حمایت بیش از 1000 استاد دانشگاه از وزیر علوم

گروه خبر: همزمان که صدای استیضاح برخی وزرای کابینه یازدهم در بهارستان اوج می‌گیرد، حسین سبحانی‌نیا به‌عنوان یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس از نقش ریش‌سفیدی اعضای این هیات اصولگرا سخن می‌گوید. او روز گذشته سه مصاحبه متفاوت داشته و در هر سه مصاحبه از قطعیت راه نیافتن طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم به صحن علنی خبر داده است. رضا فرجی دانا یکی از وزرای کارت زردی کابینه است که نامش در طول هشت ماه گذشته، با عزل و نصب‌های روسای دانشگاه‌ها بر سر زبان برخی جریان‌های منتقد دولت افتاده است و حالا به خواست برخی نمایندگان از الیاس نادران گرفته تا کریمی قدوسی، قرار است در مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان منتقد و مخالف خود باشد. طرح استیضاح وزیر علوم در شرایطی بر مدار تعلیق چرخ می‌خورد که بیش از هزار نفر از استادان دانشگاه‌ها، از رضا فرجی‌دانا حمایت و در ارزیابی خود از عملکرد او به نکات متفاوتی اشاره کرده‌اند که پررنگ‌ترین آن بازگشت فضای همدلی و وفاق به دانشگاه‌ها است.

سه مصاحبه با یک مضمون

«ایسنا» یا انتشار مصاحبه‌ای از حسین سبحانی‌نیا به نقش ریش سفیدی هیات رئیسه مجلس اشاره کرد. در مقدمه این خبر آمده است: «درحالی که در روزهای گذشته موضوع استیضاح برخی وزرای دولت یازدهم توسط مجلس در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌ها قرار داشته است، تاکنون تنها دو طرح استیضاح به دست هیات رئیسه مجلس رسیده و هیات رئیسه تلاش دارد با ریش‌سفیدی و پادرمیانی، نمایندگان متقاضی استیضاح را از این کار منصرف کند.»

سبحانی‌نیا درباره استیضاح به این خبرگزاری گفته است تمایل هیات رئیسه این است که پیش از اینکه استیضاح مطرح شود، نظر نمایندگان را تامین و نشست‌های مشترکی را با وزرا برگزار کند. او تاکید کرده بود که درمورد استیضاح‌های موجود هم این تلاش صورت می‌گیرد که بتوانیم نشست‌های مشترکی را بین وزرا و استیضاح‌کنندگان برگزار کنیم و تا جایی که ممکن است کار به استیضاح ختم نشود، اما اگر وزرا نتوانستند نظر نمایندگان را تامین کنند و نمایندگان برای استیضاح اصرار داشتند، در اینجا هیات‌رئیسه نمی‌تواند خارج از چارچوب قانون عمل کند و وقتی شرایط لازم وجود داشته باشد، باید به وظیفه قانونی خود عمل و استیضاح را در صحن علنی مجلس اعلام وصول کند.

پیش‌تر از این نیز محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس دوم مجلس از تعامل هیات رئیسه با دولت سخن گفته بود. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در هیات‌رئیسه کارهای زیادی انجام می‌دهیم که اساسا وظیفه ما نیست؛ اما ما واقعا تلاش می‌کنیم که نمایندگان متقاعد شوند تا از وزیر سوال نکنند. شاید باور نکنید، اما بالای هفتاد، هشتاد درصد سوالاتی که در هیات‌رئیسه به دست ما می‌رسد را با تعامل و رایزنی حل کرده و اجازه نمی‌دهیم که در صحن طرح شود.» به گفته رئیس جبهه پیروان خط امام، هیات‌رئیسه باید بنا را بر تعامل بگذارد.

سبحانی‌نیا درخصوص استیضاح وزیر علوم به خبرگزاری مهر نیز گفته است که هیات رئیسه مجلس هنوز در مورد اعلام وصول استیضاح وزیر علوم تصمیم نگرفته است و درصورتی‌که تلاش‌ها برای متقاعدکردن استیضاح‌کنندگان به نتیجه نرسد و هیات رئیسه کلیات استیضاح را جامع و کامل و در چارچوب وظایف وزیر و بدون هرگونه کلی‌گویی تشخیص دهد طرح استیضاح در روز سه‌شنبه اعلام وصول می‌شود. این عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس هم متذکر شده است در صورتی که نمایندگان متقاضی استیضاح قانع نشوند، بر اساس آیین‌نامه لایحه استیضاح اعلام وصول می‌شود.

