گروه بورس، زهرا رحیمی: نوسان‌های بازار سرمایه در ماه‌های اخیر نقش تحلیل و بررسی‌های علمی را در تصمیم‌گیری‌ها به‌عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده بازار سرمایه بیش از پیش نشان می‌دهد. انتظار می‌رود، علاقه مندان به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با تحقیق، مطالعه و استفاده از تحلیل‌های مناسب وارد این بازار شوند، و از هرگونه هیجان و تصمیم‌های احساسی بپرهیزند که این مهم کارآیی و ثبات بازار سرمایه را نیز افزایش خواهد داد. آنچه این روزها بیش از همه موارد دیگر، ذهن فعالان بازار را به خود مشغول ساخته، اخبار پیرامون مذاکرات بین‌المللی و تاثیرات این موضوع بر صنایع مختلف بازار است. واحد مشاوره، سرمایه‌گذاری و تحلیل شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در تازه‌ترین نظرسنجی خود که در میان حدود ۹۰ شرکت کارگزاری، سرمایه‌گذاری، بانک، بیمه، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان، صندوق و.... انجام داده به بررسی استراتژی سرمایه‌گذاران در هفته جاری در قبال موضوعات مطرح روز، پرداخته است. تقریبا ۳۲ درصد از حاضران در نظرسنجی، صنعت خودرو،۲۰ درصد صنعت لیزینگ و ۱۵ درصد صنعت پتروشیمی را از نظر ارائه‌ گزارش عملکرد سه ماهه بهتر معرفی کرده‌اند. این در حالی است که روز شنبه خبر مهمی در مورد تغییر مبنای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ارز مبادله‌ای به نرخ ارز آزاد منتشر شد، تا این صنعت تاثیرگذار بر بورس لیدر معاملات دو روز گذشته تالار شیشه‌ای باشد. با این تصمیم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس بیشتر شده و همچنین با توجه به اینکه ۳۵ درصد از بورس در اختیار پتروشیمی‌ها است، این تصمیم دولت می‌تواند به نفع اهالی بازار سرمایه شود.

۹۰ درصد حاضران در این نظر سنجی روند نزولی بازار را از منظر تکنیکی رو به پایان ندانسته درحالی‌که از منظر بنیادی ۷۰ در صد حاضران روند نزولی را رو به پایان می‌دانند. این اظهارنظر در شرایطی از سوی این فعالان اعلام شده که به نتیجه رسیدن مذاکرات ۱+۵ می‌تواند عامل بسیار مهمی در تغییر روند بازار باشد.

تدبیرگران فردا سپس به بررسی و پیش‌بینی صنایع پیشنهادی برای ورود در بازه بلندمدت در هفته جاری پرداخته است که حاضران در نظر سنجی، ۵۸ درصد صنعت پتروشیمی را و ۱۵ درصد فلزات اساسی را به عنوان صنایع پیشنهادی در بلندمدت پیشنهاد داده‌اند. سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه در هفته جاری صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، بانک، لیزینگ، را به عنوان گزینه‌های برتر برای ورود یکساله معرفی کرده‌اند. در این میان بیش از ۶۵ درصد از حاضران در نظرسنجی، سهام خودرو را به عنوان گزینه برتر در بازه کوتاه‌مدت (یک هفته) دانسته‌اند. تدبیرگران فردا نظرسنجی خود را با معرفی سهام پیشنهادی در دو دوره میان‌مدت (۶ ماه) و بلندمدت (یکسال) به پایان رسانده است. در این میان ولساپا و وپارس به ترتیب توانسته‌اند نظر ۲۶ و ۲۰ درصد حاضران را به عنوان سهام پیشنهادی میان‌مدت به خود جلب کنند. خودرو و رمپنا به‌عنوان گزینه‌های بعدی سرمایه‌گذاری میان‌مدت معرفی شده‌اند، این درحالی است که سهام پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت از نظر این فعالان بازار جم و تاپیکو با ۲۳ درصد عنوان شده است.

آیا روند نزولی بازار به پایان رسیده است؟