«پیک مرگ کمونیسم» درگذشت

گروه بین‌الملل: ادوارد شواردنادزه، رئیس‌جمهوری سابق گرجستان و آخرین وزیر خارجه شوروی سابق، دیروز، دوشنبه، پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت. به گزارش «ایسنا»، شواردنادزه ۸۶ ساله نقش مهمی در پایان جنگ سرد ایفا کرد که در آن دوره سمت وزارت امور خارجه شوروی را بر عهده داشت. او همچنین در سال‌های اولیه پس از استقلال گرجستان نقش رهبری گروه‌های سیاسی را برعهده داشت.

مارینا دویتاشویلی، دستیار وی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که وی پس از گذراندن یک دوره بیماری درگذشت. او جزئیات بیشتری ارائه نکرد. شواردنادزه در دوران رهبری میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق، وزیر امور خارجه بود و شاهد آب شدن یخ روابط با غرب پیش از تخریب دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی شواردنادزه به گرجستان رفت تا رئیس‌جمهوری شود و پس از مدتی هرج‌ومرج این کشور را به ثبات نزدیک کند. وی در جریان انقلاب گل سرخ سال ۲۰۰۳ از قدرت ساقط شد و در سال‌های پایانی عمرش در اقامتگاه خود زندگی می‌کرد و به مسافرت نمی‌رفت. رئیس‌جمهوری پیشین گرجستان، تحت فشار مخالفان حکومتش که مجلس و اکثر ساختمان‌های دولتی را به تصرف خود درآورده بودند، در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۳ از مقام خود کناره‌گیری کرد. سرنگونی وی که بدون خونریزی انجام گرفت، به انقلاب گل سرخ معروف شده است. ادوارد شواردنادزه در سال ۱۹۲۸ در شهر لانچخوتی در غرب گرجستان به دنیا آمد و در سن ۱۸ سالگی به شاخه جوانان حزب کمونیست پیوست. او در سال ۱۹۷۲ به عنوان دبیر اول حزب کمونیست انتخاب شد. شواردنادزه از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ وزیر خارجه اتحاد شوروی بود. او در اسفند سال ۱۳۶۷ در راس هیاتی بلندپایه در جماران با امام خمینی(ره) دیدار کرد. این دیدار حدود ۵۶ روز پس از ارسال پیام ایشان به میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، صورت گرفت. امام‌خمینی(ره) در پیام تاریخی خود به گورباچف ضمن پیش‌بینی شکست کمونیسم، او را به پذیرش اسلام دعوت کردند. شواردنادزه در جماران حاضر شد تا پاسخ گورباچف به این پیام را به استحضار امام خمینی(ره) برساند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درگذشت شواردنادزه را تسلیت گفت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت: «رئیس‌جمهوری تسلیت عمیق خود را به خانواده، دوستان نزدیک و ملت گرجستان به‌ دلیل مرگ شواردنادزه اعلام می‌کند.» میخائیل گورباچف نیز درگذشت شواردنادزه را تسلیت گفت. گورباچف او را فردی فوق‌العاده و با استعداد نامید که برای سرنگونی دیوار برلین و پایان دادن به رقابت تسلیحات هسته‌ای تلاش فراوانی کرده بود.