هدف قطب سوم، صادرات خودرو

مهندس اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور تصمیم آقای رئیس‌جمهور در مورد تشکیل قطب سوم خودروسازی بسیار جدی بوده و نظرشان این است که خودروسازان در یک فضای کاملا رقابتی فعالیت کنند تا کیفیت براساس رقابت اصلاح شود و قیمت‌ها نیز کاهش ‌یابد. در واقع نظر آقای رئیس‌جمهور این است که غیر از دو خودروساز بزرگ فعلی، یک خودروسازی دیگر نیز راه‌اندازی شود و بتواند هم در بعد صادرات و هم در بعد تامین نیاز داخل، فعالیت کند. با این وجود مکان تاسیس قطب سوم را نیز در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم با گرایش صادراتی، خودروسازی نیرومند ایجاد کنیم. در این بین قرار نیست دولت خود متولی «قطب سوم» باشد؛ چرا که این قطب توسط بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد و دولت نیز حمایت‌های لازم را در این مورد انجام خواهد داد. اکنون ما مذاکراتی با بخش خصوصی انجام دادیم و از آنها خواسته‌ایم با خودروسازان مختلف دنیا مذاکره کنند و نتایج را در اختیار دولت قرار دهند. دولت نیز به بهترین پیشنهاد پاسخ مثبت خواهد داد و حمایت‌های لازم نیز از آن صورت خواهد گرفت.

در این بین ما از فعالان بخش خصوصی خواسته‌ایم با خودروسازان اروپایی و آسیایی مذاکره کنند که در این راستا می‌توان به خودروسازان چینی و همچنین شرکت‌هایی مانند نیسان موتورز ژاپن و کیاموتورز کره اشاره کرد. بر این اساس از بین دیگر خودروسازان، اروپایی‌ها منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستند.

به هر حال آنها می‌خواهند مطمئن شوند که آیا اجازه سرمایه‌گذاری در ایران را خواهند داشت و آیا می‌توانند به آینده این سرمایه‌گذاری (با توجه به رابطه ایران و غرب)، اطمینان کنند. اما اهداف راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی مشخص است، یکی از اهداف مشخص ایجاد خودروسازی صادرات محور است، یعنی هم بخشی از نیاز بازار داخل تامین شود و هم محصولات این قطب قابل عرضه و رقابت در بازارهای جهانی باشد. بر این اساس قطب سوم خودروسازی قطعا سازماندهی متفاوتی در مقایسه با ایران خودرو و سایپا خواهد داشت، چون نگاه خودروسازان به بازار داخل معطوف شده، اما این قطب می‌خواهد شرکتی باشد با ظرفیت بین‌المللی و قدرت صادرات. بر این اساس اولین خواسته ما داشتن نگاه بین‌المللی و صادرات است، به نحوی که ۵۰ درصد خودروهای تولیدی توسط قطب سوم باید صادر شوند.

البته تامین بازار داخلی نیز دیگر خواسته دولت است، بدین معنی که قطب سوم باید نگاهی توامان به بازار داخل و خارج داشته باشد. موضوع دیگر اما ساخت داخل است، یعنی خودروساز خارجی باید تولید خود را با ۵۱ درصد ساخت داخل آغاز کند، منتها با رعایت معیارهای فنی. در واقع ساخت داخل نباید بهانه‌ای برای افت کیفیت به دست طرف خارجی بدهد، چون خودروهای تولیدی قرار است صادر نیز بشوند، بنابراین از نظر کیفی باید محصولاتی قابل قبول و قابل عرضه در بازارهای جهانی باشند.