دنیای اقتصاد- رسول بهروش: سرانجام بعد از ردیف شدن اسامی تیم‌های متعدد اروپایی به عنوان مشتریان مهرداد پولادی، این بازیکن راهی باشگاه الشحانیه شد؛ تیمی تازه صعود کرده به لیگ ستارگان قطر که حالا بهترین بازیکن تیم ملی ایران در جام‌جهانی را به خدمت گرفته است. اگرچه پرسپولیسی‌ها کماکان اعتقاد دارند این بازیکن تحت قرارداد آنها است و حق امضای قرارداد با تیمی دیگر را ندارد، اما اگر مشکلی بر سر راه انتقال پولادی به قطر پیش نیاید، او هم تبدیل به یکی دیگر از ستارگان تیم ملی کشورمان خواهد شد که راهی این کشور می‌شود. این یک خطر جدی است که گویا کسی در فوتبال ایران متوجه آن نشده؛ تهدیدی بزرگ که به وضوح آینده فوتبال ملی ما را نشانه رفته است. ایران و قطر؛‌ یک سوءتفاهم ابدی

رابطه فوتبال ایران با قطر هم مثل خیلی از دیگر کشورهای عربی تا حدود زیادی متشنج و بحث‌برانگیز بوده است. آنها یکی از رقبای سنتی ما در منطقه به حساب می‌آیند؛ کشوری که چالش‌های فراوانی را با آن تجربه کرده‌ایم. حتما یادتان هست که همین سال گذشته رقابت ما با قطر در مرحله مقدماتی جام‌جهانی به شدت جنجالی شد. بعد از دو شکست تیم ملی کشورمان برابر لبنان و ازبکستان، وقتی صعود ایران به جام‌جهانی در خطر افتاد، برخی از تحلیلگران تلویحا مدعی شدند کارلوس کی‌روش در خدمت فوتبال قطر است و مقدمات صعود این تیم را فراهم می‌کند! این شائبه به‌ویژه از آنجا تقویت می‌شد که قطری‌ها به لطف تساوی عجیب روز آخر در تهران به جای بحرین راهی مرحله دوم مقدماتی شده بودند. با این حال کی‌روش که در معرض اتهام «تبانی» قرار گرفته بود، به شدت خشمگین شد و گفت: «من نه، اما عده‌ای در ایران با قطر همکاری می‌کنند که من بعد از صعود اسم آنها را خواهم گفت.» گرچه در شادی ناشی از رسیدن ایران به جام‌جهانی هیچ‌کس یاد وعده سینیور نیفتاد، اما سوءتفاهم ما با قطر همچنان به قوت خودش باقی ماند. حالا این بدگمانی وارد فاز تازه‌ای شده است؛ اینک که مهم‌ترین ملی‌پوشان ایرانی یک به یک سر از لیگ این کشور درمی‌آورند!

در خاک رقیب

هیچ تردیدی وجود ندارد که فوتبال ملی قطر از ناحیه حضور ستارگان ایرانی در این کشور سود خواهد برد. ما دائما در مسابقاتی مثل مقدماتی جام‌جهانی و بازی‌های قاره‌ای با این کشور رقابت داریم و اصلا به همین زودی‌ها باید در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به مصاف قطر برویم. در این شرایط طبعا حضور اسکلت اصلی تیم ملی کشورمان در لیگ ستارگان، می‌تواند بازیکنان قطری را با جنس فوتبال آنها آشنا کند و ترس رویارویی با این مهره‌ها را از ذهن حریف بیرون ببرد. حالا پژمان منتظری و سیدجلال حسینی به‌عنوان زوج قلب خط دفاعی ایران آنجا هستند و مهاجمان قطری عبور از آنان را تمرین می‌کنند؛ چنان‌که مدافعان آن کشور یاد می‌گیرند چطور اشکان دژاگه را متوقف کنند و یا رودرروی مهرداد پولادی بایستند. همیشه تضعیف دشمن یکی از استراتژی‌های مهم برای دستیابی به موفقیت در فوتبال است و حالا به‌نظر می‌رسد قطری‌ها در حال اجرای همین سناریو در قبال تیم ملی ایران هستند.

دایی جان ناپلئونی در کار نیست

شاید چنین نگاهی به روند انتقال بازیکنان ایرانی به قطر، تا حدودی بدبینانه به نظر برسد، اما این پازل قطعات دیگری هم دارد که چیدن آنها کنار هم نشان می‌دهد دایی جان ناپلئونی در کار نیست. مثلا باید به این نکته توجه کرد که طبق قوانین منحصربه‌فرد فوتبال قطر، باشگاه‌ها برای جذب هر بازیکن خارجی باید ابتدا مجوز کمیته المپیک این کشور را درمورد تمام جزئیات به دست بیاورند. اینکه یک نهاد ملی در آن کشور به صورت پیوسته ترتیب جذب بازیکنان ملی‌پوش ایرانی با مبالغ هنگفت را می‌دهد، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا آن‌قدر که آنها به «تک» زدن فکر می‌کنند، کسی در فوتبال ایران به فکر «پاتک» هست؟