دعوت به سرمایه‌گذاری در کردستان

دنیــای اقتصــاد، سننـدج، فرزاد نویدی: سرمایه‌گذاری، اشتغال و بیکاری واژه‌های آشنایی هستند که هر روز از تریبون‌های مختلف می‌شنویم، سرمایه‌گذاری، راهکار ایجاد شغل و رفع بیکاری است و بوروکراسی اداری نیز مانع بزرگی بر سر راه جذب سرمایه‌گذاری است که باید برطرف شود، اما گویا آهن‌ربای جذب سرمایه‌گذاری در کردستان توان جذب سرمایه‌‌ها را ندارد. «فراری دادن سرمایه‌گذاران» واژه‌ای است که برخی از سرمایه‌گذاران در جلسات استان مطرح می‌کنند درحالی‌که اغلب مسوولان استان از کارشناسان اداره‌ها و سازمان‌ها خواسته‌اند سرمایه‌گذار جذب کنند نه اینکه آنان را فراری دهند. برخی از افراد از سرمایه‌گذاری در استان کردستان نگرانی دارند و دلیل آن را بوروکراسی اداری می‌دانند درحالی‌که کردستان یکی از استان‌های امن کشور است و استاندار کردستان نیز در مدت حضور خود در استان، همواره رفع بیکاری و ایجاد اشتغال و از بین بردن بوروکراسی اداری را اولویت‌های خود اعلام کرده است.

استاندار کردستان بارها اعلام کرده که در قوانین راهکاری برای حمایت از سرمایه‌گذاران پیدا کنید و قوانین را به‌منظور توسعه کردستان تفسیر کنید.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان چندی پیش در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در سنندج گفت: هرکس مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان شود خائن به مردم کردستان و توسعه کشور است، بدون کمک بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری، توسعه استان محقق نمی‌شود.

براساس این گزارش، در هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان کردستان نیز که با حضور استاندار و به‌منظور بررسی موانع و مشکلات بر سر راه سرمایه‌گذاری در استان تشکیل شد، اعضای بخش خصوصی بر فراهم کردن بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاری در استان تاکید کردند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی استان کردستان در این جلسه به موانع سرمایه‌گذاری در کردستان اشاره کرد و گفت: جزیره‌ای برخورد کردن سازمان‌ها، از مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری در استان است. پرویز رعدی با اشاره به اینکه در اتاق بازرگانی استان ۱۰ بند را به عنوان موانع سرمایه‌گذاری تدوین کرده‌ایم، افزود: انتظار داریم مسوولان استان این موانع را برطرف کنند و زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

وی خواستار به حداقل رساندن فرآیندهای صدور مجوز، ایجاد سایت اطلاع‌رسانی برای جذب سرمایه‌گذار و اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب و به موقع به آنان در مورد زمینه‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد بانک اطلاعاتی در ارتباط با سرمایه‌گذاران و آموزش کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری شد.

وی فعال کردن پنجره واحد سرمایه‌گذاری را مورد تاکید قرار داد و از مسوولان استان خواست این پنجره را در شهرستان‌ها نیز فعال کنند.

دیگر عضو اتاق بازرگانی کردستان نیز سرمایه‌گذاری را یکی از نیازهای جدی کردستان دانست و گفت: بخش خصوصی و دولت باید راهکاری برای جذب سرمایه‌گذار پیدا کنند.

اکبر عطری توقع بخش خصوصی از شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت را همفکری و مشورت به‌منظور رفع موانع بر سر راه جذب سرمایه‌گذاری دانست و گفت: استان کردستان عقب مانده است و نیاز به سرمایه‌گذاری در جهت توسعه دارد. وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از این بندها حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی کردستان نیز در این جلسه ایجاد شغل را دغدغه مسوولان و بخش خصوصی استان دانست و گفت: به‌منظور ایجاد کارآفرینی در استان تلاش می‌کنیم. محمدسعید نقشی‌زادیان از دولت خواست بخش خصوصی را از نظر مادی و معنوی مورد حمایت قرار دهد تا بتواند در حوزه اقتصادی به ایفای نقش بپردازد.

وی بر رفع موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری در استان تاکید کرد و گفت: باید بسترهای لازم برای جذب سرمایه‌گذاری در استان فراهم شود.

