بانک ملت، رتبه نخست بانک‌ها در ارزش بازار سهام

بیش از ۹۵ درصد صاحبان سهام بانک ملت دوشنبه گذشته در محل سالن اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گردهم آمدند تا پس از استماع گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت بورسی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۲ و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص دستور جلسات مجمع عمومی عادی سالانه تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. از مهمترین مصوبات این مجمع می‌توان به تقسیم ۳۳۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم این بانک اشاره کرد. سود محقق شده هر سهم بانک ملت برای سال مالی گذشته ۴۲۰ ریال بود که با رای مجمع، ۳۳۰ ریال آن تقسیم شد. به گفته محمدرضا ساروخانی، مدیرعامل و عضو موظف هیات مدیره بانک ملت، این مبلغ سود تقسیم شده برای سهامداران حقیقی دارای کمتر از یک میلیون سهم بلافاصله پس از پایان مجمع به حساب آنان واریز و سود سهام بقیه سهامداران نیز در مهلت قانونی به حساب آنها واریز خواهد شد.

در این مجمع همچنین، سازمان حسابرسی مجددا به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و روزنامه‌‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه‌های رسمی بانک برای سال ۱۳۹۳ انتخاب شدند. تعیین حقوق اعضای غیرموظف هیات مدیره و افزایش ۲۰ درصدی حقوق مدیرعامل و اعضای موظف هیات مدیره، همچنین تعیین پاداش هیات مدیره از دیگر مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت بود.

علی رضا لگزایی، رییس و عضو موظف هیات مدیره بانک ملت که ریاست این مجمع را بر عهده داشت در ابتدای این جلسه طی سخنانی به ویژگی‌های محیطی اقتصاد ایران در سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: سال گذشته برای نظام بانکی کشور، سال منحصر به فردی بود زیرا برخلاف ۱۲ سال گذشته دیگر جذب منابع از طریق رشد پایه پولی امکان‌پذیر نبود. وی در توضیح این مطلب گفت: از سال ۱۳۸۰ تا سال گذشته، عمده جذب منابع بانکی منبعث از رشد پایه پولی یعنی پول پرقدرت بانک مرکزی بود اما در سال ۹۲ با تغییر دولت، سیاست انقباضی به منظور مهار تورم در دستور کار قرار گرفت که گام نخست آن توقف رشد پایه پولی بود.

به گفته وی این اقدام به معنی خشک شدن سرچشمه نقدینگی بود به همین علت بانک‌هایی که با ریسک نقدینگی مواجه بودند رقابتی نفسگیر را برای جذب منابع با افزایش نرخ سود سپرده‌ها آغاز کردند و بقیه بانک‌ها را هم به دنبال خود کشاندند.

به گفته وی این اتفاق، قیمت پول را برای بانک‌ها افزایش داد و موجب کاهش حاشیه سود بانک‌ها شد. لگزایی افزود: بنابر نماگرهای اقتصادی درآمد در دسترس دولت در سال ۹۲ به قیمت ثابت تقریبا نصف سال ۱۳۸۱ شد. وی گفت: درآمد ۱۷ میلیارد دلاری دولت در سال ۸۱ در سال ۹۲ به ۲۴ میلیارد دلار رسید که به قیمت ثابت با محاسبه قدرت خرید سال ۸۱ کمتر از ۹ میلیارد دلار بوده است.

بنابر این کیک اقتصاد در این سال کوچک شد و آثار آن رکود بود که بانک‌ها بیشترین تاثیر را از آن گرفتند زیرا اقتصاد کشور ما بانک محور است. رییس هیات مدیره بانک ملت در عین حال خاطرنشان کرد که در سال ۹۲ با مدیریت حرفه‌ای، بانک ملت این مشکل را پشت سر گذاشت و عملکرد مناسبی را رقم زد.

گزارش مدیر عامل

در ادامه این جلسه محمدرضا ساروخانی، مدیرعامل بانک ملت طی گزارش مبسوطی، عملکرد هیات مدیره این بانک در سال ۱۳۹۲ را تشریح کرد: به گفته وی ارزش بازار سهام بانک ملت در چهار سال گذشته ۵/۷ برابر شده و بازده سهام این بانک در سال گذشته بیش از ۱۷۰ درصد بوده در حالی که بازده بورس در این سال ۱۰۸ درصد گزارش شده است.

ساروخانی، ارزش بازار سهام بانک ملت را در سال نخست خصوصی‌شدن ۱۳ هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در پایان سال ۱۳۹۲ این رقم به ۱۰۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک ملت موفقیت‌های این بانک را مرهون زحمات و تلاش‌های کارکنان متعصب، تلاشگر و دلسوز بانک ملت دانست و تاکید کرد: همچنین حمایت سهامداران و اعتماد مشتریان و استقبال آنان از خدمات و محصولات بانک، موجب این موفقیت‌ها بوده است.

۲۰ درصد سهام شناور

مدیرعامل بانک ملت خاطرنشان کرد: این بانک با ۲۰ درصد سهام شناور، بیشترین سهام شناور در بین بانک‌های بورسی را دارد اما به دلیل حمایت سهامداران، دامنه نوسان قیمت سهم بانک ملت محدود بوده است.

ساروخانی نیز سال ۹۲ را سال پرفراز و نشیبی برای نظام بانکی کشور دانست و افزود: بانک ملت تلاش کرد تا کمتر در مسابقه نرخ سود بانکی شرکت کند و مشتریان آن نیز به دلیل زیرساخت‌ها و استحکام خوب بانک، ترجیح دادند، سپرده خود را با سود کمتر در این بانک سپرده‌گذاری کنند.

