بازندگان تحریم‌ روسیه

کاترین بویله منبع: سی ان بی‌سی نیوز مترجم: حسین موسوی مقامات کرملین به زورجلوی خنده خود را گرفتند، زمانی که شنیدند غرب قصد دارد آنها را تحریم کند. کشورهای حسود عضو ناتو اما به دنبال حفظ منفعت خود هستند. آنها هم‌اینک به هم خیره شده‌اند و در برابر برنامه تحریم تنها یک جمله می‌گویند: «ما آنقدر هم بد نیستیم.» اتحادیه اروپا قدم‌های بیشتری در جهت تحریم روسیه برداشت و ممکن است در آینده‌ای نزدیک‌تر حتی آن را سخت‌تر کند. روسیه و غرب در حال حاضر در یک جنگ لفظی با هم به مقابله برخاسته‌اند و این جنگ پس از سقوط جت مسافربری MH۱۷، با ۲۹۸ سرنشین وخیم‌تر نیز شده است. اروپایی‌ها پس از اینکه روز پنج‌شنبه روی لیستی از تحریم‌های تازه به توفق رسیدند، ممکن است در اجلاس آتی خود نیز سری تازه‌تری از تحریم‌ها را تصویب کنند؛ هرچند که برخی کشورهای اروپایی از تحریم‌های بیشتر علیه روسیه ترس دارند. این کشورها اصولا جزو شرکای اروپایی روسیه به حساب می‌آیند که روابط تجاری تنگاتنگی با مسکو دارند. اقتصاد روسیه و اتحادیه اروپا در هم تنیده شده است. اکنون اما با تصویب تحریم‌های تازه این حلقه‌های واسط بین دو طرف تو خالی شده است. در این بین مقامات اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه دور هم گرد آمدند و اسامی تازه‌تری را به لیست تحریم‌ها اضافه کردند. کسانی که جزو حلقه‌های واسط روابط تجاری با اتحادیه اروپا هستند. بر این اساس گفته می‌شود که با افزوده شدن تحریم‌ها میزان ارزش برابری یورو با دلار به پایین‌ترین سطح خود از ۶ فوریه به زیر ۳۹۴۱/۱ دلار رسیده است.

چه کسانی از تحریم‌های سخت‌تر می‌ترسند؟

ایتالیا نخستین کشوری است که از تحریم‌های بیشتر می‌ترسد. «پیر کارلو پادوآن»، وزیر اقتصاد ایتالیا درخصوص تحریم‌های سخت‌تر هشدار می‌دهد و اعتقاد دارد که این تحریم‌ها باعث خواهد شد که دو طرف متضرر شوند. به گفته پادوآن، این تحریم‌ها آسیب یک‌طرفه نخواهد رساند و آنها در یک جاده دو طرفه در حال حرکت هستند. همین موضوع نشان می‌دهد که بین مقامات اتحادیه اروپا واگرایی شدید به وجود آمده و مقامات اروپایی را به دو دسته موافق و مخالف تبدیل کرده است. به‌رغم اینکه روز ۲۴ ژوئیه تحریم‌های بیشتری علیه برخی مقامات روسی تصویب شد، اما این ترس سیاسیون اروپایی را در مقابل هم قرار داده است. در این زمینه ایتالیا هنوز مناسبات اقتصادی خود را با روسیه به هم نزده است. فرانسه نیز جزو کشورهایی است که حتی با روسیه یک معامله تجاری در زمینه کشتی جنگی داشته است. پاریس همچنان بی‌توجه به بحران به‌وجود‌آمده در اوکراین مناسبات خود را با روسیه تغییر چندانی نداده است؛ اما حکایت آلمان نسبت به دو کشور فوق متفاوت‌تر است. برلین همواره در زمینه تامین انرژی به روسیه وابسته است و مرکل نه تنها جزو مخالفان اصلی تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه است، بلکه در مناسبات تجاری خود تغییری نیز ایجاد نکرده است. با وجود این، این کشورها ممکن است تحت فشار ایالات متحده قدم‌های سنگین‌تری علیه مسکو بردارند. در این راستا یکی از اعضای کمیته «روابط اقتصادی اتحادیه اروپا» می‌گوید: چنانچه تحریم‌های سخت اعمال شود، در آلمان ۲۵ هزار شغل از بین خواهد رفت. این در شرایطی است که آمارها نشان می‌دهد از تحریم‌های نه چندان سخت فعلی اتحادیه اروپا علیه روسیه، برلین دچار ضربه اقتصادی خفیفی شده است. زیرا بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی بدون آنکه قطعنامه‌ای علیه روسیه تصویب شود، راسا روسیه را تحریم کرده‌اند تا نقش روسیه در بحران اوکراین شفاف‌تر شود. این موسسات ممکن است حتی قدم‌های عملی بیشتری بردارند. در مقابل اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند که به شدت طرفدار تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه هستند.

