گروه دیپلماسی: غیرقابل پیش‌بینی بودن تحولات سیاسی در منطقه خاورمیانه موجب شده است تا هر ازچندگاهی شاهد ائتلاف‌ها و دسته‌بندی‌های جدید میان دولت‌ها باشیم و دوستان دیروز به دشمنان امروز و بالعکس تبدیل شوند. از سال ۲۰۱۱ که بهار عربی اوضاع را به هم ریخت و حکومت‌ها و ائتلاف‌ها تغییر کردند و کشمکش بین محورها تشدید شد، روابط حماس با نظام سوریه قطع و با ایران نیز سرد شد. جنبش حماس که قدرت‌گیری خود را مدیون جریان مقاومت به رهبری ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان می‌دانست، بر موج تحولات عربی سوار شد و به‌همراه مصر، قطر و ترکیه و تحت پوشش جنبش اخوان‌المسلمین، خبر از محور جدیدی در منطقه خاورمیانه داد. خروج دفتر حماس از دمشق و انتقال به دوحه، حمایت حماس از درگیری‌ها در سوریه و حضور در کمپین اخوان در ترکیه باعث شد تا عملا حماس درصدد عملیاتی ساختن ایده‌های خود در بلوای تحولات عربی باشد. سقوط محمد مرسی رئیس‌جمهور اخوانی مصر، بحران سیاسی در ترکیه و چرخش تمرکز این کشور بر مسائل داخلی، شماتت قطر از سوی شورای همکاری خلیج‌فارس به دلیل حمایت از جریان اخوان و تغییر معادلات میدانی در جبهه سوریه باعث شد تا عملا تشکیل محور جدید و مورد نظر حماس در نطفه خفه شود و رهبران حماس مجبور به تغییر در تاکتیک‌های خود و واقعیت‌های موجود باشند. بنابراین تحولات جدید موجب شد حماس اندک اندک به سمت ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ایران پیش برود و طرفین به بازسازی پل‌های ارتباطی خود بپردازند، تا جایی که در روزهای اخیر پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک منبع آگاه از سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به به تهران خبر دهد.

به گزارش «ایسنا»، یک منبع ایرانی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «انتظار می‌رود خالد مشعل به زودی به تهران سفر کند، سفری که در سال جاری چندین بار به تعویق افتاده است.» این منبع ایرانی افزود: «انتظار دارم مشعل جهت دریافت تبریک پیروزی غزه یا تجدید حمایت ایران به زودی به تهران سفر کند.» او همچنین گفت: «خالد مشعل از سوی ایرانی‌ها به گرمی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.» المانیتور گزارش داد که این سفر می‌تواند به تقویت روابط میان حماس، ایران و حزب‌الله کمک کند.

همچنین یک مقام حماس در غزه به المانیتور گفت که حماس به دنبال تجدید روابط با ایران و حزب‌الله نیست؛ چون آنها هم‌اکنون هم‌پیمانان ما هستند و ما سال‌ها است که با آنها همکاری و هماهنگی داریم.

در همین ارتباط نماینده جنبش حماس در تهران نیز گفت که مانعی برای انجام سفر مشعل به ایران وجود ندارد. خالد قدومی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران طی روزهای آینده گفت: «آنچه ما دراین باره شنیدیم آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام شده است. همچنین همان‌طور که قبلا هم گفته شد چیزی که مانع از انجام این سفر شود هم وجود ندارد.» او در پاسخ به این سوال که با توجه به تلاش ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، آیا این انتظار وجود دارد که هماهنگی‌های لازم برای ارسال این کالاها صورت گیرد؟ افزود: «از زمان شروع بحران در غزه و تقریبا از روز سوم یا چهارم برادران ایرانی با ما در تماس بودند و از ما خواستند تا نیازهای پزشکی‌ میدانی‌مان را به آنها اعلام کنیم که ما از طریق استعلام از وزارت بهداشت فلسطین این لیست را به آنها اعلام کردیم و طی دیدار با وزیر بهداشت و همچنین مسوولان هلال‌احمر ایران به بررسی اوضاع میدانی غزه پرداختیم. در واقع مساله به طرف ایرانی مرتبط نمی‌شود. دوستان‌مان در ایران منتظر رفع موانع موجود در مصر هستند.»

طی هفته‌های اخیر غزه مورد تجاوز حملات هوایی رژیم صهیونیستی بوده است. در نتیجه این حملات تاکنون بیش از ۱۰۰۰ تن از مردم عادی کشته و بسیاری زخمی شده‌اند. ایران از همان آغاز بحران در غزه، با اتخاذ رویکردی فعال در تلاش بوده تا ضمن آشکار کردن تجاوزات غیرانسانی صهیونیست‌ها، به ارسال کمک‌های غذایی و دارویی و همچنین انجام سفرهای منطقه‌ای بپردازد. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنان بامداد دیروز به بیروت سفر کرد. عبداللهیان صبح دیروز با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر حمایت قاطع ایران از مقاومت مردم مظلوم فلسطین در برابر تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی، افزود: «براساس اطلاعات موجود، مقاومت تاکنون تنها بخش اندکی از ذخایر موشکی و مهمات خود را مورد استفاده قرار داده و در صورتی که رژیم صهیونیستی دست از حملات وحشیانه خود به غزه و محاصره آن برندارد، شکست سختی در انتظار آن رژیم خواهد بود.»