نقدینگی مطلوب

مدیرعامل بانک ملت شرایط این بانک را از لحاظ نقدینگی در سال ۹۲ بسیار مطلوب ذکر کرد و افزود: این بانک با داشتن بیش از ۹۱۹ هزار میلیارد ریال منابع، از لحاظ کل منابع، رتبه نخست را در بین بانک‌های خصوصی کشور به خود اختصاص داده است. ساروخانی، مانده تسهیلات و مطالبات بانک ملت را نیز در سال گذشته حدود ۸۵۹ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: کل درآمد این بانک در سال مالی ۹۲ معادل ۱۲۶ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال و سود خالص آن ۱۶ هزار و ۷۹۲ میلیارد ریال بوده که ۴۲۰ ریال سود برای هر سهم را محقق کرده است.

وی متوسط رشد درآمدهای بانک در ۳ سال گذشته را ۲۹ درصد و متوسط رشد سه ساله درآمد غیرمشاع بانک را ۶/۴۷ درصد ذکر کرد. به گفته ساروخانی، متوسط رشد بدهی‌های بانک ملت ۲۶ درصد، رشد حقوق صاحبان سهام ۷/۱۵ درصد و رشد دارایی‌ها معادل ۴/۲۵ درصد بوده است.

مدیرعامل بانک ملت، حجم سپرده‌های ریالی این بانک را در پایان سال ۹۲ با ۲۰ درصد رشد حدود ۶۹۳ هزار میلیارد ریال و کل منابع ارز و ریال این بانک را با ۲/۲۱ درصد رشد حدود ۹۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: مانده تعهدات ضمانت‌نامه‌های صادره این بانک به بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد ریال می‌رسد که ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی حجم تسهیلات اعطایی بانک ملت در سال ۹۲ را ۵۳۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

سهم بازار

ساروخانی سهم بانک ملت از کل منابع نظام بانکی را ۷/۱۸ درصد و سهم این بانک از کل مصارف را ۹/۱۶ درصد ذکر کرد و یادآور شد: بانک ملت ۴/۱۱ درصد شعب و ۴/۱۳ درصد کارکنان شبکه بانکی کشور را در اختیار دارد.

به گفته وی سهامداران بورس استقبال قابل توجهی از سهام بانک ملت کرده‌اند که حجم بالای تراکنش‌های انجام شده بر روی سهام این بانک در بازار سرمایه نشان‌دهنده این امر است.

وی همچنین به افزایش استقبال مردم از خدمات الکترونیک بانک ملت اشاره کرد و افزود: شمار مشتریان همراه بانک ملت با ۸۷ درصد رشد به ۳ میلیون نفر، تعداد مشتریان بانکداری اینترنتی با ۲۳ درصد رشد به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر و تعداد مشتریان تلفن بانک با ۲۳ درصد رشد به بیش از ۸۶۷ هزار نفر افزایش یافته ضمن اینکه تعداد کارتخوان‌های فروشگاهی بانک ملت نیز با ۱۹ درصد رشد به ۶۲۰ هزار دستگاه در پایان سال ۹۲ رسیده است.

ساروخانی رشد تعداد تراکنش‌ کارتخوان‌های بانک ملت را ۲۲۸ درصد و رشد مبلغ تراکنش‌های این دستگاه‌ها را ۳۲ درصد اعلام کرد و افزود: بانک ملت از لحاظ مبلغ تراکنش‌ها، رتبه نخست نظام بانکی کشور را به خود اختصاص داده است.

دستاوردهای بانک ملت

مدیرعامل بانک ملت احداث و تجهیز سایت‌های پشتیبان، استقرار کامل سوییچ بومی بانک، تدوین و پیاده‌سازی خدمات کد بانک (#۷۱۲*) تدوین و پیاده‌سازی سامانه جامع اهلیت و ظرفیت سنجی اعتباری مشتریان، تدوین و پیاده‌سازی سامانه رتبه‌بندی اعتباری مشتریان و تدوین فرآیند اعطای تسهیلات صادراتی از محل صندوق توسعه ملی را از جمله اقدامات بانک ملت در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: دریافت رای قطعی دادگاه عالی انگلستان مبنی بر لغو تحریم‌ها علیه بانک ملت، رتبه نخست نظام بانکی به لحاظ تعداد کارت و کارتخوان، رتبه نخست بانک‌هادر بین شرکت‌های برتر ایران، رتبه نخست بانک‌ها در ارزش بازار سهام، رتبه نخست در جذب سپرده‌های شبکه بانکی، تدوین و پیاده‌سازی سامانه‌های مبارزه با پولشویی و کشف تقلب از جمله دستاوردهای این بانک در سال ۱۳۹۲ بوده است.

برنامه‌های آتی بانک

مدیرعامل بانک ملت در پایان گزارش خود به مجمع عمومی عادی سالانه این بانک از تکمیل و پیاده‌سازی بانکداری جامع، تدوین و پیاده‌سازی سامانه تسهیلات اینترنتی با عنوان «تام»، ایجاد خزانه‌داری نوین، پیگیری وصول مطالبات از دولت، اتمام پیاده‌سازی کربنکینگ ارزی و مولدسازی دارایی‌های غیرمولد به عنوان بخشی از برنامه‌های آتی بانک نام برد.

بانک ملت، رتبه نخست بانک‌ها در ارزش بازار سهام

بانک ملت، رتبه نخست بانک‌ها در ارزش بازار سهام

بانک ملت، رتبه نخست بانک‌ها در ارزش بازار سهام