نوسانات ماهانه و فصلی اجاره‌بهای مسکن نه تنها در تهران که در کل کشور، فوق‌العاده محدود شده و آهنگ آن با تورم ماهانه هماهنگ شده است.

بانک‌مرکزی در این باره اعلام کرد: شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری کشور در بهار امسال به عدد ۱/۱۴۸ رسید که نسبت به سه ماهه قبل از آن حدود ۳/۲ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل به ۹/۱۸ درصد افزایش یافته است. پیش‌تر درباره تهران اعلام شده بود، نرخ رشد ماهانه اجاره‌بها به کمتر از ۵درصد رسیده است.

هم‌اکنون با توجه به اینکه نرخ تورم ماهانه در بهار امسال بین یک تا حداکثر ۵/۱ درصد در نوسان بوده است، می‌توان گفت سرعت افزایش اجاره‌بها که در سال‌های گذشته چندبرابر تورم شده بود، هم‌اکنون با شتاب تورم برابر شده است و این شاخص قیمتی نیز همچون قیمت سایر کالاها و خدمات در یک سطح در حال رشد است.

بنابر اعلام بانک مرکزی شاخص بهای مسکن در بهار ۱۳۹۳ نسبت به سه ماهه قبل در کلیه استان‌ها افزایش یافت. بر این اساس بیشترین میزان افزایش متعلق به استان هرمزگان ۵/۵درصد و استان‌های آذربایجان غربی با ۲/۵ درصد و ایلام ۹/۳ درصد بوده است.

در عین حال کمترین میزان افزایش مربوط به خراسان جنوبی و کرمانشاه هر یک با ۸/۰ درصد بود و استان‌های سمنان با ۱/۱ درصد و خراسان شمالی با ۲/۱ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین شاخص بهای مسکن اجاری در استان تهران حدود ۹/۱ درصد افزایش یافت. بنابر این گزارش، شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای متوسط در سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۳ به ۶/۱۴۶ رسید که نسبت به سه ماهه قبل حدود ۵/۲ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۲/۱۷ درصد افزایش دارد. براین اساس، تورم مسکن اجاری در شهرهای مختلف به ۱/۱۹ درصد افزایش یافته است.