سوئد، بریتانیا و برخی کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق جزو کشورهایی به حساب می‌آیند که طرفدار شدید تحریم‌های بیشتر هستند. بریتانیا از زمانی که بحران اوکراین کلید خورد، پیشاپیش تحریم‌هایی را در حوزه امور مالی با روسیه تصویب کرد و بی‌توجه به مناسبات اتحادیه اروپا با روسیه برنامه خود را به پیش برد. «جورج اوزبورن»، وزیر خزانه‌داری بریتانیا می‌گوید ضرر هنگفتی به موسسات مالی بریتانیا خواهد خورد اما انگلستان آماده است اقدامات تنبیهی سخت‌تری علیه روسیه پیاده کند. اوزبورن اعتقاد دارد که در این خصوص ضربه‌ بیشتری به اقتصاد روسیه وارد خواهد شد. در این زمینه باید گفت که لندن حتی گامی بیشتر از سایر هم‌قطاران اروپایی خود برداشته است و پس از چندین سال دستور تحقیق در خصوص مرگ «آلکساندر لیتویننکو»، مامور سابق کا.گ.ب صادر کرده است. همزمان مردم بریتانیا بی‌اعتنا به مشکلاتی که تحریم روسیه می‌تواند برای آنها به بار آورد در یک نظرسنجی شرکت کرده‌اند و بیش از دو سوم مردم بریتانیا موافق تحریم‌های سخت‌تر علیه روسیه بوده‌اند. در این نظرسنجی ۵۳ درصد مردم موافق مسدود کردن دارایی‌های روسیه در خاک این کشور بوده‌اند. این در شرایطی است که تا پیش از بحران پرواز MH۱۷، تنها ۴۲ درصد از مردم این کشور موافق مسدود کردن دارایی‌های روسیه بودند. بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای موافق به دنبال فاز ۳ تحریم‌ها هستند. تحلیلگران «سیتی گروپ» می‌گویند فاز ۳ تحریم‌ها علیه روسیه مستقیما بر صنعت در اروپا تاثیر خواهد گذاشت. این تحلیل‌گران اعتقاد دارند که فاز ۳ در صورتی که تصویب شود، اروپا را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد. رابرت برگس در «دویچه بانک» می‌گوید: فاز ۳ تحریم‌ها باید آخرین راه حل باشد. محدودیت‌های بانکی و انرژی تنها روسیه را متضرر نمی‌کند. به اعتقاد وی، روسیه ممکن است بازاری به غیر از اروپا را جایگزین نفت و گاز خود کند، اما اروپا در تامین انرژی به مشکل برخواهد خورد. صنعت اروپا کاملا تحت سیطره گاز روسیه است و در قبال تحریم‌های فاز ۳ با مشکلات بی‌شماری مواجه خواهد شد. ایالات متحده در زمینه تامین انرژی به عکس اروپا وابستگی ندارد. او به راحتی توانسته است کمپانی‌هایی مثل کلاشینکف، گازپروم و نواتک را تحریم کند. این میزان تحریم برای اروپا که همکاری تنگاتنگی با روسیه دارد سخت و گاه غیر ممکن به نظر می‌رسد.