افشای قراردادها  کار قشنگی نیست

رضا خدادادی : تصمیم به خصوصی‌سازی ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال مربوط به امروز و دیروز نیست. سال‌های سال است که در دولت‌های مختلف صحبت‌ از واگذاری این ۲ باشگاه محبوب پایتخت که اتفاقا پرهزینه هم هستند بوده است. آخرین اتفاق و تصمیم برای این پروسه سخت و پیچیده هفته گذشته در جلسه هیات دولت گرفته شد و وزیر اقتصاد از تشکیل کارگروهی تخصصی در این وزارتخانه برای نهایی شدن پروسه این انتقال خبر داد. اتفاقی که در مورد به نتیجه رسیدن آن به واسطه بدهی‌های فراوان این ۲ باشگاه و حساسیت‌های مردمی به روی آنها تردیدهای جدی وجود دارد. همین نکته بهانه‌ای برای گفت‌وگو با کامران صاحب‌پناه، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال شد. آقای صاحب‌پناه ماموریت واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به وزارت اقتصاد محول شد، اما خوش‌بینی چندانی در مورد آن وجود ندارد.

ببینید فرآیند خصوصی‌سازی در مسائل اقتصادی از نقطه صفر حرکت می‌کند و مطابق یک برد حرکتی مشخص جلو می‌رود، اما پدیده‌های ورزشی پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارند و پارامترهای مختلفی در آنها مطرح است. مثلا این ۲ باشگاه بدهی‌های فراوانی دارند که به افراد حقیقی و حقوقی است. بخشی از این بدهی‌ها هم مالیاتی است، آن هم به دولت. باید مسائل مالی باشگاه‌ها به دقت بررسی و تراز هم مشخص شود. همه چیز شفاف شود تا امکان واگذاری باشد. حتما در جلسه هیات دولت هم به این مسائل دقت شده که چنین تصمیمی گرفته‌اند.

به‌نظر شما الگوی این واگذاری چگونه خواهد بود؟ اصلا با توجه به بدهی‌های موجود ممکن است؟

ببینید من احتمال می‌دهم که در حال حاضر انجام کار به‌صورت تئوری در حال بررسی است. در صنعت خودرو می‌گویند اگر شرکتی بدهکار نباشد موفق نیست، اما در ورزش فرق می‌کند. ما با بدهی انباشته مالیاتی فراوانی مواجه هستیم که خود وزارت اقتصاد می‌تواند معافیت‌هایی در مورد آن در نظر بگیرد تا حداقل این ۲ باشگاه به نقطه صفر نزدیک شوند و امکان واگذاری باشد، اما من دقیقا نمی‌توانم اظهارنظر کنم که شکل کار چگونه باشد. قاعدتا باید وارد بورس یا فرابورس شوند، اما شرکت‌هایی می‌توانند وارد بورس شوند که تراز آنها در سه سال آخر سوددهی را نشان دهد. قطعا این دو باشگاه چنین ویژگی ندارند اما باید توجه کرد که برند آنها به خاطر علاقه مردم به ایشان و توجه رسانه‌ها بسیار ارزشمند است و مسوولان هم باید به این نکته در واگذاری توجه کنند.

اما خریدار یا اسپانسر در چنین شرایطی فقط به خاطر نام یک برند جلو نمی‌آید. همین حالا هم اسپانسرهایی که آمده‌اند قطعا با جدی شدن بحث واگذاری احساس خطر خواهند کرد.

ببینید اگر همین اسپانسرها برای هر دو باشگاه جلو آمده‌اند و هزینه می‌کنند؛ یعنی این علاقه به سرمایه‌گذاری وجود دارد و نباید نگران بود. این برندها باارزش هستند، اما در مورد اینکه دقیقا چقدر قیمت دارند باید کار کارشناسی کرد. آنها به‌نظرم نباید هم احساس خطر کنند چون قراردادی که ما داریم یک ساله است مگر اینکه وسط فصل کار واگذاری نهایی شود که آن را هم بعید می‌دانم، چون این پروسه زمان‌بر است.

چقدر زمان‌بر؟

ببینید چون کار خود من ساختمان است از آن مثال می‌زنم. اگر شما می‌خواهید یک برج را زودتر تمام کنید باید چند گروه در آن کار کنند تا همزمان کار جلو برود و ساختمان تمام شود. برای واگذاری این دو باشگاه هم باید چند گروه تخصصی همزمان کار کنند تا به نتیجه برسند. دولت هم فکر کرده که وارد عمل شده است، می‌گویند اول چاله را بکن بعد مناره را جابه‌جا کن!

جدا از بحث اقتصادی، بحث سیاسی هم مطرح است. مسوولان حاضر نیستند این دو باشگاه حساس را به فرد واگذار کنند.

ببینید شما از بعد اقتصادی سوالی کردید و من پاسخگو بودم، اما در بعد سیاسی یا امنیتی من دیدگاه خاصی ندارم من به این دو باشگاه نگاه ملی دارم چون آنها علاقه مردم را دارند و مردمی هستند تا سیاسی. به نظرم اگر ورزشی و ملی به ماجرا نگاه شود امکان این واگذاری راحت‌تر خواهد بود.

اسپانسری که امروز هزینه‌های باشگاه استقلال را می‌دهد به تکالیف خود عمل کرده است؟

از نظر من بله. اما بیشتر مدیرعامل باشگاه درگیر مسائل اجرایی است. اما خوب عمل کرده‌اند که خروجی آن بسته شدن یک تیم قدرتمند و موفقیت در فصل نقل و انتقالات بوده است.

همین موفقیت این شائبه را به وجود آورد که استقلال سقف بودجه ۱۵ میلیارد تومان را رعایت نکرده است. شما بازیکنی مثل آندو تیموریان را حفظ کردید که سال گذشته ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول گرفته است. قطعا مجموع قیمت بازیکنان شما از ۱۵ میلیارد بالا می‌زند.

اینها گمانه‌زنی است. در مورد خیلی از افراد رقم نجومی مطرح شده اما وقتی قراردادشان افشا شده مشخص شده است که آنقدرها هم دریافتی او نبوده است. یا ۶۰ درصد آن رقم حقیقت داشته است. ما تمام سعی خود را کرده‌ایم تا در قالب همان ۱۵ میلیارد تومان حرکت کنیم و تیم خود را ببندیم. حالا ممکن است یک بازیکن یک میلیارد تومان گرفته باشد و یک بازیکن دیگر ۲۰۰ میلیون تومان. شما مطمئن باشید نه من و نه دیگر همکارانم در هیات مدیره استقلال زیر بار قراردادهای سنگین و چند میلیاردی نخواهیم رفت.

از تیمی که بسته‌اید توقع قهرمانی دارید؟

آنچه کادر فنی خواسته بود تا ۹۹ درصد محقق شد. حالا این گوی و این میدان. باید خودشان را نشان بدهند. در همین جام شهدا مقابل ملوان هم دیدید که جوانان ما تیم اصلی ملوان را شکست دادند پس اینکه توقع نتیجه داشته باشیم توقع عجیبی نیست.

سازمان لیگ خواسته باشگاه‌ها قراردادشان را افشا کنند.

به نظر من کار قشنگی نیست؛ این قرارداد محرمانه بین طرفین بسته می‌شود و صحیح نیست که ما آن را اعلام کنیم اما اگر از طرف سازمان یک دستوری اعلام شده و تکلیف شود ما هم گردن می‌گذاریم و قراردادها را اعلام می‌کنیم تا همه در جریان رقم‌ها قرار بگیرند.