سکوت مرگبار دولتمردان عربی در قبال غزه

گروه بین‌الملل: «هنوز نمی‌دانست که میکروفونش روشن است و بی‌‌آنکه مطلع باشد از اسرائیل و حملات هوایی این رژیم و کشته شدن غیرنظامیان انتقاد می‌کرد»، این بخشی از گاف جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا است که در پشت پرده از رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کند و در مقابل دوربین شبکه خبری فاکس نیوز از حماس. او هم‌اینک قصد دارد برای پیدا کردن راه حلی به مصر سفر کند و با رئیس‌جمهوری تازه مصر درخصوص آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کند. به گزارش «ایسنا»، او قرار است در این گفت‌وگو پیگیر برنامه صلح ۲۰۱۲ باشد که آمریکا به دنبال صلح بین رژیم اسرائیل و فلسطین بود. با این وجود هنوز در آمریکا حمایت بی‌چون‌وچرا از تل‌آویو وجود دارد که انتقاد برخی‌ها را بر انگیخته است. لیندسی گراهام، از جمهوری‌خواهان عضو کمیته نیروهای مسلح سنا یکی از کسانی است که چراغ سبز را به رژیم صهیونیستی داده است تا به بمباران خود علیه مردم غزه ادامه دهد. همزمان خالد مشعل پیش از دیدار با محمود عباس در دوحه به کویت سفر کرد و در جریان این سفر با امیر این کشور درخصوص تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه و تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حلی برای این بحران بحث کرد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌ الاوسط، صباح‌الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در دیدار با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که به طرح مصر برای برقراری آتش‌بس در غزه پایبند است.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که در این دیدار این سوال ازسوی مشعل مطرح شد که آیا کویت تصمیمی برای ارائه طرحی جهت حل بحران در غزه دارد یا خیر، کویت نیز به این سوال پاسخ منفی داد و تاکید کرد که به طرح مصر برای برقراری آتش‌بس پایبند است. امیر کویت مجددا از جامعه بین‌الملل خواست به مسوولیت‌های انسانی خود عمل و بر رژیم صهیونیستی جهت توقف حملات خود اعمال فشار کند و حمایت لازم را از مردم فلسطین به عمل آورد و از تلاش‌ها جهت برقراری صلح عادلانه و فراگیر حمایت کند. با این وجود برخی کارشناسان از کشورهای عربی نسبت به سکوتشان درقبال حملات اسرائیل به غزه انتقاد کردند. در این راستا اما برخی منابع اعلام کردند که کویت بر این باور است که مطرح ساختن طرح‌های زیاد درخصوص غزه می‌تواند مدت بحران را طولانی‌تر و تلاش‌های عربی را برای توقف حملات متوقف سازد. با این وجود آنکارا در قبال بحران خاورمیانه واکنش صریح‌تری نشان داده است. داووداوغلو، وزیرخارجه ترکیه درخصوص بحران غزه و خاورمیانه می‌گوید: ما هیچ وقت مسائل فلسطین یا غزه را رها نمی‌کنیم. شاید برخی بگویند که باید بی‌طرف بود، شاید برخی بگویند درگیر باتلاق خاورمیانه نباید شد، اما ما این محل‌ها را برادر و مکان‌هایی مقدس و مورداحترام می‌دانیم. او در پایان گفت: در ماه رمضان امسال، قلب‌ها برای سوریه، عراق و غزه می‌تپد. از سوی دیگر با بالا گرفتن درگیری‌ها در فلسطین اشغالی، شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد. یک شب بعد از شهادت ۱۰۰ فلسطینی که ۷۲ تن آنها تنها تلفات جنایت اسرائیل در منطقه شجاعیه بودند، شورای امنیت نشستی فوق‌العاده را درخصوص اوضاع نوار غزه برگزار کرد.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، شورای امنیت صبح دیروز (دوشنبه) نشستی فوق‌العاده را درخصوص اوضاع نوار غزه بنا به درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین اردن برگزار کرد.

اعضای شورای امنیت در نشست مذکور که دو ساعت به طول انجامید نسبت به افزایش تعداد قربانیان در نوار غزه ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف فوری خشونت‌ها شدند.این اعضا همچنین طرح آتش‌بس مصر را برای توقف خشونت‌ها در نوار غزه تایید کردند.

اعضای شورای امنیت خواهان احترام دو طرف به قوانین بین‌المللی درخصوص حمایت از غیرنظامیان شدند. همچنین شورای امنیت شب گذشته جلسات مشاوره‌ای فوق‌العاده غیررسمی را در پشت درهای بسته درباره غزه داشت.به گزارش دیپلمات‌ها در سازمان ملل پیش‌بینی نمی‌شود که جلسات شورای امنیت به موضع رسمی از سوی این شورا درخصوص اوضاع غزه منجر شود. جرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل پیش از آغاز نشست شورای امنیت اعلام کرد: ما می‌خواهیم بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل درخصوص سفرها و گفت‌وگوهایش در زمینه پایان دادن به خشونت‌ها در نوار غزه گزارشی به ما بدهد. وی تاکید کرد: نشست شورای امنیت اقدام مهمی برای صدور قطعنامه‌ این شورا جهت توقف خشونت‌ها در نوار غزه است.از سوی دیگر، ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل نیز کشته شدن ده‌ها تن از فلسطینی‌ها در منطقه شجاعیه توسط نیروهای رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و از شورای امنیت خواست تا به مسوولیت‌های خود در این زمینه و توقف این خشونت‌ها عمل کند.

