آیا مازندران قطب گردشگری سلامت می‌شود؟
گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: استان مازندران هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است که برای گذراندن اوقات فراغت به این استان سفر کرده و گاه نیز مشکلاتی را در راه‌های مواصلاتی منتهی به این استان موجب شده‌اند.

آخرین نمونه از این مشکلات را ما در تعطیلات عید فطر شاهد بودیم که در مواردی گردشگران ۲۴ ساعت در راه بودند تا به مقصد برسند. جدا از گردشگران داخلی، توریست‌های زیادی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در تابستان به کلاردشت و سایر شهرهای شمالی سفر کرده و این شهرها را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند؛‌ گردشگرانی که ترجیح می‌دهند دلارهای خود را به جای کشورهای اروپایی، در سواحل یک کشور اسلامی هزینه کنند. با این حال آنچه عموما گردشگران را به شمال می‌کشاند، قرار گرفتن آب و هوای سالم در کنار دریا و جنگل است که در نفس خود گردشگری سلامت هم محسوب می‌شود؛ گرچه در تعریف تخصصی گردشگری سلامت یعنی سفر با انگیزه درمان قرار نمی‌گیرد. کسانی هم هستند که به شکل خاص این استان شمالی را به‌عنوان مقصد گردشگری سلامت در نظر می‌گیرند و سفر با انگیزه درمان را تجربه می‌کنند. وجود چشمه‌های درمانی، آب‌گرم‌های متعدد و لجن‌درمانی در کنار بیمارستان‌های مجهز امکانی است که می‌تواند هر مسافری را که تمایل به درمان با امکانات مناسب و استاندارد آن‌هم در یک منطقه سرسبز داشته باشد به سمت مازندران بکشاند.

در همین رابطه ربیع فلاح‌جلودار استاندار مازندان در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو با بیان این مطلب که این استان جاذبه‌های طبیعی، زیستی و محیطی دارد، وجود ۴۳ بیمارستان را در کنار مراکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی با تعرفه‌های حداقلی و پایین از امکانات این استان در حوزه گردشگری سلامت برشمرد. وی درباره ظرفیت‌های این استان به فعالیت مراکز تخصصی درمانی جراحی قلب باز، سوختگی و جراحی ترمیمی اشاره کرد و افزود: مراکز طب سنتی و مکمل، جراحی پلاستیک و مراکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری از دیگر مراکز این استان در حوزه گردشگری پزشکی است. استاندار مازندران همچنین یادآور شد که در بسیاری از مراکز درمانی این استان درمان بیماران با الگوهای پزشکی سنتی ایران انجام شده و خدمات ارائه شده نیز در حد استانداردهای بین‌المللی است. اما باید دید که مازندران چگونه می‌تواند خود را به مقصدی جدی برای گردشگران سلامت داخلی و خارجی معرفی کند.

مازندران پتانسیلش را دارد اما...

غلامرضا عشریه، رئیس اتاق بازرگانی مازندران درباره ظرفیت‌های گردشگری سلامت در این استان به «دنیای اقتصاد» گفت: مازندران با توجه به جغرافیایی که در آن قرار گرفته و مواهب طبیعی، ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری سلامت دارد.

وی در همین رابطه به آب‌های معدنی متعدد در این استان اشاره و اظهار کرد: آب درمانی لاویج و رینه و در غرب استان آب گرم رامسر از جمله امکانات مازندران در حوزه گردشگری سلامت است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با ابراز امیدواری از رونق گرفتن گردشگری سلامت در این استان خاطرنشان کرد: جاذبه‌های بالای گردشگری در مازندران در کنار امکانات درمانی سنتی و مدرن می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت برای کشورهای منطقه تبدیل کند. پرویز مشهدی از فعالان طبیعت‌گردی شهرستان تنکابن نیز در توضیح ظرفیت‌های طبیعی این استان برای طبیعت‌گردی و گردشگری سلامت، به «دنیای اقتصاد» گفت: مازندران از رامسر شروع شده و تا گلوگاه ادامه پیدا می‌کند و ارتفاعات جنگلی آن نیز به سه منطقه تقسیم می‌شود. وی افزود: وجود باقیمانده جنگل‌های هیرکانی در کنار تنوع پوشش گیاهی از جمله جذابیت‌های منطقه برای ترغیب گردشگران برای حضور در مناطق زیبای این منطقه است. مشهدی همچنین از حضور چشمه‌های متعدد معدنی در این استان برای جذب گردشگران سلامت خبر داد و گفت: به‌عنوان مثال ما در این استان شاهد چشمه‌ای جوشان هستیم که گردشگران زیادی برای بازدید و بهره‌گیری از خواص آن به این منطقه سفر می‌کنند. این اظهارات در حالی است که به گفته معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران سهم این استان در گردشگری سلامت بسیار ناچیز و راه زیادی تا رسیدن ایران به رقبایی نظیر هند، روسیه، ترکیه، اردن و مالزی باقی مانده است. ترافیک سنگین جاده‌های شمال در تعطیلات از دیگر مشکلاتی است که این استان با آن دست به گریبان است و تنها می‌تواند خدمات خود را به گردشگرانی ارائه کند که شانس خرید بلیت هواپیما به ورود به این استان را در ایام خاص داشته باشند؛ کمبود زیرساخت‌های گردشگری در گردشگرپذیرترین استان کشور از دیگر مواردی است که در تبدیل مازندران به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در کشور باید به آنها توجه شود.شاید برگزاری کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت در این استان، بتواند آن را به دیگر کشورها و هموطنان ایرانی معرفی کند اما باید پرسید آیا همه زیرساخت‌ها برای تبدیل شدن مازندران به قطب توریسم سلامت فراهم است یا خیر؟