واگذاری و انتقال عرصه واحدهای مسکونی‌مهر» به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این دستورالعمل براساس مستندات قانونی فرادست و مطابق مواد ۶ و ۹ قانون ایجاد شهرهای جدید مصوب سال ۱۳۸۰ تنظیم شده و به تصویب وزیر راه‌وشهرسازی رسیده است. مشاور معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود: در قالب این دستورالعمل، برای آن‌دسته از صاحبان مسکن‌مهر که واحدهای خود را در سال‌‌های گذشته تحویل گرفته‌اند، چنانچه تمایل به خرید زمین‌های ۹۹ساله داشته باشند، مشروط به اینکه کل ساکنان یک ساختمان درخواست مالکیت زمین را ارائه کنند، عملیات انتقال مالکیت حداکثر ظرف مدت ۶ماه با صدور سند به نام متقاضی، انجام می‌شود.

هدایت درباره نحوه محاسبه قیمت زمین ۹۹ساله برای انتقال به صاحبان این واحدها نیز گفت: طبق دستورالعمل به تصویب رسیده، قیمت زمین‌های ۹۹ساله توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود و ملاک محاسبه قیمت، «ارزش زمین در زمان تخصیص واحد» خواهد بود به این معنی که افرادی که مثلا مسکن‌مهر خود را در سال۹۰ تحویل گرفته‌اند، هم‌اکنون برای محاسبه قیمت فروش زمین‌ به آنها، قیمت سال۹۰ ملاک‌عمل قرار می‌گیرد.

مدیرکل حقوقی و املاک شهرهای جدید همچنین تاکید کرد: پیش‌خریدارانی که هنوز واحد به آنها تحویل داده نشده است، چنانچه اظهار تمایل کنند در اولویت واگذاری مالکیت زمین قرار خواهند گرفت. هدایت افزود: منابع حاصل از فروش زمین‌های ۹۹ساله، ابتدا برای تامین بخشی از هزینه‌های مسکن‌مهر صرف می‌شود و در نهایت برای توسعه و عمران شهرهای جدید به کار گرفته خواهد شد. وی درباره شرایط پرداخت قیمت زمین نیز گفت: مدیران هر یک از شهرهای جدید، مختارند بهای زمین‌های ۹۹ساله را به صورت نقد یا تقسیط ۲۴ماهه نیمی از قیمت، از متقاضیان دریافت کنند.

متن کامل مصوبه

در اجرای مواد ۶ و ۹ قانون ایجاد شهرهای جدید مصوب ۱۶/۱۰/۸۰، شرکت‌های عمران شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد و ... می‌توانند اعتبارات عمرانی مورد نیاز برای احداث و اجرای طرح‌های خدمات عمومی را از محل فروش زمین تامین کنند. در این راستا دستورالعمل واگذاری و فروش عرصه واحدهای مسکن‌مهر ۹۹ساله به منظور تامین بخشی از هزینه‌های مرتبط با مسکن‌مهر به شرح زیر ابلاغ می‌شود:

ماده یک: واگذاری عرصه مسکن‌مهر، در واحدهای تخصیص داده شده، مشروط به درخواست متقاضیان در یک مجموعه مسکونی (قطعه تفکیکی) می‌باشد. تبصره: تبدیل اراضی مسکن‌مهر ۹۹ساله به ملکی در پروژه‌هایی که هنوز به متقاضیان تخصیص داده نشده است، در اولویت قرار دارند.

ماده ۲: تعیین قیمت عرصه اراضی مسکن‌مهر با اخذ نظر کارشناس رسمی و با لحاظ زمان تخصیص واحد صورت می‌پذیرد.

ماده سه: نحوه پرداخت قیمت عرصه اراضی، به صورت نقد یا نقد و اقساط (۵۰درصد نقد و باقی‌مانده با اقساط ۲۴ماهه) خواهد بود. تبصره: در خصوص واحدهایی که قبلا تخصیص داده شده، عملیات انتقال مالکیت زمین بعداز «تسویه اجاره زمین برای سال‌های قبل» انجام می‌شود.

ماده ۴: امکان برون‌سپاری خدمات انتقال برای دریافت اسناد ثبتی وجود دارد.

ماده ۵: مسوولان شرکت عمران شهرهای جدید بعد از عقد قرارداد فروش زمین ۹۹ساله، باید حداکثر ظرف یک ماه، تغییرات ناشی از تبدیل مسکن‌مهر ۹۹ساله به مسکن‌مهر ملکی را در سامانه مسکن‌مهر ثبت کنند.

ماده ۶: منابع مالی حاصل از فروش زمین‌ها باید به حساب شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید واریز شود.

ماده۷: انتقال قطعی عرصه و اعیان مشروط به تسویه‌حساب کامل صاحب مسکن‌مهر است و شرکت عمران باید حداکثر ظرف مدت ۶ماه سند به نام متقاضی صادر و تا بازپرداخت کامل تسهیلات بانکی، سند را در رهن بانک عامل قرار دهد. این دستورالعمل در تاریخ ۳۰/۰۲/۹۳ به امضای محسن نریمان رئیس هیات مدیره و همچنین یدالله رحمانی، سید محمود میریان، میرمحمد غراوی و حبیب‌الله طاهرخانی اعضای هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید رسیده و مورد تایید عباس آخوندی قرار گرفته است.