گروه خبر: هر چند قرار بود سوال از وزرا با تشکیل کمیته‌های تخصصی میان دولت و مجلس کاهش پیدا کند، اما طرح پرسش‌های پی در پی از وزرا همچنان ادامه دارد. حجم این سوال‌ها به قدری زیاد است که به گفته مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری از مرز ۸۰۰ سوال هم گذشته است. بر این اساس به گزارش خبرآنلاین، وزرای اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت تاکنون بیشترین سوال‌ها را در میان وزرا به خود اختصاص داده‌اند. پس از آنها البته وزرای اطلاعات و امور خارجه قرار دارند که سوال از آنها را تندترین منتقدان دولت در این مدت امضا کرده‌اند. البته وزرای دیگر نیز از سوال‌های نمایندگان در امان نمانده‌اند. وزرای نیرو و راه و شهرسازی و ارتباطات نیز از دیگر وزرایی هستند که در تیررس سوال نمایندگان مجلس قرار داشته‌اند. در این میان وزرای دفاع، ورزش و جوانان و بهداشت ازجمله وزرایی بوده‌اند که نمایندگان سوالی درمورد نحوه عملکردشان در یک سال گذشته نداشته‌اند.

در گزارش معاونت نظارت مجلس که ۲۰خرداد ماه امسال منتشر شد، درخصوص شیوه نظارت مجلس بر دولت، آمده بود: ۶۳۸ سوال از وزیران دولت یازدهم ظرف ۹ ماه آغاز به کار دولت طرح شده بود. از این رقم پرونده ۱۹۱ سوال قبل از رسیدن به صحن مجلس مختومه شده (۱۳۰ انصراف، ۲۴ مورد اقناع و ۳۷ مورد هنگام تعویض دولت دهم با یازدهم با تصمیم هیات رئیسه لغو شد.) همچنین ۱۴ سوال با درخواست نماینده سوال‌کننده به حالت تعلیق و مابقی سوالات در مراحل رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی تا زمان انتشار گزارش معاونت مجلس درآمد. شاید ازهمین‌رو روز گذشته مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه تعداد سوالات تقدیمی زیاد است و از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون از مرز ۸۰۰ سوال گذشته است، تاکید کرد که تلاش همکاران ما در معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری و دیگر معاونت‌های پارلمانی دستگاه‌ها و کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس این است که سعی کنیم با حضور وزرا در کمیسیون‌ها و ارائه پاسخ‌های مناسب، از حجم سوالات کاسته شود و وقت جلسات علنی مجلس شورای اسلامی کمتر گرفته شود.

پیش‌تر نیز در اردیبهشت‌ماه حسین گروسی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس از کاهش طرح سوال از وزرا در مجلس خبر داده و گفته بود که براساس طرح مجلس بنا شده که نمایندگان در جلسات مشترک با دولت سوال‌های تخصصی خود را مطرح کنند. با این حال سوال از وزرا و ارائه کارت زرد به آنها همچنان ادامه دارد، امری که نشان می‌دهد تعاملی که قرار بود بین نمایندگان و وزرا به وجود بیاید محقق نشده است و از این رو تاکنون وزرای اقتصاد، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، آموزش و پرورش و صنعت و معدن و تجارت از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفته‌اند. مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری همچنین دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» ازتقدیم اصلاحیه قانون مدیریت خدمات کشوری در مهلت مقرر خبر داد.