چراغ استیضاح چگونه روشن شد؟

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشته‌است که فرجی‌دانا تنها وزیر کابینه دولت یازدهم است که بیشترین تذکر را تاکنون دریافت کرده است. بر اساس این گزارش طرح استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم که از سال گذشته کلید خورده و با رایزنی از جریان باز ایستاده بود، حالا دوباره از سوی نمایندگانی چون الیاس نادران، به جریان افتاده است.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، استیضاح وقتى در مجلس قابل طرح است که به امضاى حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان برسد.در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد، معین شود و به صورت کتبی تنظیم و به هیات رئیسه تسلیم شود. هیات رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، استیضاح را اعلام وصول کند و در همان روز، متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند. پس از طرح استیضاح در جلسه علنی، استیضاح تنها در صورتی از دستور کار مجلس خارج می‌شود که تعداد متقاضیان استیضاح به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد. در این صورت می‌توانند دلایل خود را توسط نماینده منتخب خود ظرف پنج دقیقه در جلسه علنی مطرح کنند. پس از این مرحله چنانچه وزیر درباره استیضاح، درخواست صحبت کند، با تقاضای کتبی و موافقت رئیس مجلس می‌تواند حداکثر ۱۰ دقیقه در جلسه علنی صحبت کند.

پیش از این استیضاح‌کنندگان وزیر علوم در پی جلسه با وزیر اعلام کرده‌اند که توضیحات وی را قانع‌کننده نمی‌دانند. جواد کریمی قدوسی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، با تاکید بر اینکه استیضاح‌کنندگان با وزیر علوم به تفاهم نرسیده‌اند، دیروز به این خبرگزاری گفت که فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مورد فضای دانشگاه‌ها استیضاح‌کنندگان را مصمم‌تر کرد و استیضاح وزیر علوم باید در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شود. این عضو جبهه پایداری تاکید کرده است که اظهارنظرهای استیضاح‌کنندگان پس از جلسه با وزیر علوم نمایانگر این واقعیت است که منتقدان وزارت علوم با فرجی دانا به تفاهم نرسیده‌اند.

به گفته الیاس نادران طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا روز سه‌شنبه سوم تیرماه به ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس تقدیم شده است. الیاس نادران چهارم تیرماه در این باره به خبرگزاری مهر گفته است که «روز گذشته آقای ابوترابی فرد ریاست جلسه را برعهده داشتند و استیضاح فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری با ۵۰ امضا تقدیم هیات رئیسه شد و مقرر شده در اولین جلسه استیضاح را اعلام وصول کنند. اما آقای ابوترابی‌فرد این استیضاح را روز گذشته اعلام وصول نکردند، حداقل انتظار داریم امروز تقاضای استیضاح اعلام وصول شود.»

در زمان ۰۱ماهه آغاز به‌کار دولت یازدهم هنوز هیچ طرح استیضاحی در مجلس اعلام وصول و در صحن علنی مجلس مطرح نشده است و به نظر می‌رسد اعلام اعضای هیات رئیسه مجلس مبنی بر پادرمیانی و ایفای نقش ریش سفیدی در چنین شرایطی، نشان از عزم جدی مجلس برای تعامل هرچه بیشتر با دولت باشد.

حمایت استادان از وزیر علوم

جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به رئیس مجلس از وزیر علوم و فعالیت‌های او حمایت کردند.

به گزارش «ایسنا» در این نامه که به امضای ۶۳۷ تن از استادان دانشگاه‌های کشور رسیده، آمده است: «جناب آقای دکتر لاریجانی - ریاست مجلس شورای اسلامی، بدین‌وسیله ما امضاکنندگان مراتب تاسف عمیق خود را از رفتار گروهی از نمایندگان آن مجلس در تضعیف وزیر علوم ابراز می‌داریم و متاسفیم که اضافه کنیم عملکرد این گروه از نمایندگان از حافظه جامعه دانشگاهی کشور به‌عنوان یک گروه مرجع مهم اجتماعی پاک نخواهد شد.»

همچنین به گزارش «ایسنا» ۲۶۹ استاد برجسته دانشگاه تهران نیز در نامه جداگانه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تقدیر از فرآیند انتخاب رئیس دانشگاه تهران، از وزیر علوم حمایت کرده‌اند. به گزارش‌ دنیای اقتصاد ۱۸۷ نفر از استادان هیات علمی دانشگاه مازندران و دانشگاه کشاورزی ساری نیز در حمایت از وزیر علوم نامه‌ای را در اختیار این روزنامه قرار داده‌اند و خواستار حمایت هرچه بیشتر رئیس‌جمهور از وزیر علوم شدند.