گروه بازرگانی: در دومین پانل تخصصی چهارمین همایش صادرات غیرنفتی، فرصت‌ها و استراتژی‌های صادراتی مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محسن بهرامی ارض‌اقدس به عنوان رئیس این پانل با اشاره به موضوع توقعات و انتظارات عموم جامعه و فعالان اقتصادی از دولت یازدهم گفت: مشکلات فعلی در حوزه اقتصاد میراث به‌جا مانده برای دولتمردان یازدهم است. بنابراین علاوه بر منطقی کردن انتظارات از دولت، قوای دیگر و تمامی دستگاه‌ها باید مردان این دولت را همراهی کنند تا بار سنگینی که بر دوش آنان گذاشته شده، برداشته شود. پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه صحبت از استراتژی در ایران موضوعی لوکس است، گفت: نه تنها استراتژی جایی در عرصه مدیریتی دولت‌ها ندارد، بلکه در سطح بنگاهداری نیز کمتر به آن توجه شده است. با این حال در برخی موارد بنگاه‌های اقتصادی در این وادی از دولت پیشی هم گرفته‌اند.

وی توجه به رویکرد صادراتی در ایران را مستلزم این نکته دانست که ابتدا اهداف دستیابی به آن در کشور اولویت‌بندی شود. با اولویت‌بندی در این عرصه، جهت‌گیری در صادرات می‌تواند دچار تحول سازمان‌یافته شود.

سلطانی معتقد است که به دلیل اینکه بخش صادرات در ایران از متدولوژی مشخصی پیروی نکرده و در عین حال به مقوله تبیین استراتژی در عرصه‌های اقتصادی توجهی نشده، از این رو همواره سیاست استراتژی صادراتی ایران بر پایه آزمون و خطا استوار بوده است.

وی در این باره افزود: از این رو است که در دوره‌هایی سیاست صادراتی کشور بر خام‌فروشی استوار بوده و دوره‌ای نیز استراتژی کشور در این وادی بر صادرات محصولات پتروشیمی قرار گرفته است. نایب رئیس اتاق ایران معتقد است نبود استراتژی صادراتی در ایران منجر به اتخاذ تصمیم‌های غلط از سوی دولت‌ها می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در دولت فعلی نیز تصمیماتی مانند افزایش یکباره نرخ گاز یا اعمال عوارض روی صادرات برخی کالاها، لطمات سنگینی در حوزه کسب‌وکار ایجاد کرده است.

انتخاب 20 رایزن جدید بازرگانی

حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران هم در این پانل از انتخاب ۲۰ رایزن جدید بازرگانی ایران در کشورهای هدف خبر داد. به گفته وی انتخاب رایزنان بازرگانی ۵۰ کشور در دستورکار قرار دارد که تاکنون برای ۲۰ کشور رایزن بازرگانی تعیین شده است.

وی همچنین از استقبال بی‌سابقه کشورهای خارجی به‌خصوص کشورهای اروپایی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران خبر داد و در همین رابطه به درخواست کشور ایتالیا برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی این کشور در ایران اشاره کرد که به گفته وی طی پاییز امسال این نمایشگاه برپا می‌شود.

اسفهبدی همچنین از درخواست کشور آلمان و ایالت مونیخ برای سرمایه‌گذاری در عرصه صنعت نمایشگاهی ایران خبر داد.

دخالت توسعه‌مدارانه دولت در اقتصاد

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان آخرین سخنران این پانل تخصصی با اشاره به مفید بودن دخالت توسعه‌مدارانه دولت در اقتصاد گفت: نرخ ارز در کوتاه مدت به رونق صادرات منجر می‌شود اما در بلندمدت نقشی ندارد. علاوه بر اینکه در کوتاه‌مدت جوایز صادراتی می‌تواند منجر به تحرک در صادرات شود.

خسروتاج اساس صادرات در هر کشور را سرمایه‌گذاری عنوان کرد که به گفته وی کشورهای پیشرفته نیز از این فرمول برای توسعه صادرات استفاده کرده‌اند.

وی یکی از موارد دخالت توسعه‌مدارانه دولت در اقتصاد را کمک به سرمایه‌گذاری در جهت صادرات عنوان کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یکی از نمونه‌های سرمایه‌گذاری در راستای صادرات را توجه به بخش پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه عنوان کرد که به گفته وی با حمایت دولت و عملکرد بخش خصوصی طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

خسروتاج در دوره کنونی، پایش رقابت‌پذیری اقتصاد کشور را یک ضرورت دانست که به گفته وی می‌توان به شناخت دقیق مزیت‌های اقتصادی ایران دست پیدا کرد.