منیره نظامیوند: طی هفته گذشته اوضاع برای سه شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد در آمریکا؛ فولاد ایالات‌متحده (NYSE: X)، فولاد ای.کی (NYSE: AKS)و فولاد دینامیکز (NASDAQ: STLD) کمی سخت شد. در واقع در سطحی گسترده‌تر تمام صنعت فولاد ایالات‌متحده، به‌دلیل انتشار مجموعه‌ای از اخبار مربوط به تغییرات در میزان تعرفه‌های واردات، دستخوش نوسان شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از سی ان ان؛ خبر منتشره در قالب تصمیم وزارت بازرگانی مبنی بر اتخاذ تعرفه سنگین واردات برای برخی شرکت‌های فولادی که اقدام به واردات فولاد از کره می‌کنند، بود. گفته شده این تصمیم به دنبال این ادعا که برخی شرکت‌های کره اقدام به فروش لوله‌های فولادی ارزان‌قیمت به بازار فولاد ایالات‌متحده کرده‌اند، اتخاذ شد. طی دهه گذشته میلادی، تولید فولاد در سراسر آسیا به‌ویژه در چین، به دنبال افزایش حاشیه سود حاصل از صادرات محصولات فولادی به بازارهای ایالات‌متحده، بسیار سودآور بوده است. این موج هجوم صادرات فولاد کم هزینه به آمریکا اما ضربه‌های سختی به صنعت فولاد ایالات‌متحده وارد ساخته و شرکت‌های فعال در این زمینه را وادار کرده تا با تلاش بی‌وقفه، درصدد توجیه سیاست‌گذاران برای اتخاذ تصمیمات جدید باشند.

در نهایت، در سال ۲۰۱۰، سیاست‌گذاران اقدام به وضع عوارض واردات برای فولاد چین کردند که این حرکت به منزله یک پیروزی برای صنعت فولاد آمریکا بود. با این حال، واردات به این کشور با وجود تغییرات در سیاست‌های سایر تولیدکنندگان آسیایی به‌طور کامل متوقف نشد.

در سال ۲۰۱۳؛ تولید فولاد خام جهان با ۵/۳ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۲ به ۱۶۰۷ میلیون تن رسید. در این میان تولید فولاد خام در آمریکای شمالی با ۹/۱ درصد کاهش به ۳/۱۱۹ میلیون تن رسید. از این میزان ۸۷ میلیون تن مربوط به ایالات‌متحده آمریکا است که با ۲ درصد کاهش حجم تولید نسبت به سال ۲۰۱۲ روبه رو شده است. بخش اعظم این رشد مربوط به تولید فولاد در آسیا و خاورمیانه بوده و این درحالی است که تولید فولاد خام در سایر نقاط جهان طی سال ۲۰۱۳ در مقایسه با سال ماقبل روند کاهشی داشته است. تولید فولاد خام کشور چین در سال مذکور با رشد ۵/۷ درصدی به رقم ۷۷۹ میلیون تن افزایش یافت. سهم این کشور از تولید جهانی فولاد خام از ۷/۴۶ درصد در سال ۲۰۱۲ با ۸/۱درصد رشد به ۵/۴۸ درصد در سال ۲۰۱۳ رسیده است. با توجه به اطلاعات و آمار منتشره از سوی وزارت بازرگانی ایالات‌متحده، کره‌جنوبی در سال ۲۰۱۳ رقمی در حدود ۸۹۴ هزار و ۳۰۰ تن لوله‌های فولادی را در بازار ایالات‌متحده به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار دامپینگ کرده است. در مدت مشابه، هفت صادرکننده دیگر رقمی در حدود ۶۳۰ میلیون دلار از باقی لوله‌های فولادی را در بازار ایالات‌متحده دامپینگ کرده‌اند. «دامپینگ» اصطلاحی است برای صادرات کالاها که در بازار مقصد کمتر از ارزش منصفانه خود فروخته می‌شوند.

بر‌اساس گزارش‌های موجود، وزارت بازرگانی ایالات‌متحده برای مبارزه با آزادسازی فولاد، در ۱۱ جولای اعلام کرد که تعرفه واردات برای هشت تولیدکننده فولاد از ۸۹/۹ درصد به ۷۵/۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. آنچه محتمل به نظر می‌رسد این است که کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده این وضعیت را دائمی باقی بگذارد.

به عقیده کارشناسان این تعرفه‌ها، می‌تواند برای صنعت فولاد ایالات‌متحده آمریکا خبر خوبی باشد. فولاد ایالات‌متحده در حال حاضر به‌دلیل قیمت‌گذاری ضعیف مجبور به تعطیل کردن جریان تولید برخی از محصولات لوله فولادی است تا ظرفیت تولید خود را به تعادل برساند. این حکم باید اثر قابل توجهی روی تولیدات فولاد ایالات‌متحده و بهبود آنها داشته باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» تحلیلگران

وال استریت تخمین می‌زنند که شکاف بین قیمت وارداتی و هزینه‌های داخلی ساخت لوله‌های فولادی در حدود ۲۰۰ دلار در هر تن است که پس از اعمال تغییرات در تعرفه‌های وارداتی، این فاصله باید به ۶۵ تا ۱۲۰ دلار در هر تن کاهش یابد.

یکی از درها باز می‌شود، یکی دیگر بسته!

با این وجود اما درحالی‌که تغییرات تعرفه‌های فولاد کره‌جنوبی، خبر خوبی برای این صنعت بود، اما چند روز بعد سرمایه‌گذاران با خبر بدی مواجه شدند. سازمان تجارت جهانی (WTO)ایالات‌متحده را برای قرار دادن تعرفه روی واردات محصولات فولاد چین و هند مواخذه کرد.

WTO حکم داده که ایالات‌متحده برای محافظت از تولیدکنندگان داخلی فولاد خود با قرار دادن تعرفه‌های سنگین برای کارخانه‌های تولید فولاد هندی و چینی؛ مرتکب عملی غیرقانونی شده است. در حکم WTO؛ پیچیدگی‌ها و ابهامات بسیاری وجود داشت که برخی از آنها مورد تایید قرار گرفت و برخی نیز رد شد. در پایان، ایالات‌متحده آمریکا به عنوان ناقض قوانین سازمان تجارت جهانی شناخته و به اصلاح عملکرد نادرست خود محکوم شد. آمریکا گفته است که در حال بررسی گزینه‌های خود است. به گفته کارشناسان، هفته گذشته یکی از ایام پر‌حاشیه برای صنعت فولاد آمریکا بود. از یک طرف، دامپینگ کره‌جنوبی دچار روندی کند شد و از طرف دیگر، روشن نیست که سیاست‌های حمایتی ایالات‌متحده در مورد تعرفه فولاد قانونی است یا خیر و اینکه در‌نهایت امکان برداشته شدن آنها چقدر خواهد بود. اما آنچه قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد این است که چند ماه آینده، ایام پرحادثه‌ای برای صنعت فولاد خواهد بود.