گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیر پیگیری پروژه‌های گروه پتروپارس در خصوص آخرین وضعیت فاز ۱۲ پارس جنوبی با بیان اینکه ردیف اول پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ پارس جنوبی از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز به کار کرد، گفت: دومین ردیف پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ پارس جنوبی با موفقیت راه‌اندازی شده و تولید گاز از بزرگ‌ترین پروژه تاریخ صنعت کشور به حدود ۲۵ میلیون متر‌مکعب رسیده است و انتظار می‌رود تا پایان تیرماه دریافت و فرآورش یک میلیارد فوت مکعب گاز در فاز ۱۲ محقق شود. سید هادی میرباقری افزود: تولید گاز از بزرگ‌ترین پروژه تاریخ صنعت کشور، اولین افزایش برداشت از مخزن گازی پارس جنوبی بعد از ۶ سال بود که نشان‌دهنده کار حرفه‌ای مهندسان و متخصصان ایرانی در کلاس بین‌المللی است. وی اظهارکرد: فاز ۱۲ بعد از فازهای ۴ و ۵، اولین فازی است که مستقیما با گاز سکوی خود راه‌اندازی شده و این گاز را به خط سراسری تزریق کرده است. وی افزود: این دستاورد بزرگی برای کشور است که بعد از ۶ سال توانستیم اندکی از عقب افتادگی‌مان را در برداشت از میدان مشترک با قطر جبران کنیم.

مدیر پیگیری پروژه‌های گروه پتروپارس اظهارکرد: همزمان با تولید اولیه از فاز ۱۲ پارس جنوبی، تولید میعانات گازی نیز از هفتم بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و در مخازن مربوطه ذخیره شد و در روزهای گذشته همان‌طور که مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی اعلام کردند، توانستیم نخستین محموله صادراتی میعانات گازی فاز ۱۲ را به میزان ۹۵۰ هزار بشکه بارگیری کنیم.

میرباقری با اشاره به اینکه تا کنون بیش از ۱۳۰ میلیون نفر ساعت در این پروژه کار شده است، ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی ردیف‌های سه و چهار پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ بتوان تا قبل از فصل سرما به ظرفیت تولید بیش از ۶۰ میلیون متر‌مکعب دست پیدا کرد. فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین پروژه صنعت نفت کشور و به تنهایی معادل سه فاز استاندارد پارس جنوبی است.