به گفته وی در جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت در نظر داریم با ایجاد فرصت‌های شغلی برنامه‌ریزی کنیم و از مسوولان می‌خواهیم ما را یاری دهند.

عضو هیات‌مدیره اتاق تعاون کردستان نیز در این جلسه بر رفع موانع سرمایه‌گذاری در کردستان تاکید کرد و گفت: مسائل روزمره بخش دولتی مانع اصلی جذب سرمایه‌گذاری در کردستان است.

کیومرث احمدی افزود: بخش خصوصی استان کردستان ضعیف است. تا این بخش مورد حمایت قرار نگیرد و تقویت نشود استان توسعه نمی‌یابد و شاهد ایجاد شغل و رفع بیکاری نخواهیم بود.

حاجی عباسی، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های دولتی کردستان نیز در این جلسه به مشکلات بانک‌ها و اهلیت نداشتن سرمایه‌گذاران در استان به عنوان معضلاتی اشاره کرد و گفت: برخی افراد واقعا سرمایه‌گذار نبودند و به روند کار آشنایی نداشتند و به این دلیل ورشکست شدند و مشکلات فراوانی برای سیستم بانکی و استان درست کرده‌اند. استاندار کردستان نیز در این جلسه خواستار توجه دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه سرمایه‌گذاری به اهلیت سرمایه‌گذاران شد و گفت: برخی اهلیت سرمایه‌گذاری ندارند و این کاره نیستند.

زاهدی گفت: برخی افراد که اهلیت سرمایه‌گذاری ندارند اگر سرمایه‌گذاری کنند، هم برای خود و هم برای استان مشکلاتی به‌وجود می‌آورند، اهلیت یک فرد برای سرمایه‌گذار در ابتدا باید تایید شود و بعد تسهیلات و حمایت‌ها از وی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات در حوزه سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار نیاز به مجوزهای قانونی دولت یا تصویب قانون در مجلس دارد، گفت: اعضای شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت باید ارائه راهکار دهند تا به مرکز پیشنهاد دهیم. استاندار کردستان با اشاره به اینکه تعدادی از واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل استان با سرمایه کمی راه‌اندازی می‌شوند، گفت: بانک‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط باید احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی با قدردانی از فعال کردن پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان گفت: فعالیت این پنجره باید به صورت الکترونیکی باشد تا سرمایه‌گذاران به راحتی و سهولت بتوانند طرح‌های خود را بدون مراجعه حضوری به ستاد سرمایه‌گذاری استان ارسال کنند. نماینده شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضعیف بودن مشوق‌های بخش خصوصی در استان را یکی از موانع بر سر راه جذب سرمایه‌گذاری دانست و گفت: سرمایه‌گذارانی می‌خواستند در استان سرمایه‌گذاری کنند اما با برخورد بد کارشناسان سازمان‌های ذی‌ربط مواجه شده‌اند و دیگر برنگشته‌اند که این نگاه‌ها و برخوردها با سرمایه‌گذاران در ادارات استان باید تغییر کند.

سالار مرادی افزود: بخش خصوصی دغدغه‌های فراوانی دارند که باید مسوولان دستگاه‌های اجرایی به‌منظور رفع این دغدغه‌ها تلاش کنند.

وی بر حفظ کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی موجود در استان تاکید کرد و گفت: تا این واحدها احیا نشده‌اند نباید کارخانه جدید احداث شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد آمار بیکاری کشور، متعلق به کارخانه‌های تعطیل شده است، افزود: اگر این واحدها احیا شوند بخشی از مشکلات بیکاری در کشور حل می‌شود.

وی تنها راه ایجاد شغل و رفع بیکاری را جذب سرمایه‌گذاری دانست و گفت: باید بسترهای لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرد.

مرادی در ادامه به سفر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری به کردستان اشاره کرد و گفت: در این سفر، اعتباری چهار هزار میلیارد تومانی به استان کردستان اختصاص یافت که رقم بسیار خوبی است و می‌تواند استان را متحول کند.

امید است آهن‌ربای جذب سرمایه‌گذاری در کردستان آنقدر قوی شود که بتواند سرمایه‌های داخل و خارج از کشور را جذب و به رشد و توسعه کردستان کمک کند.