جمال‌الدین کُر معامله‌گر کالایی کارگزاری سینا معاملات محصولات پلیمری بورس کالای ایران در هفته سوم مرداد ماه با عرضه حدود ۱۷ هزار تن از محصولات پتروشیمی تبریز،نوید زر شیمی، مارون، مهر، جم، شازند، پلی‌نار و قائد بصیر پیگیری شد. به نظر می‌رسد سیاست‌های اتخاذ شده طی هفته‌های گذشته درخصوص تغییر مبنای قیمت‌گذاری و افزایش سقف نوسان مجاز معاملات محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالا، تا حدودی فضای بازار را به تعادل نسبی نزدیک کرده و تفاوت بین قیمت‌های بورس و بازار را کاهش داده است. به گونه‌ای که درصد بالایی از سفارش‌های ثبت شده در سیستم معاملات، سفارش‌های واقعی بوده و تقاضاهای کاذب حذف شده است، البته این موضوع درخصوص تعدادی از کالاها که شایعاتی درخصوص اورهال شدن یا ورود به زمان تعمیر و نگهداری مجتمع‌های تولیدکننده آنها وجود دارد،صدق نمی‌کند. از جمله پلی‌اتیلن سنگین لوله گرید CRP۱۰۰N پتروشیمی جم و پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن گرید EX۳ پتروشیمی شازند که همین موضوع باعث افزایش اختلاف بین قیمت بورس و بازار این دو محصول شده است، البته عرضه کم و پرمصرف بودن این دو محصول در فصل جاری نیز در افزایش قیمت آنها بی‌تاثیر نبوده‌است و هر دو محصول با سقف ۱۰ درصد رقابت و به ترتیب با قیمت‌های ۵۰۶۳۱ ریال و ۵۰۳۰۴ ریال معامله شدند.

محصولات عرضه شده در روز دوشنبه شامل ۶ زیرگروه اصلی بودند. در گروه پلی‌اتیلن سنگین فیلم، EX۵ پتروشیمی جم و پتروشیمی مارون هر دو در قیمت پایه ۴۶۳۲۷ ریال معامله شدند.

پلی‌اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰ نیز طبق روال ماه‌های اخیر با سقف رقابت و قیمت ۵۲۸۱۸ ریال معامله شد.

پلی‌اتیلن تزریقی ۵۰۳۰ پتروشیمی تبریز نیز در قیمت پایه و نرخ ۴۹۳۸۹ ریال معامله شد، اما پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم که هفته گذشته وارد سیستم مازاد عرضه شده بود، این هفته به دلیل افزایش قیمت این محصول، با ۳درصد رقابت و در نرخ ۴۷۰۴۷ ریال مورد معامله قرار گرفت. برای پلی‌اتیلن تزریقی ۶۰۵۰۷ نیز هیچ تقاضایی در تالار معاملات ثبت نشد.

پلی‌استایرن‌های پتروشیمی تبریز نیز همانند هفته‌های گذشته معامله شدند. پلی‌استایرن‌های انبساطی ۳۰۰ و ۴۰۰ با ۱۰ درصد رقابت و پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ با ۸ درصد رقابت و به ترتیب با نرخ‌های ۵۸۸۳۱، ۵۷۶۷۷ و ۵۷۸۷۴ ریال معامله شدند. پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ نیز در قیمت پایه و در نرخ ۵۲۶۹۵ ریال مورد معامله قرار گرفت. در گروه پلی‌اتیلن سبک، پتروشیمی شازند ۷۰۰ تن پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹KJ خود را عرضه کرده بود که در حدود ۲ هزار تن تقاضا داشت و با ۴درصد رقابت و نرخ ۵۱۲۱۴ ریال مورد معامله قرار گرفت. اما در حدود نیمی از عرضه‌های روز دوشنبه مربوط به محصول پلی‌پروپیلن بود که به جز دو گرید، تمامی گریدها در قیمت پایه معامله شده و وارد سیستم مازاد عرضه گردیدند. PP‌های نساجی ZH۵۵۲R، ZH۵۱۰L و ZH۵۵۰J پتروشیمی نوید زرشیمی و Z۳۰G و V۳۰S پتروشیمی مارون، همگی با نرخ ۴۴۹۷۴ ریال معامله شدند. PP شیمیایی ZH۵۱۵MA مجتمع نوید زرشیمی نیز با نرخ ۴۷۰۳۲ ریال معامله شد. تنها محصولاتی که در این گروه رقابت بر روی آنها صورت گرفت، پلی‌پروپیلن نساجی SF۰۶۰ پتروشیمی پلی‌نار و پلی‌پروپیلن شیمیایی MR۲۳۰C پتروشیمی مارون بودند که به ترتیب با میانگین یک و دو درصد و با نرخ‌های ۴۵۳۴۵ و ۵۲۰۰۲ ریال مورد معامله قرار گرفت. روی پلی‌پروپیلن شیمیایی ZH۵۰۰M نوید زرشیمی نیز هیچ تقاضایی ثبت نشد.