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز اعلام کرد که اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. این در شرایطی است که وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در جریان حملات اسفناک رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه به غزه تعداد شهدا به ۸۷ تن رسید. به گزارش خبرنگار سایت النشره، به این ترتیب شمار شهدای فلسطین طی ۱۵ روز جنگ تا به لحظه تنظیم گزارش به ۵۱۵ تن رسیده و تعداد زخمی‌ها نیز به ۳۵۰۰ تن افزایش یافته است. به گفته خبرنگار سایت النشره، وزارت بهداشت در نوار غزه یکشنبه شب اعلام کرد که جسد ۱۱ فلسطینی دیگر که در حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه شجاعیه شهید شده بودند، بیرون کشیده شده‌اند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام کرد که کادر پزشکی پیکر ۱۱ فلسطینی دیگر را که در حملات رژیم صهیونیستی به منطقه شجاعیه به شهادت رسیده بودند، پیدا کرد و به این ترتیب تعداد شهدا در این منطقه به ۷۳ تن افزایش یافت و آمار مجروحان این حمله نیز به ۴۰۰ تن رسیده است. منابع امداد رسانی گزارش دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی آمبولانس‌ها را هنگامی که تلاش می‌کردند شهدا و مجروحان را از منطقه شجاعیه خارج کنند، هدف قرار دادند. در همین حال ابو احمد، سخنگوی گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در مصاحبه با الجزیره با بیان اینکه احتمالا تعداد شهدای منطقه شجاعیه از ۱۰۰ تن فراتر می‌رود، اعلام کرد که پیکر تعدادی از شهدا تکه‌تکه شده است. منابع خبری نیز اعلام کردند که کشتار دسته‌جمعی در منطقه شجاعیه در واکنش به هلاکت سربازان رژیم صهیونیستی و تلفات ارتش این رژیم انجام شده است. با این وجود حماس می‌گوید که یکی از افسران رژیم صهیونیستی را به اسارت گرفته است. خبرگزاری فلسطینی وفا نیز گزارش داد که بیش از ۱۰۰ فلسطینی در نوار غزه ظرف همان روز به شهادت رسیدند.

خبرنگار اسکای‌ نیوز گزارش داد که به دلیل پر شدن سردخانه‌ها از جسد، اجساد کودکان و زنان روی زمین در یکی از اتاق‌های بیمارستان افتاده بود. حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه باعث شده است که هزاران تن از ساکنان منطقه شجاعیه خانه‌های خود را ترک کنند و هزاران تن تاکنون از این منطقه خارج شده‌اند که برخی از آنها با پای پیاده و برخی دیگر در کامیون‌ها و خودروهای مملو از ساکنان شجاعیه، این منطقه را ترک کردند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درخصوص حمله به منطقه شجاعیه گفت: دو روز قبل پیام‌هایی به ساکنان این منطقه داده بودیم که برای حفظ جانشان این منطقه را ترک کنند. در همین حال وزارت بهداشت در نوار غزه در اشاره به بخشی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حمله‌ رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه یک فلسطینی به شهادت رسید و دو تن دیگر زخمی شدند. اشرف القدره در صفحه‌ خود در پایگاه ارتباط اجتماعی فیس‌بوک نوشت: در حملات رژیم صهیونیستی به رفح، رائد البردویل (۲۶ ساله) به شهادت رسید و دو تن دیگر زخمی شدند. در همین حال فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد پس از اینکه رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت شکست خورد، این رژیم درصدد تلافی‌جویی بی‌سابقه‌ای است. نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفته است که جنگ غزه طولانی خواهد بود. این مقام حماس اما تاکید کرد که این جنبش در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی آتش‌بس را نمی‌پذیرد و تسلیم نمی‌شود. یکشنبه شب نیز در حملات موشکی رژیم صهیونیستی که برجی مسکونی را در منطقه الرمال در مرکز غزه هدف قرار داد، هشت فلسطینی به شهادت رسیدند. خبرنگار الجزیره اما گزارش داد که برخی از شهدای این حمله کودکانی از یک خانواده بودند و ارتش رژیم صهیونیستی که از مقابله مقاومت دستپاچه شده است، سیاست حملات بی‌هدف و زمین سوخته را در پیش گرفته است. الجزیره همچنین گزارش داد که در مرزهای شرقی، شمالی و جنوبی نوار غزه، حملات توپخانه‌ای ظرف روز یکشنبه ادامه داشت متوقف نشد و این حملات به‌ویژه مناطق شجاعیه، التفاح و بیت‌ لاهیا در شمال و برج الدیک در جنوب را هدف قرار داد. نیروهای رژیم صهیونیستی نیز با گروه‌های مقاومت در جنوب درگیر هستند و نفوذ نیروهای رژیم صهیونیستی همچنان به‌ دلیل هراس آنها از کمین‌های اعضای مقاومت جزئی و ناچیز است. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اما مقر اداره اوقاف در شهر الزهره در مرکز نوار غزه را هدف قرار دادند. توپخانه رژیم صهیونیستی نیز مسجد جامع در اردوگاه البریج را هدف قرار داد. در همین حال صلیب سرخ اعلام کرد که اوضاع انسانی در غزه بسیار نابسامان است.