محمدحسین بابالو: بنا‌بر اطلاعیه عرضه روز گذشته شاهد عرضه ۲۷۶۰۶ تن انواع پلیمرها در بورس کالا بودیم که به صورت نسبی و در مقایسه با مدت مشابه هفته پیش، از افزایش حجم و تنوع مطلوبی برخوردار است. افزایش حجم عرضه‌ها تاکنون توانسته افزایش شدید قیمت‌ها در هفته‌های قبل را تعدیل کند. حجم معامله دیروز در بورس کالا برابر ۹۱۷۵ تن بود که از نبود همراهی و حمایت خریداران با افزایش قیمت‌ها در بورس حکایت می‌کند. بازار محصولات پتروشیمی شرایط خاصی پیدا کرده است. انتظار روانی برای افزایش شتابان قیمت‌ها به سرانجام نرسید و بازار با افزایش شدید قیمت‌ها رو به رو نشد. از طرفی حجم عرضه‌ها در بورس کالا هر روز افزایش می‌یابد و انتظار افزایش بیشتر عرضه‌ها نیز وجود دارد. شرایط عمومی بازار محصولات پتروشیمی به گونه‌ای است که شرکت‌های عرضه‌کننده اصلی دیگر دلیلی برای عدم عرضه محصولات خود در بورس کالا ندارند. محصولات پتروشیمی تبریز و غالب پلی استایرن‌ها با توجه بیشتری رو‌به‌رو شده و افزایش حجم عرضه این قبیل محصولات به‌صورت روزشمار ادامه دارد.

با توجه به فاصله قیمتی بین ارز آزاد و مبادله‌ای نزدیک به ۲۲درصد انتظار این افزایش قیمت پایه وجود داشت ولی آغاز آن با ۹/۱۰درصد شروع شد اما به‌دلیل ضعف تقاضا، نرخ رشد تا نزدیک به یک درصد نیز برای برخی انواع محصولات تعدیل شده است. در ابتدا انتقاد‌های بسیاری نسبت به تغییر قیمت پایه از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد شنیده می‌شد، ولی نهایتا افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا باعث افزایش عرضه در بازار غیررسمی نیز شده که تاکنون اجازه افزایش شتابان قیمت‌ها را نداده است. پس از جهش قیمت‌ها در بازار غیررسمی در هفته‌های قبل‌، روند عمومی قیمت‌ها هم‌اکنون به‌دلیل ضعف تقاضا نزولی است تا جایی که بسیاری از فروشندگان از پیشنهاد قیمت‌ها خودداری می‌کنند. به نظر می‌رسد روزهای آینده و نزدیک به شب‌های قدر‌، حجم تقاضا باز هم کاهش یابد که در کنار افزایش عرضه‌ها می‌تواند به تضعیف بیشتر بازار منتهی شود.

با توجه به ضعف تقاضا و افزایش عرضه‌ها در بورس کالا‌، افزایش عرضه‌ها در بازار غیررسمی و عقب‌نشینی غالب خریداران و قیمت‌ها رو به پایین در کنار افزایش شدید در هفته‌های قبل‌، می‌توان به تثبیت بیشتر بازار در آینده امیدوار بود.