نویسنده: Eric Siu مترجم: حامد فردوس آرا راه‌اندازی یک وبلاگ یا داشتن یک استراتژی برای بازاریابی محتوا کار غیرممکنی به نظر نمی‌رسد. کافی است بفهمید که مخاطب شما واقعا چه می‌خواهد. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی چون آنالیزور گوگل (Google Analytic) استفاده کنید. استفاده از تجربیات و تحقیقات دیگران نیز می‌تواند در این خصوص مفید باشد. امروزه اطلاعات در هر جایی در دسترس است؛ اما در گذشته نتایج یک کسب‌وکار به راحتی قابل مشاهده نبود. اگر چشم و گوش‌تان را باز کنید به راحتی می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق تحقیقات به‌دست آورید. در ادامه لیستی را به شما معرفی می‌کنیم که درآن تعدادی از آمارها و نکات مفید در مورد بازاریابی محتوا و نحوه اجرا آن را ذکر کرده‌ایم:

۱) پست‌های طولانی‌تری بنویسید: همه ما بحث‌هایی در مورد اندازه یک پست مناسب شنیده‌ایم که گفته می‌شود باید کوتاه و بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ کلمه باشند؛ اما این موضوع درست نیست. تا جایی که می‌توانید پست‌های طولانی‌تری بنویسید. بر اساس آمار سایت ابزار تحقیقاتی Serp IQ طول ایده‌آل یک پست ۲۰۰۰ کلمه است. بررسی‌های Serp IQ نشان می‌دهد که ۱۰ وبلاگ برتر، مقالاتی با بیش از ۲۰۰۰ کلمه داشته‌اند و وبلاگ اول مقاله‌ای با ۲ هزار و ۴۵۰ کلمه داشته است.

آمارها نشان می‌دهند با کاهش محتوا (کم شدن تعداد کلمات) در هر پست، میزان جست‌وجو برای آن نیز به شدت کاهش می‌یابد.

این پدیده در رتبه‌بندی وبلاگ و تکنیک‌های سئو

(SEO که مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی موتور جست‌وجو است و به عملیاتی گفته می‌شود که برای بیشتر دیده شدن یک سایت در نتیجه جست‌وجوی کلمات انجام می‌شود) بسیار تاثیرگذار است؛ چراکه تعداد بک‌لینک‌های (به پیوندهایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر به سایت شما داده می‌شود. هر چه بک‌لینک بیشتری به سایت شما روانه شود، سایت‌تان محبوب‌تر خواهد بود) بیشتری جذب پست‌های طولانی می‌شود. بک لینک‌های بیشتر اهمیت آن پست را نشان داده و باعث قرار گرفتن آن در رتبه‌های بالای موتورهای جست‌وجو می‌شود. پست‌های طولانی‌تر می‌تواند از نظر شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید باشد. نیل پاتل پس از بررسی و مطالعه روی ۳۲۷ پست و تقسیم آنان به پست‌های ۱۵۰۰ کلمه‌ای به بالا و ۱۵۰۰ کلمه‌ای به پایین، به این نتیجه رسید که: پست‌هایی که به‌طور متوسط بیش از ۱۵۰۰ کلمه‌ای بوده‌اند، توانسته‌اند ۶۸ درصد بیشتر توییت شوند و ۲۲ درصد بیشتر لایک فیس‌بوک دریافت کنند.

طبق این مطالعه، نوشتن مقاله‌های طولانی باعث افزایش ترافیک و بهبود رفتار موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. فراموش نکنید که نباید پرگویی کنید؛ چون افراد مطالب را صرفا به‌دلیل طولانی بودن به اشتراک نمی‌گذارند، بلکه مطالبی را که مفید است بازنشر می‌کنند.

مطمئن شوید که پست شما از نظر کیفیت از ابتدا تا انتها مناسب است. عنوان‌ها را پررنگ کنید و از تصاویر بی‌نظیر استفاده کنید.

۲) از تصاویر بیشتر استفاده کنید: براساس گزارش‌های استخراج‌شده از شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰ درصد بازاریابان از تصاویر و اینفوگرافی استفاده کرده‌اند. همچنین آمارها نشان می‌دهد ۶۸ درصد بازاریابان دوست دارند از تصویر برای معرفی محصولات خود استفاده کنند.

رشد شبکه‌های اجتماعی مانند Pinterest، Instagram، Tumblr اهمیت تصویرسازی را در بازاریابی محتوا نشان می‌دهد.

آمریکایی‌ها بیش از یک ساعت و ۱۷ دقیقه در ماه روی Pinterest و یک ساعت و ۳۸ دقیقه در Tumblr به سر می‌برند که در مجموع بیش از مدت زمانی است که در Google Plus، My Space، Linkedin و Twitter صرف می‌کنند. در این میان Instagram بیشترین ضریب رشد را در شبکه‌های اجتماعی دارد.

متعجب نخواهید شد اگر بدانید ۶۵ درصد مردم از طریق تصویر نکات جدید می‌آموزند. براساس تحقیقاتی که زابیسکو ارائه کرده، ۹۰ درصد اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل می‌شود از طریق تصاویر است. این مساله اهمیت و ضرورت تصاویر در بازاریابی محتوا را نشان می‌دهد.

طبق گزارش‌های سایت Seo Moz، محتواهایی که فقط از عکس تشکیل شده، توانسته‌اند بک لینک‌های بیشتری نسبت به ویدئو و ترکیب عکس و ویدئو کسب کنند.

۳) اینفوگرافی طراحی کنید: حجم جست‌وجوهای اینفوگرافی در موتورهای جست‌وجو بیش از ۸۰۰ درصد افزایش یافته و میزان تولید اینفوگرافی به صورت روزانه یک درصد افزایش می‌یابد. اینفوگرافی یک راه عالی برای خاموش کردن عطش مخاطبان تصویری است.

مطمئن باشید که کیفیت اینفوگرافی با گراف، نمودار، عدد و مقدار کمی متن افزایش می‌یابد. برای تهیه اینفوگرافی‌های ساده اگر دارای تجربه نیستید یا طراحی زبده سراغ ندارید، از پاورپوینت کمک بگیرید.

۴) فایل صوتی منتشر کنید: صدا چه چیزی می‌تواند به مخاطبان بدهد که فایل‌های متنی، تصویری و ویدئویی نمی‌توانند؟ فایل‌های صوتی به توجه کامل نیاز ندارند. وقتی که شما پستی از یک وبلاگ را می‌خوانید، اینفوگرافی می‌خوانید یا ویدئویی می‌بینید، چشم‌ها باید بر روی صفحه نمایش خیره شود؛ ولی هنگام گوش دادن به فایل صوتی می‌توانید به کارهای روتین روزانه خود بپردازید.

این ویژگی باعث گسترش تقاضا برای استفاده از فایل صوتی شده است. براساس گزارش‌های به دست آمده، تنها ۶ درصد بازاریابان از فایل صوتی استفاده می‌کنند. انتشار فایل صوتی به‌‌رغم پتانسیل بالا، به تلاش زیادی در زمینه‌هایی چون تحقیق، شبکه‌سازی، دعوت از میهمانان، آماده کردن سوالات و ... نیاز دارد.به هر حال مخاطبان و بازاریابان راه ساده‌ای برای تولید محتوا ندارند. تولید محتوای مناسب نیازمند شناسایی روندهای جاری است تا به کمک آن به ارتقای توان برندسازی پرداخت.